Byggahus.se
Hej.

Jag tar på mig direkt att jag är lite efter i detta, jag betalar bara min elräkning och försöker se glad ut.

Såg idag en annons om 5.000 w vindgenerator (rätt blåsigt där jag bor) borde inte det räcka för att köra det mesta om inte allt i en villa om man köper två sådana?

Hur många kw är det rimligt att tro man får ut på ett dygn?

Mvh!
 
Uff! Verkar som om jag får sätta in mig ordentligt, eller passa på att fråga elektrikern som kommer nästa vecka och ska installera gårdsbelysning.

5.000 kr kostade den, kinesisk men allt annat är ju ändå från Kina så.. Kunde vara värt att testa.

Låter spontant som en bra idé bara :thinking:
 
H
Om du ska få ut 5 kw då måste det blåsa 12 m/s om inte mera, vilket är ganska stark vind.
Bara för att ett vindkraftverk snurrar så ger den inte ut maxeffekt.
 
  • Gilla
Gör om och gör rätt
  • Laddar…
Så kan man inte säga, att det måste blåsa 12 m/s för att få ut 5 kW ur ett vindkraftverk. Du måste beakta rotordiametern.

En bra början om man funderar på vindkraftverk är att kolla på SMHI-vindstatistik. De har säkert någon mätstation i din närhet.
Då kommer man att se att det blåser inte så mycket som man tror.

Har du för ett vindkraftverk med horisontell rotoraxel och en rotordiameter 6,0 meter och vindhastighet 9 m/s, får du ca 5,3 kW. Vinden som passerar rotordiametern innehåller emellertid 12,6 kW, men man kan inte få ut mer än ca hälften av effekten.
 
Det är alltså en sån här jag talar om inga 6 m i diameter här inte. Hade man kunnat få ut ett par kw skulle det ju inte skada.

Runt min tomt är det stora åkrar, och det blåser rätt bra bortom häcken (no pun).

Kanske borde släppa den här idén dock..
 
  • Vertikalaxlad vindturbin på 5000W för hushållsström, röda blad, miljövänligt alternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av produktspecifikationer för en röd vindturbin med specifikationer som bladstorlek och vindhastighetskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett optimalt vindkraftverk med storleken 60*90cm kan ge 344W vid 12m/s. Den här typen är långt ifrån optimal. Sedan minska effekten snabbt när vindhastigheten minskar.

Specen är rena fantasisiffrorna. Dra bort två nollor så stämmer det kanske bättre.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Men det är ju ett vindkraftverk med vertikal rotoraxel, de har sämre verkningsgrad, ca hälften av vad ett med horisontell vindrotoraxel har. Det har bara 0,90 meters rotordiameter.
Lägg märke till att de har aktat sig för att ange 5000 W i samband med de övriga siffrorna. Du får se det som ett trevligt färgglatt vindspel, men dyrt, inte som något som kommer att ge någon energi att tala om.

Dessutom har man i ett hushåll knappats användning av 24 Volt. Ska man kunna använda det får man ha lagringsbatterier och omformare till 230 Volt. Det kostar mycket mer än det smakar.
 
Klagar man säger de väl att 5000W bara är en modellbeteckning.
 
Precis så är det troligen att W står för vertikal axel.

Jag tror du måste upp i ca 100'000 kr för att få ett vindkraftverk som verkligen ger något att tala om, kW häraden. Sedan om lager havererar har du hög kostnad för reparation och krankostnad. Det kostar att reparerar något som är 10 à 20 meter upp i luften.
 
Redigerat:
Haha.. all right. Jag tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.