1 848 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Vimpel
Har vi några flaggentusiaster här? Min billiga vimpel har blåst sönder igen, och jag vill ju inte dra vanära över kung och fosterland med en tom flaggstång.
Kan någon rekommendera en kvalitetsvimpel till rimliga pengar?
Kan någon rekommendera en kvalitetsvimpel till rimliga pengar?
Min granne på 88 år säger att en vimpel förr höll i 4 år, medan hans sista från Biltema höll ett halvår.
Jag försöker ta reda på vilken som håller bäst, både hållbarhet och färg. Jag hittade ett oseriöst test som bara tittade på adela och flagmore, men finns ju fler. Jag ser att vi tidigare haft Formenta och Kronan (flagga.com). Jag har sparade förpackningar men dåligt med info om hur länge de satt uppe och därmed vilken som var bäst.
Någon som kan bidra med iakttagelser?
Jag försöker ta reda på vilken som håller bäst, både hållbarhet och färg. Jag hittade ett oseriöst test som bara tittade på adela och flagmore, men finns ju fler. Jag ser att vi tidigare haft Formenta och Kronan (flagga.com). Jag har sparade förpackningar men dåligt med info om hur länge de satt uppe och därmed vilken som var bäst.
Någon som kan bidra med iakttagelser?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Jag har sytt i en vanlig 1,5 fk kabel i överkant till min moders flaggstång. Den går inte ut lika snabbt i lätt vind men den knutar sig aldrig. Bara suttit i 6 månader så har inga långtidsobservationer om hur mycket det förlänger livstiden.
Egentligen gillar jag inte de där vimplarna med kors, men nu har vi ändå en sån. Eftersom den är bredare (högre?) än en vanlig vimpel så beter den sig inte som en piska, utan mer som en vanlig flagga, så den varken fransar eller spontanknyter sig alls lika mycket.
HejI InsidersUnited skrev:
Tack för tips, men tyvärr är jag osäker på vad 1,5 fk kabel är... 🙄
Min sista, med kors, delade sig och hälften hamnade på andra sidan flaggstången så att den blev som ett segel de sista månaderna. Det lossnade ett kort tag, men sedan åter segel. Framkant och över/underkant höll bra, men bitar i mitten lossnade. Kanske bättre att undvika kors då det blir fler sömmar. 🤔
Vi verkar ha köpt från fyra olika tillverkare genom åren (kartong kvar) men tyvärr inte gjort anteckningar för när alla när de sattes upp. Den sista höll färgen bra, men jag tror den bara blev något år och jag är osäker på vilken tillverkare det var (får se till att anteckna bättre framöver).
Billiga vimplar från lågprisbutiker håller knappt en säsong. Jag köpte från Svanen och det är rejäl kvalite, dock för två år sedan så inget långtidstest ännu, men den är som ny fortfarande. Korsvimpel ska man inte ha, den har ingen historisk förankring och är närmast lagvidrig.
Det svenska vimpeln har en lång tradition, den var reglerad i Flottan redan i början av 1700-talet (då som en kluven så kallad örlogsvimpel). På senare tid förekommer även så kallade korsvimplar. Korsvimpeln är en modern företeelse som saknar tradition och historisk förankring. Korsvimpeln har dessutom svenska flaggans färger men inte flaggans proportioner vilka är reglerade i lagen (1082:269) om Sveriges flagga. Detta betyder praktiskt taget att korsvimpeln framstår som en flagga med proportioner som står i strid med lagbestämmelserna. Av dessa skäl rekommenderar Riksarkivet att korsvimpeln ska undvikas.
Tack! Jag betalar hellre ett högre pris för något som håller. Ur miljösynpunkt tycker jag det är dåligt med alla skitprodukter som inte håller och ska ersättas efter kort tid.B byabin skrev:
...och jag kan hjälpa min äldre granne att köpa ny. 😉 Inte så lätt vid 88 år att undersöka saker på nätet, vet att han också vill ha något hållbart.
Amiralsvimpel kanske kan vara ett alternativ? Fast det kanske finns regler för att använda en sån som jag inte känner till. Korsvimplarna är ju inte ok egentligen.Hep skrev:
https://www.svanen.com/vimplar/svensk-amiralsvimpel-mp
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Jag köper från flaggfabriken kronan och de håller som man kan förvänta sig.
Givetvis inte någon korsvimpel då det inte hör hemma på en gammal gård.
Som gammal flottist så betyder flaggan lite mer än så och ska respekteras.
Givetvis inte någon korsvimpel då det inte hör hemma på en gammal gård.
Som gammal flottist så betyder flaggan lite mer än så och ska respekteras.
Köper alltid från Nationalflagg i Göteborg. Kvalitetsgrejer!
https://www.nationalflagg.se/?gad_s...yQ5iibL4xvkHnF7uXhcNbHjBVmZ6ds0UaArgPEALw_wcB
https://www.nationalflagg.se/?gad_s...yQ5iibL4xvkHnF7uXhcNbHjBVmZ6ds0UaArgPEALw_wcB
Härligt att komma tillbaka till tråden sex år senare och mötas av en levande vimpeldiskussion!Hep skrev:
Jag och min bandvimpel blev i ett svagt ögonblick utmanövrerad av övriga familjen, så nu är det en korsvimpel hissad. Tänker att det är bättre att barnen engagerar sig i flaggandet än att man är en tjurgubbe som bara säger nej.
Har samma erfarenhet som @Hep , den mer avhuggna korsvimplen håller betydligt bättre.
Klicka här för att svara