Byggahus.se
Hej !

Har jobb just nu med egen firma, men har tänkt att när det ( Om det ) någon gång lugnar sig sen gå som vuxenlärling som träbyggnads-snickare.

Har pratat med flera företag och det låter som att det inte ska vara något problem att plocka in en som vuxen - lärling om man är lite flexibel på när man ska starta .

Frågorna jag har är :


*Finns det kursmaterial online / webbkurser man kan gå redan nu för att vara lite start-klar?
* Kan man som egenföretagare möjligtvis fakturera som lärling eller är det mot avtalet i bygg ?
* Sökt efter kurser på distans men det verkar dåligt med det, någon som läst nånting liknande på distans?

Yrket det gäller är alltså snickare inom träbyggnads som anläggning och hus-byggen.


Tack på förhand!
 
Gå som traditionell lärling, det absolut bästa.

Skolan/kurser kommer inte ge dig mycket.
 
  • Gilla
Jenson88 och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Gå som traditionell lärling, det absolut bästa.

Skolan/kurser kommer inte ge dig mycket.
Var ungefär de jag tänkte mig , tack för svar
 
Utbildning ger dig egentligen bara xxxx timmar som förs in i lärlingsboken. Som trad.lärling börjar du på noll. Har inget ändrats ska du jobba 6800h som lärling innan du får ett yrkesbevis. 5800h om du räknas som vuxenlärling.
Blir några år med dålig lön men sen tjänar du pengar som ogräs........om man ska tro på det som skrivs här på BH
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
Jag har vänner som har gått den traditionella 2000-tal vägen. Dvs. Gick en yrkesutbildning (snickeri). Hans ord var; vafan lärde man sig där? Man bara lallade runt. Det som jag lärde mig på arbetsplatsen gav 10 gånger mer än något de försökte lära i skolan.

Så. Den traditionella lärligsvägen tror jag mina snickarpolare hade röstat på.
 
phyx phyx skrev:
Jag har vänner som har gått den traditionella 2000-tal vägen. Dvs. Gick en yrkesutbildning (snickeri). Hans ord var; vafan lärde man sig där? Man bara lallade runt. Det som jag lärde mig på arbetsplatsen gav 10 gånger mer än något de försökte lära i skolan.

Så. Den traditionella lärligsvägen tror jag mina snickarpolare hade röstat på.

Tackar för svar
 
Åja... Väldigt negativ inställning till skolan.
Jag gick yrkesskola.
Det som var värdefullt, och som fortfarande är det, var att vi fick lära oss maskiner, ergonomi och regler om skydd på rätt sätt istället för att gamla knegare som aldrig har använt sådant skolar in en i en machokultur.

När jag utbildade mig så försökte man med en parallellklass som bara skulle gå en dag i veckan i skolan och sedan vara praktikanter/lärlingar de andra dagarna. Det fanns romantiker som vurmade för lärlingssystem då med. Första året hade två elever i den sk inbyggda utbildningen skadat sig alvarligt. Om de fått ordentliga genomgångar från grunden istället för att sättas in i produktion hade det inte hänt.

Det betyder inte att jag, som har fått utbildning, alltid använder skydd. Men det betyder att när jag hoppar över skydd så vet jag mer om vad som kan gå fel och på vilket sätt det kan smälla. Jag står så att jag ur vägen. Jag håller rent på maskiner.

De som gick och lallade i skolan. De som inte utnyttjade tillfället att lära av folk som hade det som enda uppgift (lärare heter de). De är bara att beklaga. Brist på initiativ och nyfikenhet gör det inte lätt att tillägna sig kunskaper som lärling heller.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Murkenlurk och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Utbildning ger dig egentligen bara xxxx timmar som förs in i lärlingsboken. Som trad.lärling börjar du på noll. Har inget ändrats ska du jobba 6800h som lärling innan du får ett yrkesbevis. 5800h om du räknas som vuxenlärling.
Blir några år med dålig lön men sen tjänar du pengar som ogräs........om man ska tro på det som skrivs här på BH
tack för ditt svar!
 
findus42 findus42 skrev:
Åja... Väldigt negativ inställning till skolan.
Jag gick yrkesskola.
Det som var värdefullt, och som fortfarande är det, var att vi fick lära oss maskiner, ergonomi och regler om skydd på rätt sätt istället för att gamla knegare som aldrig har använt sådant skolar in en i en machokultur.

När jag utbildade mig så försökte man med en parallellklass som bara skulle gå en dag i veckan i skolan och sedan vara praktikanter/lärlingar de andra dagarna. Det fanns romantiker som vurmade för lärlingssystem då med. Första året hade två elever i den sk inbyggda utbildningen skadat sig alvarligt. Om de fått ordentliga genomgångar från grunden istället för att sättas in i produktion hade det inte hänt.

Det betyder inte att jag, som har fått utbildning, alltid använder skydd. Men det betyder att när jag hoppar över skydd så vet jag mer om vad som kan gå fel och på vilket sätt det kan smälla. Jag står så att jag ur vägen. Jag håller rent på maskiner.

De som gick och lallade i skolan. De som inte utnyttjade tillfället att lära av folk som hade det som enda uppgift (lärare heter de). De är bara att beklaga. Brist på initiativ och nyfikenhet gör det inte lätt att tillägna sig kunskaper som lärling heller.

Mvh Findus
Tackar för utförligt svar!

Håller med dig fullständigt och förstår vad du menar.
Personligen, Ser jag det inte som ett problem i mitt fall, ( Hur märkvärdig jag än må låta ) Men det
är pga att jag arbetat med säkerhet väldigt många år och upplever att jag ofta har mycket mycket mer öga för ev. fara framförallt på en arbetsplats. Har fått se en hel del osnygga olyckor i mitt tidigare yrke så det har gjort en extra vaksam både på maskiner och i trafiken.
 
D Danne213 skrev:
Gå som traditionell lärling, det absolut bästa.

Skolan/kurser kommer inte ge dig mycket.
Hej,
Hur gör man för att kirra en plats på ett företag som traditionell lärling? Finns det några forum för att komma i kontakt med bolag som kan vara mer intresserade av att ta in ngn? Bor i Göteborgsområdet och har ringt runt en del men har hittills blivit informerad av samtliga bolag att de inte tar in traditionella lärlingar pga. det stora åtagande det är att tillsätta handledare etc.

Tacksam för svar.
Filip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.