Byggahus.se

Vill lära mig ALLT om altanbygge

1. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Hej!

Jag tänkte bygga en ganska stor altan i flera nivåer till huset i sommar. Jag har ingen erfarenhet av att göra något liknande tidigare. Men är ganska händig och mycket intresserad av att lära mig!

Jag vill lära mig allt byggtekniskt om hur man man göra detta på bästa sätt. Allt från olika cementsorter, gjutning, dimensionering av virke, regling, trall, mm.

Finns det böcker man kan läsa, eller hur rekommenderar ni att man lär sig? Tar tacksamt emot alla tips

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 027 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Börja med att lägga ut bilder där du ska bygga

3. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Varför skulle det vara relevant information för att kunna svara på mitt inlägg?

• Laddar…
  4. Jonatan79

Hobbysnickare
    Om du vill få bättre hjälp och fler svar. Annars låt bli.

5. T
    Medlem · Blekinge · 8 742 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Gå på din stads bibliotek och leta böcker och tidskrifter. Man brukar hitta ganska mycket där.

• Laddar…
  6. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Du kanske missförstod min fråga. Jag vill lära mig generellt om olika sätt att bygga, standarder, och regler. Har jag en specifik fråga om mitt bygge kan jag göra en ny tråd om det.

7. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Absolut, det hade jag tänkt göra! Men för att inte slösa bort för mycket tid hade jag hoppats på att någon kunnig här på forumet kunde peka mig i rätt riktning och tipsa om specifika böcker.

8. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Vad studerar snickare, arkitekter, och byggingenjörer för böcker när det kommer till altaner. Det är sådant jag vill läsa!

9. Jonatan79

Hobbysnickare
    Det lär lite finnas en uppsjö av böcker om altaner. Gå till närmsta bibliotek och fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.