Byggahus.se
Jag har köpt lägenhet med sänkt innertak och nu (ett år senare) har jag äntligen börjat riva ner det men vet inte hur jag ska gå till väga nu. Spånplattorna som var uppsatta med häftklammrar var lätta att riva ner och bakom fanns det träreglar kors och tvärs, samt elen som hängde fritt.
Problemet är att ovanför reglarna finns det limmat papper på träplankor, mellan träplankorna är det ca 1 cm så dessa är alltså inte jättetäta. Ovanför dessa finns det utrymme på ca 15 cm till ytterligare ett ”stopp”. Vet alltså inte vilket som är taket då det bara verkar vara träplankor i olika nivåer. Kan det vara så att originaltaket är nerrivet?
Från mitt tidigare sänkta tak var det 15 cm fritt utrymme uppåt, och därifrån (Som jag mätt genom att sticka upp en tumstock) är det 15 cm till. Mäter jag i trapphuset är det ca 2.87 till ”taket”, och mitt tidigare sänkta tak var 2.57. Jag blir så förvirrad av de olika nivåerna Och sänkningarna i lägenheten att jag inte vet vad som är vad.
Är totalt okunnig och beredd att ringa hantverkare men skulle vara intressant att höra vad ni tycker, plus att jag gärna skulle vilja börja fixa lite mer själv så kostnaden blir lägre.
 
  • Renoverad lägenhets tak med exponerade träreglar och limmat papper mellan träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet innertak med synliga träreglar och limmat papper mellan träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna spånplattor och exponerade träreglar med synlig elinstallation i taket under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är nog att snacka med någon i styrelsen för föreningen. Dom brukar veta hur det ser ut. Om inte annat kan dom nog skaka fram lite ritningar.
 
Putsen du ser under vassmattorna är nog det ursprungliga undertaket. Högre upp än så ska du nog inte riva men vill du återställa så långt så kanske det betyder en del putsjobb om det är hål nånstans.......
 
Okej! Taket kurvar sig inåt redan vid först stoppet så känns som att det är det jag borde satsa på. Såhär ser elen ut för övrigt:
 
Katastrof
 
  • Skadat tak med borttagna gipsskivor visar avslöjade träbjälkar och en spretande elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som är katastrof? Eldragningen ser rätt så normal ut tycker jag.
 
  • Gilla
Jonas_M
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är det som är katastrof? Eldragningen ser rätt så normal ut tycker jag.
Men besvärlig om man tänkt höja innertaket...

Nyfiken på hur det gick...
 
Har tyvärr inte kommit längre än såhär då kostnaderna kommer bli större än jag trodde. Av min egen beräkning så kanske 3000 för eldragning sen 10 000 för själva taket. Har du någon erfarenhet?
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men besvärlig om man tänkt höja innertaket...

Nyfiken på hur det gick...
Oj glömde svara i det här fältet :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
Har tyvärr inte kommit längre än såhär då kostnaderna kommer bli större än jag trodde. Av min egen beräkning så kanske 3000 för eldragning sen 10 000 för själva taket. Har du någon erfarenhet?
Nä, tyvärr inte. Bor i 70-talsvilla....
 
C
S Sarahgulle skrev:
Har du någon erfarenhet?
Jag har plockat bort en ganska identisk taksäkning. I mitt fall var det putsat betongvalv ovanför det sänkta taket. Men i ditt fall ser det ut som att putsen i taket rivits/ramlat ner och att det är glespanel under. Så det blir en större insats att fixa till detta och man kanske också måste fundera på vad som krävs för att uppfylla kraven på skydd mot brandspridning mellan lägenheterna(?)

I mitt fall fick elen flytta in i undertaket i angränsande badrum samt ner i väggarna, förutom takbelysningen där det fanns befintlig gammal urspårning i betongen som kunde återanvändas.

Så ja, det är en hel del jobb. Kommer du undan med att någon fixar det åt dig för de 13 000 du nämner skulle jag vara väldigt nöjd med det.
 
Nu är det igång! Elektrikern var här och sa att hela den nya elledningen kan jag riva själv samt såga ner plankorna. Han ska sedan dra elen ovanför de andra högst satta plankorna, vilket verkade vara ett lätt jobb... men man vet ju aldrig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, bara elektrikern (elelr annan person som vet vad hen gör) säkrat att det gamla är urkopplat är det ju riskfritt att riva själv.
 
Så, nu har både snickare och elektriker varit här. Snickaren kommer skruva på gipsplattor och sedan spackla i omgångar. Jag fick en offert på 26 000 (innan avdrag). Dyrare än jag trodde men kanske normalt? Blir ca 20k att betala.
 
Taket klart nu, bara lister och takrosett ska på! Blev fantastiskt :)
 
  • Nymålat vitt tak i rum med TV, golvlampa och osatt takrosett, med kommentar om att det är nästan färdigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Madeleine Muhr och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.