Byggahus.se
Hej,
Idag tvärdog min vinkelslip och jag måste hyfsat snabbt få tag på en annan. Vad ska jag tänka på när jag köper en? Är vissa märken bättre på vinkelslipar än andra?
Jag använder den ganska ofta och slipar mycket betong (dammigt) och kapar järn. Själv är jag en inte speciellt storvuxen dam så den får inte vara för tung, 125 mm hade jag förut och det passar mig bra.
Tack om någon vill ge mig råd. :)
 
Har en makita själv och är nöjd med den. Känn efter så den ligger bra i handen och håll dig borta från dom billigaste noname sliparna. Finns nån tråd om blå bosch (just ang vinkelslip) och deras kundbemötande också som du kanske borde titta på innan du bestämmer dig.
 
Köp en som går att varvtalsreglera.
Det är otroligt bra både för att få bättre avverkning och längre livslängd på slipmaterialet.
Jag har bara goda erfarenheter av blå bosch, och deras utsugskåpa är bra.
Men om det står Hitachi Makita Bosch har nog ingen betydelse mest en smaksak.
 
Finns ett par missnöjda trådar här om blå Bosch, läs dem först
Hitatchi vinkelslipar har ja hört väldigt gott om
 
Hej sigabe och välkommen till forumet:)

Funktioner som jag tycker är bra är mjukstart och anti kickback.

Jag har själv Bosch och är helnöjd med den.[video=vimeo;8193136]https://vimeo.com/8193136[/video]
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Delar lite av personliga åsikter om diverse märken, inte bara mina åsikter utan även de jag pratat vinkelslip med. Vi är överens om att i den "vanliga" prisklassen håller Bosch och Makita bäst, men när/om den går sönder och man får med kundservicen att göra är en annan fråga, Bosch har usel service. Makita vet jag inte riktigt då jag aldrig nyttjat utan alltid fått nytt direkt från återförsäljaren.

Sen finns det några dyrare märken som Flex, Fein, Suhner o.s.v. som håller i evigheter för en hemmaanvändare då de är konstruerade för daglig användning i verkstad och industri.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Blå Bosch, men varvtalsregleringen kan man skippa. Vad skall man ha den till? I övrigt en oförstörbar maskin.
Trådarna (tråden?) med dammig vinkelslip som inte fick garanti, beror troligtvis på att den är köpt på fel ställe. Det går som ÅF att köpa in maskiner helt utan tillverkargaranti och då blir det ÅFs villkor som gäller. Har en gammal skolkompis som servar Bosch som källa.
 
Ska hon slipa betong behöver hon varvtalsreglering.
 
Flex Billigt på Ahlsell Köpte en bra för 600:-
Metabo har kanon maskiner med
 
Johan Gunverth skrev:
Blå Bosch, men varvtalsregleringen kan man skippa. Vad skall man ha den till? I övrigt en oförstörbar maskin.
Trådarna (tråden?) med dammig vinkelslip som inte fick garanti, beror troligtvis på att den är köpt på fel ställe. Det går som ÅF att köpa in maskiner helt utan tillverkargaranti och då blir det ÅFs villkor som gäller. Har en gammal skolkompis som servar Bosch som källa.
Jag har funderat över om det inte är där skon klämmer. Men Bosch har ju tydligen tydligt deklarerat att deras maskiner skall gå sönder om man utsätter dem för slipdamm. Så blåa maskiner bör man undvika.
 
hempularen skrev:
Jag har funderat över om det inte är där skon klämmer. Men Bosch har ju tydligen tydligt deklarerat att deras maskiner skall gå sönder om man utsätter dem för slipdamm. Så blåa maskiner bör man undvika.
Fast de klarar stora mängder slipdamm. Allt inkl. lindningar är ingjutet i epoxy på insidan och räcker inte tryckluft som rengöring kan man plocka isär den och spola rent innandömet med vatten och sedan låta torka.
 
Kapmaskin är inget presentations redskap så jag föreslå en billig maskin.du får rätt mycket skivor att förbruka istället för en massa mumbo jumbo.fast tänk på vibrationer och bra utsug för hälsan.
 
Nu har ju bosch själva sagt att deras vinkelslip inte håller för det. Det är ju inte bara åf som har sagt så. Jag har använt många olika fabrikat från dyra märken och tycker dom flest fungerar riktigt bra. Fast hilti och flex har jag upplevt som i en klass för sig. Fast flex verkar ha släppt några billigare modeller nu som inriktar sig till privatpersoner. Men jag har själv alltid haft billiga vinkelslipar och ingen av dom har ännu gått sönder fast jag använt dom mycket och utan att bry mig speciellt mycket om maskinen. Visst vibrerar dom lite mera men även fast jag använt dom mycket så står jag inte med dom hela dagarna dag efter dag.
 
L
125 mm slipar är inte till för sten och betong. Hastigheten är för hög. Det och så kommer du knappast så djupt som du vill i stenen. Nej en stormaskin är bättre till det. Dock väger den dubbelt. Kör du slip på betong med en 125 mm kommer du knäcka den ganska fort. Lager kommer inte hålla. Maskinen kommer överbelastas också. Köp en 230 mm maskin och så kan du använda 125mm betongslipar på den. De ska inte gå mer än max 8000 varv minut. Och det får du inte med en 230 mm maskin.
 
Hittade en Hitachi vinkelslip under en hög med bråte på ett bygge för nästan 20 år sen, tog med den till byggboden "Å fan sa elektrikern, där var den, jag har köpt en ny, så du kan behålla den"

Förra sommaren gav den upp efter att jag kapat taktegel en hel dag, men det var inte motorn som gav upp, utan växeln som skar.

Trots att den bara höll i 20 år köpte jag en ny Hitachi, gillar den gröna färgen helt enkelt ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.