Byggahus.se
När man blir äldre så blir snöskottning ett problem. Behöver tips vilken typ av snöslunga man skall införskaffa som funkar på ojämnt underlag såsom gräs o grusgångar. Maskinen bör vara lätt. Har gått vilse i djungeln av erbjudande. 2-stegs är det som gäller om jag förstår saken rätt.
Hazze
 
Inget fungerar bra på det underlaget.
 
Något med band istället för hjul kanske är mindre dåligt.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Snöslungor är normalt inte lätta om det ska vara någon kraft i dem. Gäller att det finns flera växlar både framåt och bakåt. Jag har byggt om min och bytt medarna mot mindre hjul istället. Då fungerar den på grus och gräs också men kanske inte riktigt lika bra på asfalt. En ännu större bandgående snöslunga är kanske det lämpligaste(?)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Grus funkar om man ställer in höjden på snösungan så den inte går så lågt som möjligt. Körde grusplanen hemma ett antal år utan problem.
Däremot är lätta snöslunga jobbiga om det är mycket snö eller snövallar.
Banddrift underlättar körning men blir, enligt min erfarenhet, jobbigare att hantera när motorn är av. Att t ex dra in i en bod utan att köra är tungt.
 
K
Jag säger bara en sak, Elstart.😊

Jag köpte en stiga snow fox för ca.12 år sen och det har hänt några gånger att vid första uppstarten för säsongen så har det varit stört omöjligt att ryckstartarta den, då har det varit väldigt gött att hämta elkabeln.
Jag har aldrig ångrat den extrautgiften det kostar för en snöslunga med elstart.
 
Tyvärr, att köra en slunga med att vända och snurra är ett tungt jobb.
Det underlättar att flytta snö längre sträckor och när det dimper ned några decimeter. Vår Husqvarna driver på båda hjulen lika mycket och krävs armkraft. Och samtidigt ska du också styra snöutkast.

Beskriv hur du det ser ut där den ska användas. Stora ytor, gångar, enkelt att spruta iväg snön, mm.
 
A AndersS skrev:
Tyvärr, att köra en slunga med att vända och snurra är ett tungt jobb.
Det underlättar att flytta snö längre sträckor och när det dimper ned några decimeter. Vår Husqvarna driver på båda hjulen lika mycket och krävs armkraft. Och samtidigt ska du också styra snöutkast.

Beskriv hur du det ser ut där den ska användas. Stora ytor, gångar, enkelt att spruta iväg snön, mm.
Bor mitt ute skogen och plogar med traktor men för att komma fram till traktorn och att hämta ved mm får jag skotta över gräsmattan ca 50 m. För att komma ut till bilen får jag skotta ca 40 m samt även runt bilen, Inte mycket grus på vägen men ändå. Brevbäraren vill ha skottat runt o fram till brevlådan. Har hört att Toro har tagit fram en slunga som är väldigt lätt att styra men vet inte hur det fungerar. Har haft en gammal Husqvarna som lämnat in tung som bara den och svår att svänga men den funkade bra på gräset och gruset när man justerat skidorna.
 
D Daniel 109 skrev:
Inget fungerar bra på det underlaget.
Slunga med band fungerar bra på grusunderlag då det går enkelt att justera hur djupt den tar. Dock är de i regel något dyrare och lite otympligare i hanteringen. Sen som vanligt får man vad man betalar för. Det finns allt från billiga kinaslungor a la Biltema som jag sett att vissa är hur nöjda med som helst till kvalitetsslungor från Yamaha och Honda som kostar som en bättre begagnad bil.
 
B
Slår ett slag för att batteridrivna 2stegs slungor börjar på att dyka upp också.

Skaffade en ego snt2400 förra vintern som fungerade klockrent både i sursnö och plogvallar. Vanlig villauppfart i Västerbotten var inga problem för den att hantera.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi har en Toro 828 OXE sedan slutet av 2009. Vi som har ca 50 meter skaftväg och en stor garageplan skulle inte vilja ha en mindre slunga. 828 betyder 8 hk och 28 tum brett snöintag d v s 71 cm. Det enda problemet med den är att den nätt och jämnt går in genom dörren till förrådet där den förvaras.

Med 8 hk klarar den med visst besvär 30 cm riktigt tung blötsnö. Mindre motor skulle således inte fungera bra under en riktig skitvinter. Den här modellen har en joy-stick som man använder för att styra snöutkastaren i både längd och sidled. Vi lägger alltid snön på "nersidan" av infarten så utkastaren ställs om vid varje vändning. Har man inget behov av att ofta ändra utkastaren så kvittar den funktionen. Som redan har nämnts så är det bara att ställa medarna så att inmatningsskruven inte tuggar grus.

Vår modell har styrning som fungerar så att en liten spak under vardera sidan av styret frikopplar drivningen på den sidan så att slungan svänger åt det hållet. Det går ändå åt en hel del kraft för att hålla i åbäket så det är alltid jag som får köra. Elstart är som redan nämnts helt oumbärligt.

Det tycks råda förvirring kring om Toro 724 qxe är enstegs eller tvåstegs? Båda uppgifterna förekommer. Enstegs slunga fungerar inte på grus, dom "krafsar" mot marken.
 
MultiMan
Jag hade köpt en banddriven Honda eller Yamaha till så pass avancerad användning, men tyvärr inte billigt. Senast jag tittade kostade en över 30 000 och det var långt innan inflationsexplosionen.

Själv har jag en gammal Toro 8,5hk från 1983 (826), men har inte alls lika mycket att skotta som trådskaparen. Den är väldigt stabilt byggd och kostade 3000, så det är budgetalternativ.

Edit: Jo, den hade elstartskitet när jag köpte den, så det var bekvämt.
 
Redigerat:
Jag köpte en Toro ifjol men kommer tyvärr inte ihåg vilken modell. Då jag är borta på jobb så kan jag inte kolla heller. Den har el-start med kabel och differential som gör den extremt lätt att styra och vända med. Pris 20000:- men värd varenda krona. Då vi har grusplan så brukar jag börja säsongen med att sänka medarna det som går. Den har inga problem med att kasta iväg snön så långt som det behövs, > 10 meter om det inte är dyngsur snö förstås.

Edit: modellen är Power Max® 826 OXE
 
Redigerat:
M
Jag drar mig för att plocka fram snöslungan. Tung och bökig att vrida runt med. Hjulen med kedjor vrider upp grus som vid nästa vända rasslar in i slungan. Att putta en snöskyffel framför sig om man har ska skapa en gångstig kräver mindre energi. Jag funderar på att prova denna till vintern, mest för att slippa lyfta snön.
https://www.granngarden.se/snoskyff...JqZpjm2VzRG-GPTdU66jz1_FOuYY3BEYaAq_bEALw_wcB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.