Hej!
Ska byta transformatorn till vår dörrklocka då den surrar så väldigt. Undrar; måste jag köpa en sk ”ringledningstransformator”, eller kan jag välja en transformator från Biltema som ger samma volt och ampere ut? Tex LED-trafo. Stor skillnad i pris...

Med vänlig hälsning Erik

Hej,

Svårt att svara på utan att veta vad som sitter där idag?
Kan du ta en bild eller skriva av specen på märkskylten

Sitter tyvärr ingen märkning alls på den transformator som jag har idag. Det är i princip bara en spole med uttag för ingående och utgående.

Men tänkte nog att 8-12v borde vara ngn form av standard för dörrklockor...

Ja då blir det ganska svårt att svara på vad du ska ha för någon trafo :thinking:
Kan du få någon vägledning om du kikar på själva klockan?

Är den gamla helt död eller går det att mäta något på den?

Jag får kolla eller mäta med multimeter. Men det jag mest undrade var om det är ngn skillnad på en vanlig trafo för tex lampor, och en sk ringledning? Oaktat vad det är för specifikationer.

Jag har för mig ( = en stark känsla av ) att en Ringledningstransformator ska vara kortslutningssäker, så då kommer det inte att passa med "vad som helst".

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Ja är det ngt sånt så känns det ju rimligt att betala lite mer! Ngn annan som vet?

Tog en bild av våran transformator, om det kan vara till någon ledning.

Etikett på en transformator med specifikationer: TYP TR 21, 220V, Made in Sweden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vanligt att ringklocketrafo har 8V AC ut.
Medan LED vill ha DC.

tommib
Ja, men den kommer troligen också att surra lite. Du kommer behöva byta ut orginallådan också då den nya inte får plats där.

Kolla om du kan få bukt på surrandet genom att t.ex. dra åt skruven för täcklocket på trafon, strax ovanför där det står 220 V.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.