Hej!
Ska byta transformatorn till vår dörrklocka då den surrar så väldigt. Undrar; måste jag köpa en sk ”ringledningstransformator”, eller kan jag välja en transformator från Biltema som ger samma volt och ampere ut? Tex LED-trafo. Stor skillnad i pris...
Med vänlig hälsning Erik
Ska byta transformatorn till vår dörrklocka då den surrar så väldigt. Undrar; måste jag köpa en sk ”ringledningstransformator”, eller kan jag välja en transformator från Biltema som ger samma volt och ampere ut? Tex LED-trafo. Stor skillnad i pris...
Med vänlig hälsning Erik
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej,
Svårt att svara på utan att veta vad som sitter där idag?
Kan du ta en bild eller skriva av specen på märkskylten
Svårt att svara på utan att veta vad som sitter där idag?
Kan du ta en bild eller skriva av specen på märkskylten
Sitter tyvärr ingen märkning alls på den transformator som jag har idag. Det är i princip bara en spole med uttag för ingående och utgående.
Men tänkte nog att 8-12v borde vara ngn form av standard för dörrklockor...
Men tänkte nog att 8-12v borde vara ngn form av standard för dörrklockor...
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja då blir det ganska svårt att svara på vad du ska ha för någon trafo 
Kan du få någon vägledning om du kikar på själva klockan?
Är den gamla helt död eller går det att mäta något på den?
Kan du få någon vägledning om du kikar på själva klockan?
Är den gamla helt död eller går det att mäta något på den?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har för mig ( = en stark känsla av ) att en Ringledningstransformator ska vara kortslutningssäker, så då kommer det inte att passa med "vad som helst".
Det är vanligt att ringklocketrafo har 8V AC ut.
Medan LED vill ha DC.
Medan LED vill ha DC.
Såhär ser nuvarande system ut. Kan jag koppla via denna istället?
https://www.elbutik.se/product.html/ringledningstransformator-2
https://www.elbutik.se/product.html/ringledningstransformator-2
Ja, men den kommer troligen också att surra lite. Du kommer behöva byta ut orginallådan också då den nya inte får plats där.
Kolla om du kan få bukt på surrandet genom att t.ex. dra åt skruven för täcklocket på trafon, strax ovanför där det står 220 V.
Kolla om du kan få bukt på surrandet genom att t.ex. dra åt skruven för täcklocket på trafon, strax ovanför där det står 220 V.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden