Byggahus.se
Vad är detta för en sort? Vill beskära den från nuvarande 2m till 1m. När kan man göra det, måste man vänta till maj eller kan man börja redan nu?

Tätt buskage som behöver beskäras, täckt av snö, med en byggnad i bakgrunden och snötäckt mark i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lummig häck som är ungefär 2 meter hög under soligt väder, med fråga om identifiering och beskärningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det ser väl ut som snöbär.

För att få häcken grön och tät nertill behöver du beskära "stammar/grenar" ända nere vid marken för om du beskär på 1 meters höjd kommer all nytillväxt att ske i de översta 10 cm ungefär. Beskärning gör du bäst så fort snön har försvunnit så att du ser marken (det får inte heller vara minusgrader) och då klipper/sågar du bort ungefär en tredjedel av grenarna 5-10 cm ovanför markytan och du väljer då de tjockaste eftersom de är äldst och de som blir kvar kan du kan du klippa på valfri höjd. Om ett år tar du hälften av de grenar du lämnar i år och de grenar som växer ut i sommar kan du korta in om de böjer ut sig för mycket eller har växt väldigt mycket på höjden så de har blivit veka/svaga. Om två år tar du resten av de grova stammarna och sen fortsätter du att underhålla häcken genom att ta en del av grenarna nära marken varje år (februari eller mars beroende på vädret) och hålla nere höjden och bredden. Under senare delen av sommaren (juli/augusti) kan man också putsa häcken så att den ser prydlig ut.

Det kan vara bra att köpa eller låna på biblioteket en bok som handlar om trädgårdsskötsel inkl. beskärning av buskar.
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Och jag tror det är Amelanchier spicata, häggmispel. Snöbär växer inte så tätt och ovanlig som häck..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tyckte igår att jag såg de typiska knopparna hos snöbär, men nu kan jag inte hitta igen dem så jag ändrar mig till häggmispel. Men beskärningen blir på samma sätt. Eftersom häggmispel naturligt blir flera meter hög kan det nog kräva mycket jobb om man ska hålla nere den på 1 meter.
 
Så den är rätt tålig och klarar av så grov beskärning? Hur ofta bör man trimma den den sticker iväg rätt mycket från april till midsommar växte den med över 30cm det va då jag trimma den.
 
BirgitS
Normalt klipper man häckar dels så här års med grov beskärning och dels i juli för putsning av årstillväxten, men visst kan du klippa den oftare om du vill.
Om man bara klipper upptill får man upp och nervända kvastar, dvs. rätt kala stammar nertill och en yvig krona upptill, medan en häck bör vara bredast nertill och sen smalna av uppåt så att det blir ljust även på bladen längst ner på sidorna för får de ingen ljus så dör de.

Det är lättare att hålla t.ex. måbärshäckar på 1 m höjd eftersom de inte är så starkväxande utan sällan blir mer än 1,5 - 2 m utan beskärning.
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.