Ja det där är lite skumt (ursäkta min lågmälda humor ;)) - vad jag kan se är det just Armaflex som Dahl säljer och det står ju faktiskt att det är "kyl- och kondensisolering" - men det står även tempområde -50 - 105 grader. Alltså bevarar den kyla eller skyddar den mot kyla??

Edit: Såg inte Dizzy84's inlägg förrän nu så ovanstående gäller inlägget innan.

Redigerat:
Sir Duke skrev:
...Alltså bevarar den kyla eller skyddar den mot kyla??
Det är precis samma sak. Och jag skulle också föredra någon rörskål likt den krilleman visade bild på tidigare.

Sir Duke skrev:
Ja det där är lite skumt (ursäkta min lågmälda humor ;)) - vad jag kan se är det just Armaflex som Dahl säljer och det står ju faktiskt att det är "kyl- och kondensisolering" - men det står även tempområde -50 - 105 grader. Alltså bevarar den kyla eller skyddar den mot kyla??
Man kan nästan tro att du har påbrå från motsatt kust med din humor! 😛

Som jag skrev innan så visst går det värme i rören så funkar den som värmeisolering.
Går det kyla i rören så fungerar den som kondensisolering.

Det är mycket dåligt investering att välja bort en riktig isolering mot Armaflex till samma pris.
Ännu värre om det, inte helt omöjligt är tubolit han vill använda.

Är det han som ska göra isoleringsjobbet eller är det du?
Erbjud dig att göra det om han knorrar.
Han verkar vara arbetsskygg!

Han säger att skum är lika bra isolering och inte suger fukt och är enklare att sätta. Men att han kan sätta ull om jag absolut vill. Men han och återförsäljaren avråder från det.

Både han och ÅF har nog en skum uppfattning kring isoleringens mekanismer, räkna pengar är de säkert bättre på. Det brukar skumtomtar klara konstigt nog.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Hehe. Jag lyfter på skumtomtehatten för alla goda råd.

Jag har frågat efter siffror på isolervärdet. Varningsflagg att han bara svarar att "det går lika bra med skum". Att han inte underbygger med fakta gör att jag blir tveksam till att följa hans råd. Blir ju knasigt för honom, bara för att han är otydlig så blir min reflex att gå emot hans råd.

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Hmm. Nu är rörisen här och säger att han INTE FÅR sätta ullisolering i krypgrund för att det drar åt sig fukt enligt hans åf. Jag protesterade och sa, det är ju alu på ytan och man tejpar skarvarna. Han ska kolla igen och en lösning kan bli att han skriver en anmärkning om avvikelse i slutdokumentet.

Ang dimension, om man menar 60 mm isolering, vad heter den då?
Det är 22 mm rörstam. Ska det vara 22/82 mm skål? Fast då blir ju radien på isoleringen bara 30 mm?
Eller ska det vara 22/142? Då blir det 60 mm ull runtom.
Hur ska man tänka här?

Tack för all hjälp!

Redigerat:
Sir Duke skrev:
Hmm. Nu är rörisen här och säger att han INTE FÅR sätta ullisolering i krypgrund för att det drar åt sig fukt enligt hans åf. Jag protesterade och sa, det är ju alu på ytan och man tejpar skarvarna. Han ska kolla igen och en lösning kan bli att han skriver en anmärkning om avvikelse i slutdokumentet.

Ang dimension, om man menar 60 mm isolering, vad heter den då?
Det är 22 mm rörstam. Ska det vara 22/82 mm skål? Fast då blir ju radien på isoleringen bara 30 mm?
Eller ska det vara 22/142? Då blir det 60 mm ull runtom.
Hur ska man tänka här?

Tack för all hjälp!
Inte får? Alltså what.
Sitter här med min isolerar chef nu, han tyckte att den som sa att det drar åt sig fukt är dum i huvudet.

22/60 ska du ha om du vill ha 60mm ull runt om.

Aha jag trodde 22/60 betydde 22 mm hål i mitten och ytterdiameter 60 mm. Tack!

Jag skulle krävt isover isolering samtidigt som jag aldrig skulle acceptera en anmärkning pga detta. Bara för att ÅF och rörisen inte riktigt har kläm på hur kondens uppstår så ska du ju inte ha en anmärkning på installationen.

Isover är för det första tillverkat av icke hydroskopiskt material och tar inte åt sig fukt spontant men kan naturligtvis kapillärt hålla en del vatten om man sprutar det på rörskålen.

Kondens uppstår när varm fuktig luft träffar en kall yta men här är det precis tvärtom, kall fuktig luft som träffar en varm yta när din värme år på i huset och då sker ju ingen kondensation på rören. Och när inte värmen är på lär inte rören vara kallare än omgivningen så att det då spontant skulle kondensera på rören funkar ju inte.

Jag tror att det är så enkelt att man inte vet hur och var det sker en kondensation, bara något dom hört talas om.....

Så stå på dig....:)

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Aha jag trodde 22/60 betydde 22 mm hål i mitten och ytterdiameter 60 mm. Tack!
Ja så är det, 22mm rör och 60mm isolering.
Alltså en diameter på 142mm.
(22mm+60mm+60mm)

Men inte ska du ha 60mm tjock isolering? 40mm räcker med råge!

Nu dök rörisen upp.
Dock med 60 mm TOTALMÅTT på skålarna. Urtag 22 mm för röret och ca 20 mm tjockt ullskikt runtom.
Jag anmärkte och sa skulle det inte vara 60 mm tjockt isolerskikt?
Nej totalmått 60 säger han. "Det här räcker, jag lovar!".
Jag påpekade igen att det hade känts bättre att ta ordenligt med isolering när man ändå installerar.
"Nu är det det här du får och det kommer duga och jag lämnar 10 års garanti så hör av dig om du får problem", samt "ingen röris sätter det här nuförtiden så egentligen har du ändå valt fel".
Värt att bråka, kommer det duga med 20 mm tjockt isolerskikt? Eller blir jag blåst? Det är ju inte tappkallvatten som står stilla, utan varmvatten som cirkulerar, särskilt på vintern när det är kallt. Men förlusterna?

Verkar som om det är omöjligt för dig att få detta som du vill. Men du har ju kommit ett steg på vägen med att materialtypen verkar accepterad nu.

Du får göra en kalkyl på kostnaden pga ökade förluster så kan rörmokaren betala mellanskillnaden när 10-årgarantin går ut. Ett otroligt konstigt resonemang när arbetsinsatsen är samma och materialet obetydligt dyrare att man inte gör så gott det enkelt går. Huvudproblemet är nog att han inte öht kan uppskatta eller beräkna vad/hur det skiljer och inte heller tar till sig om man presenterar såna fakta.

Sådär, han sa upp sig och åkte härifrån. Ska dra av isoleringen från fakturan sa han så får jag själv isolera hur mycket jag vill... Lite trist att bli dumförmklarad. Och så får jag se hur salt fakturan blir...

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Sådär, han sa upp sig och åkte härifrån. Ska dra av isoleringen från fakturan sa han så får jag själv isolera hur mycket jag vill... Lite trist att bli dumförmklarad. Och så får jag se hur salt fakturan blir...
20mm är jävligt klent, speciellt när det är i en kall krypgrund.. :S enda gången jag lagt 20mm rörskål är när det var jävligt trångt och det var inomhus.

Han menade på att ingen sätter vanliga rörskålar längre på värmerör? Var detta en riktigt isolerare eller en rörkrökare?

Isolera själv, det blir nog 10 ggr bättre än om han hade gjort det låter det som. För han verkar inte veta vad han snackar om..

Det är inte svårt att göra det själv. :)
Du ska ha 0,55mm najtråd, en brödkniv eller liknande, sen alu/polyestertejp från Ahlsell.
Sen är det bara att köra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.