Byggahus.se
Vad fäster jag slangen med i tak eller på vägg?

Har googlat och försökt läsa på hos LK, men hittar ingen bra info på ISOLERADE rör i rör lösningen.

Fästa upp med patentband/metallband känns inte som rätt väg, även om många gör det.

Tvärsnitt av en kabel med yttre hölje, skärmning, isolering och inre ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Total
 
Diameter på alltihop?
 
J Josth skrev:
Diameter på alltihop?
Skärmdump från mobil, LK Systems webbsida, produktdetaljer för rörtillbehör, användargränssnitt med teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av webbsida visar LK PE-X universalrör med extra isolering, förpackning och produktinformation på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det finns nog ingen direkt lösning då det inte hör till normalt användningsområde och hur man än gör så blir det inte stumt då isoleringen är mjuk samt att skyddsröret kan röra sig. Vill du ändå höra det så bör det går att hitta ett svep eller "Jirva-klammer" i lagom dimension för isoleringen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det finns nog ingen direkt lösning då det inte hör till normalt användningsområde och hur man än gör så blir det inte stumt då isoleringen är mjuk samt att skyddsröret kan röra sig. Vill du ändå höra det så bör det går att hitta ett svep eller "Jirva-klammer" i lagom dimension för isoleringen.
Tack för svar!
Hur menar du med normalt användningsområde? Var skall produkten användas annars?

Hade den varit oisolerade så finns klammer och LK beskriver hur och hur många fästpunkter som krävs.

Mvh Total
 
Rickard.
total total skrev:
Tack för svar!
Hur menar du med normalt användningsområde? Var skall produkten användas annars?

Hade den varit oisolerade så finns klammer och LK beskriver hur och hur många fästpunkter som krävs.

Mvh Total
Användningsområdet för slangen är väl dolt t ex i plattor och då behövs inga klammer. Är du i ett mellanbjälklag?

En annan idé som slog mig är faluplast vita klammer för avloppsrör 40mm borde väl kunna fungera.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En annan idé som slog mig är faluplast vita klammer för avloppsrör 40mm borde väl kunna fungera.
Det gör de nog, men dolt tillför de ju inget och synligt kommer slangen ändå 'orma sig' och se ful ut.
 
Rickard.
F fribygg skrev:
Det gör de nog, men dolt tillför de ju inget och synligt kommer slangen ändå 'orma sig' och se ful ut.
Helt rätt, ska man få det någorlunda med förisolerat är nog alupex bättre än pex, i alls fall mindre dåligt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Användningsområdet för slangen är väl dolt t ex i plattor och då behövs inga klammer. Är du i ett mellanbjälklag?

En annan idé som slog mig är faluplast vita klammer för avloppsrör 40mm borde väl kunna fungera.
Ja, är i ett mellanbjälklag och i ett undertak.
Isoleringen är främst för kallvattnet.
Att varmvattnet och även radiatorslingan får isoleras ser jag bara som en bonus. (Då jag redan har slangen hemma/köpt)
 
J jonaserik skrev:
Sökte på plastklammer, kanske något i den här stilen, bara klämma ihop isoleringen lite så går slangen in
[länk]
Tack för svar, har tittat på den typen. Men känns lite som med patentband = ok, men inte rätt.

Är mer inne på att ta bort isoleringen på de ställen klammer ska sitta och skruva mot slang (skyddsröret).
 
total total skrev:
Tack för svar, har tittat på den typen. Men känns lite som med patentband = ok, men inte rätt.

Är mer inne på att ta bort isoleringen på de ställen klammer ska sitta och skruva mot slang (skyddsröret).
Men varför?
Är det bara att det ska stanna där du lägger det (jag gillar också sånt) behöver du ju inte ha någon klammer.
Jag hade inte börjat plocka bort isoleringen för detta. Det är bättre och enklare att trycka ihop isoleringen lite i så fall.
 
total total skrev:
Tack för svar, har tittat på den typen. Men känns lite som med patentband = ok, men inte rätt.

Är mer inne på att ta bort isoleringen på de ställen klammer ska sitta och skruva mot slang (skyddsröret).
Det verkar vara att överarbeta det hela en aning..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men varför?
Är det bara att det ska stanna där du lägger det (jag gillar också sånt) behöver du ju inte ha någon klammer.
Jag hade inte börjat plocka bort isoleringen för detta. Det är bättre och enklare att trycka ihop isoleringen lite i så fall.
Varför, är för att där det sitter i undertak så måste det sitta fast för att inte ramla ner.
 
F fribygg skrev:
Det verkar vara att överarbeta det hela en aning..
Tycker jag själv inte (såklart), att hoppa över klammer är som gjort för framtida problem.

Exempelvis rörelseljud och att i sämsta fall att pex slangen hoppar ur en koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.