Byggahus.se
Hallå, på jakt efter en ny klippare till sommaren, har en relativt lättklippt tomt på ca 650kvm gräsyta.

Klipparen ska vara självgående och kosta max ungefär 7000kr, vad ska man ha nuförtiden?
Batteri, bensin?

Har kikat på diverse Stiga (batteri, bensin) med både vanlig dragstart och elstart, Klippo är ju också av intresse men är orolig över kvalitén då de ska tillverkas i Polen nuförtiden? Vet iofs inte vart Stiga tillverkar sina heller...

Hur länge kan man räkna att ett 80V stiga batteri hänger med om man klipper normalt 1 gång i veckan om somrarna? De kostar ju en slant att byta ut.

Tack på förhand.
 
Jag har en Klippo jag köpte 2003; dvs back in the good old days när de tillverkades i Sverige och den går fortfarande som ny. Servar regelbundet och har fått byta nån småpryl.
Om de är lika långlivade fortfarande vet jag inte.
 
  • Gilla
Mas89
  • Laddar…
Hej, nej har läst något skräckexempel på klippo klippare som mycket gått sönder på efter bara några år sedan de flyttade till Polen.. men kan ju vara otur också..
 
J jonjoh skrev:
Hej, nej har läst något skräckexempel på klippo klippare som mycket gått sönder på efter bara några år sedan de flyttade till Polen.. men kan ju vara otur också..
Har en klippo Cobra 2016. Bakaxeln gick tvärt av en dag. Struten(vet inte vad den heter) som sitter mellan motoraxeln och kniven sprack helt plötsligt och en ny fick inköpas. Uppsamlaren är trasig(gick sönder säsong två). Fick en Husqvarna med Hondamotor av en kompis. Använder den istället.
Dessutom klipper Klippon skitdåligt när man kör den som Mulcherklippare eller vad det kallas. Man tar av uppsamlaren och sätter ett stopp i utkastet.
Tar bara fram Klippon när löv ska samlas upp.
 
Lät ju inget vidare. Får se vad det slutar med. Lutar åt stiga då far har en fin sådan som verkar schysst.
 
Självgående och batteri, En AUTOMOWER såklart! Nåt annat finns inte! Skippa de bullriga fossilaset..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nä nån robot blir de inte, ungefär dubbla priset mot en vanlig klippare samt jag är ung så 40 min i veckan orkar jag med att klippa. :p Sen ska det grävas på tomten nån gång också. :thinking:
 
Har en stor tomt och satsade på en av Toros större modeller. 53 AD. Anpassar farten till hur fort du går. Stiga känns så där. Husqvarna, Toro och Jonsered ( husqvarna light) är de märken jag valde mellan. Om du köper Stiga, ta då proffsmodellen.
 
Du får en testvinnande robot för under 10’, det absolut bästa man köpt! Miljövänligt och tyst, och slipper dra fossilsvinet runt runt...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Du får en testvinnande robot för under 10’, det absolut bästa man köpt! Miljövänligt och tyst, och slipper dra fossilsvinet runt runt...
Och får åka till gymmet med fossilbilssvinet för å träna bort fläskläggen. Han sa ju att han inte var lat å ville anstränga sig. Tråden handlade inte om miljön.;)
 
C
J jonjoh skrev:
Nä nån robot blir de inte, ungefär dubbla priset mot en vanlig klippare samt jag är ung så 40 min i veckan orkar jag med att klippa. :p
På 40 minuter fixar du det lätt med en gammal hederlig handjagare. Mycket billigare och roligare än att bängla runt på en motorklippare.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Som vanligt tryter de vettiga inläggen på detta forum, tror ja tar och köper en jordfräs istället. :p
 
  • Gilla
Tonche
  • Laddar…
Kolla på de mindre Honda-klipparna med plastkåpa, finns både renodlad mulcher men även de du kan växla mellan mulcher/uppsamling med en spak (de modellerna hamnar nog strax över 7000:- tyvärr)
Elstart på en klippare om du inte har något fysiskt problem är lite onödigt då många idag har betydligt bättre startsystem. Enda gången vår Honda inte startar på första draget är när man tar ut den på våren.
Välj inte onödigt bred klippare, blir tyngre och klumpigare att svänga med. Så jämför gärna hur en t.ex. en 48 cm är mot en 53 cm.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
Jag skulle satsa på en batteriklippare, de är så lätta att drivning inte behövs och en så pass liten gräsmatta borde fixas på en laddning
 
Redigerat:
Och sen är batterierna körda efter 2-3år, som endast kostar 1500:- eller nåt sånt.

Robotklippare! Finns inga ursäkter, än hur fet eller lat eller tränad, ung/gammal, vill jag träna så kan jag göra nåt annat, som man inte ”måste” göra..

Har en god vän som köpte hus, frun tyckte Automower var dyr, då fick hon handklippa! Nu efter 2 sommrar så är hon rasande att hon inte vart övertalad till att köpa Mower...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.