Jag har läst och hört att man brukar lägga antimögelbehandlad silikon i de små springor som uppstår där friliggande elementrör går ner i t.ex. parkett. Detta för att förebygga att vatten rinner längs rör ner i parkett om det läcker samt att det annars lätt kan bli ett mysigt hem för t.ex. silverfisk där. Ok, sagt och gjort, så ska jag nu fixa det på vår övervåning, så långt inga frågor.
Min fråga - på en del ställen i källaren där elementen sedan kommer ned från övervåningen är det ju väldigt öppet - se bifogad bild - och här är det väl inte riktigt läge att peta in en halv tub silikon då vi inte pratar små hål i skarven runt rören längre.
Så vad hade ni lagt där (se bilden på källarvägstaket) för att det skulle bli både funktionellt och relativt snyggt?. Jag kan tänka mig att det kan bildas lite kondens runt elementrören där så helst bör det väl vara något som inte är känsligt för småfukt.
Min fråga - på en del ställen i källaren där elementen sedan kommer ned från övervåningen är det ju väldigt öppet - se bifogad bild - och här är det väl inte riktigt läge att peta in en halv tub silikon då vi inte pratar små hål i skarven runt rören längre.
Så vad hade ni lagt där (se bilden på källarvägstaket) för att det skulle bli både funktionellt och relativt snyggt?. Jag kan tänka mig att det kan bildas lite kondens runt elementrören där så helst bör det väl vara något som inte är känsligt för småfukt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det så att du verkligen får kondens på värmerören?
Jag skull lagt i lite putsbruk.
Protte
Jag skull lagt i lite putsbruk.
Protte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Silverfiskar kommer nog av andra anledningar. Det ska normalt inte bli kondens på elementrör.
Vill man ha det riktigt snyggt kring sina elementrör genom parketten använder man rörmanschetter. Tarkett har tex det i sitt tillbehörssortiment.
Vill man ha det riktigt snyggt kring sina elementrör genom parketten använder man rörmanschetter. Tarkett har tex det i sitt tillbehörssortiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Två vita täckbrickor är ju en enkel lösning för att få det snyggt i taket: https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/tackbrickor-3/
Klicka här för att svara
