Byggahus.se
Har sedan länge tänkt skaffa en förbränningstoalett till fritidshuset och siktat in mig på Cinderella Comfort som år efter år varit bäst i test. Ser nu att i år blev det delad plats med den betydligt billigare Sunwind Eldorado Plus. Har ingen kunskap om förbränningstoaletter. Är det någon här som har någon input? Är Cinderellan värd 15k mer? Hållbarhet? Underhåll? Vad rekommenderar ni? Erfarenheter?

https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-forbranningstoalett/
 
Det är nog inte så många här som har erfarenhet av båda och kan jämföra. Själv har jag haft en Cinderella Comfort i ett år och en av sakerna jag är nöjd med är att den suger in luften till förbränningen utifrån istället för att stjäla varmluft inomhus. Förbränningen tar cirka en timme och sedan fortsätter fläkten gå en stund till för att skålen ska svalna. Det är nog rätt mycket luft som går åt under den tiden.

(Oavsett modell är det otroligt lyxigt att kunna gå på toa inomhus, jag har tillbringat natten i sommarstugan och i morse var det 15 grader i badrummet och 5 grader på utedasset.)
 
Har Cinderella, är inne på den 3:e. Första satt i stugan när vi köpte den och den hade många år på nacken. Den var helt enkelt utsliten. Köpte då en helrenoverad från Toateknik som funkade bra i många år men till slut blev det lite väl många fel på den. Har nu en i stort sett ny. Den stannade fläkten på efter nån månad, fick så klart en ny fläkt på garantin. Inga andra fel, fattas bara. Jag gissar att alla förbränningstoaletter kräver sitt underhåll och att man får vara beredd på att byta nån del då och då. Cinderella har ju 3 års garanti och en utmärkt service (Fritidstoa och lokal återförsäljare). Skulle jag köpa en till så skulle det förmodligen bli Cinderella igen men onekligen frestande att prova en Sunwind med tanke på prisskillnaden.
 
S
Har också Cinderella, haft i 7 år. Inte haft annat fabrikat.
Tips 1: Köp en extra askskål. Blir mkt smidigare.
2: Ha backup-lösning som tex utedass. Någon gång kommer toan att strula.
3: Var noggrann med att ventilationsförutsättningar uppfylls.
4: Slarva inte med underhåll. Grejerna är överraskande känsliga anser jag fastän de ska funka i tuff miljö; flera hundra grader i byttan som förbränner otrevligheter.

Röken luktar, men inte fekalier.
Jag har köpt påsar för 5800 kr sedan start (två storpack). Fritidshus, som nyttjas året om.
Lämnat in toan pga haveri 3 gånger, någon eller några tusenlappar varje gång.
 
Tänkte att Cinderellan var mkt mer driftsäker, men om det ändå verkar va så mkt "problem"/underhåll med Cinderellan kanske man ska våga prova en Sunwind. Undra hur det e med reservdelar och support när den krånglar dock?
 
Ser på Blocket att man vill ha 20k för 10år gamla Cinderella Comfort! Om dom får i närheten av det är det ju fan en investering att gå på den istället!
 
S
På min tid kostade topp-modellen 40 000 kr och jag ser att man idag kan få en ny för mindre antal kronor, så den har klarat inflationen väl får man säga. Men ja, verkar ju lovande om man kan få sin egen såld för hälften.

Apropå driftsäkerheten - alltså den funkar ju nästan alltid. Och bra poäng att tänka på servicemöjligheter, i Stockholmsområdet finns mycket snabba servicetekniker för Cinderellan. Men det skapar otvivelaktigt problem när en så central del i hushållet inte fungerar även om man får fatt i någon som kan ta in och fixa den så du kan hämta inom 24-72h senare. Därav mitt tips nr 2
 
Hur är det föresten om man skulle köpa en begagnad Cinderella comfort? Finns reservdelar till allt som kan paja ? Är det nån reservdel som är jättedyr?
 
S
@Bosse78 reservdelar finns, men en del grejer kostar flera tusenlappar. Se t.ex. https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/cinderella-reservdelar

Förra året hade jag ett dåligt år med toaletten, två vändor på service för 10300 kr, mest materialkostnad. Då byttes katalysator (2300 ex moms), isolering, temperatursensor (615 ex), kontrollpanel, fläkt (767 ex), och kanske något mera som jag glömt. Nu ska å andra sidan det mesta vara bytt och nytt så vi håller tummarna att vi slipper åbäket med att lämna in den på ett tag. Det sägs att en del av dessa delar behöver bytas emellanåt, som katalysatorn, så det kan vara värt att kolla upp om man ska köpa begagnad.

Jag har behövt ytterligare en reparation för ca fem år sedan, ca 4-5 tkr. Så totalt över sju år, i runda slängar:
14 000 kr i reparation och underhåll.
6 000 kr i toapåsar (jag har fortsatt ett lager på kanske 1500 kr)
Och för elkostnaden som tillkommer för förbränningen så får man räkna på någonstans mellan 0,67 och 1,41 kWh per spolning (lägre om flera går på toa efter varandra) multiplicerat med 4500 spolningar, om min bedömning av pås-lagret stämmer, så säg ca 4500 kWh. Det får någon annan räkna ut vad det blir i kostnad.

Hoppas infon kan vara hjälpsam för någon. Det är inte jättesmickrande siffror tycker jag, men det är högst oklart om det blir billigare med andra märken.
 
B Bosse78 skrev:
Hur är det föresten om man skulle köpa en begagnad Cinderella comfort? Finns reservdelar till allt som kan paja ? Är det nån reservdel som är jättedyr?
Det finns en firma som heter Toateknik i Stockholm som säljer helt genomgågna Cinderellor med en viss garanti. Han har också en oslagbar service vad gäller support och reservdelar. Generalagenten Fritidstoa har också utmärkt service men jag tror inte de säljer begagnade Cinderellor.
 
M mlkjhr skrev:
Det finns en firma som heter Toateknik i Stockholm som säljer helt genomgågna Cinderellor med en viss garanti. Han har också en oslagbar service vad gäller support och reservdelar. Generalagenten Fritidstoa har också utmärkt service men jag tror inte de säljer begagnade Cinderellor.
Finns det en butik man kan besöka? Mitt sommarställe ligger dock inte i sthlm utan 40 mil norrut
 
S stugfar skrev:
@Bosse78 reservdelar finns, men en del grejer kostar flera tusenlappar. Se t.ex. [länk]

Förra året hade jag ett dåligt år med toaletten, två vändor på service för 10300 kr, mest materialkostnad. Då byttes katalysator (2300 ex moms), isolering, temperatursensor (615 ex), kontrollpanel, fläkt (767 ex), och kanske något mera som jag glömt. Nu ska å andra sidan det mesta vara bytt och nytt så vi håller tummarna att vi slipper åbäket med att lämna in den på ett tag. Det sägs att en del av dessa delar behöver bytas emellanåt, som katalysatorn, så det kan vara värt att kolla upp om man ska köpa begagnad.

Jag har behövt ytterligare en reparation för ca fem år sedan, ca 4-5 tkr. Så totalt över sju år, i runda slängar:
14 000 kr i reparation och underhåll.
6 000 kr i toapåsar (jag har fortsatt ett lager på kanske 1500 kr)
Och för elkostnaden som tillkommer för förbränningen så får man räkna på någonstans mellan 0,67 och 1,41 kWh per spolning (lägre om flera går på toa efter varandra) multiplicerat med 4500 spolningar, om min bedömning av pås-lagret stämmer, så säg ca 4500 kWh. Det får någon annan räkna ut vad det blir i kostnad.

Hoppas infon kan vara hjälpsam för någon. Det är inte jättesmickrande siffror tycker jag, men det är högst oklart om det blir billigare med andra märken.
Inte gratis! Hur mkt används toaletten? Vi är 5 Pers som kommer använda den 4-6v per år
 
B Bosse78 skrev:
Finns det en butik man kan besöka? Mitt sommarställe ligger dock inte i sthlm utan 40 mil norrut
Kolla på Fritidstoas hemsida, jag tror att de har återförsäljarna listade där.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
B Bosse78 skrev:
Finns det en butik man kan besöka? Mitt sommarställe ligger dock inte i sthlm utan 40 mil norrut
I Härnösand finns det, det borde vara rätt nära då.
 
S
B Bosse78 skrev:
Inte gratis! Hur mkt används toaletten? Vi är 5 Pers som kommer använda den 4-6v per år
Hm, tyckte jag beskrev min familjs toavanor mera detaljerat än vad jag brukar göra... Men jag tror inte att det är hjälpsamt om jag går in på det ännu mera, utan använd mina siffror och räkna på egen beräknad förbrukning.

Men jag kan säga en till sak att tänka på: kolla maxkapaciteten. Vi är vanligtvis 4-5 i stugan, men när vi har gäster och Cinderellan ska serva många personer från morgon till kväll så kan den komma att stå och förbränna en stor del av dagen. Då kan hela toastolen bli påtagligt upphettad. Och för män: eftersom själva "toaskålen," luckan i metall innanför toaringen där du lägger påsen, har en utformning som är uppenbart anpassad för kvinnor än män, så bör man se upp med att ens ädlare delar inte råkar nudda någon del av den metallskålen.🍆🔥 Jag hade utformat toaletten något annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.