Byggahus.se
Skulle behöva en CNC-fräs till verkstan. Har kikat runt lite, men det är en djungel där ute.

Mina behov är:

-Stark nog att med lätthet fräsa igenom 15mm björkplywood (alltså inte nån liten dekorfräs) Bör inte vara problem då jag grejar det med en biltema handöverfräs. tolerans på 0,2-0,3mm

-Mjukvara som rakt av, eller med enklare modifiering kan fräsa ut en kontur i skivan efter exempelvis en 2d ritning från autocad. Jag vill alltså inte själv ställa mej och programmera in cirkelbågar och linjer i g-kod. Detta har jag gjort tillräckligt i mina dar.

Ha ett arbetsområde på ca 1200x600x50 (mm)

Färdig att plugga in och köra

Så billig som möjligt. Här är jag osäker, men antar att om denna maskin finns så skulle den landa på kanske runt 20 000kr och upp?

Önskemål som inte är ett krav:

Spindel som accepterar stål med utbytbart skär (vändskär) gärna lite bredare typ 15mm diameter, för att slippa det irriterande tjutet som smalare stål avger.

Arbetsyta som är vinklad i förhållande till verkstadsgolvet, (för att spara yta i verkstan)

Möjligtvis om man skulle kunna önska att det utöver frässpineln finns ett till verktyg för att markera punkter för borrhål.

2års garanti

Jag har haft problem att hitta denna maskin. Tror den hamnar någonstan i mellanlandet mellan hobby och industri. Antingen hittar jag små dekorfräsar som fräser ut text och tavlor typ, eller så blir det stora "Morbidelli Author"-maskiner med 35A säkringar, 15 verktygs verktygsväxlare och borrlåda för över 20 st borr som dessutom borrar i olika "fasader". Arbetar växelvis i 4 olika arbetsfält och tar upp hela verkstaden och halva tomten. Samt dessutom kostar 100 000kr begagnad

Tips tack
 
Redigerat:
Du kanske kan få fler tips på elektronikforum.com. Där finns många duktiga cnc-nördar.
 
Hehe
Nä exakt. Såna hittar jag hela tiden. Jag behöver en mindre maskin, som inte alls behöver ha så många options, eller så stort arbetsfält. Den där var väl på typ 3500x1400 eller nåt...
 
Hej,
Jag har samma behov och är lite nyfiken på om du fick några bra förslag, eller till och med köpt en maskin nu? Det verkar hända en del på området men fortfarande rätt rörigt...
Hälsningar Jonas
 
Ox CNC har jag. Den finns med trapetsskruv i alla ledd.
 
Några tankar:

Även om man själv kan köra 15 mm björkplywood med en billig fräs, så ska det till en rejält stadig maskin för att klara att bara mosa på i ett pass, alltså en riktigt industri maskin.


En färdigbyggd maskin för 1200 x 600 kostar väl i trakterna 60 - 70` och jag är tveksam till att de kan
köra 15 mm plywood i ett pass.

Vill man hamna i prisspannet runt 20 får man nog bygga själv.

Jag har aldrig sett någon som placerat sin fräs lutande.
Själva tanken känns helt fel enligt mig, Kanske bättre då att få ned maskinen mot golvet och bygga ett arbetsbord ovanpå som maskinen delvis är gömd i?

@norrbottenssnickaren: Hur stor är din maskin? Specs? och vad kostade trapetsskruven? Bild vore kul att se..

Jag har en Raw 1.3 med kuggrem. Arbetsytan är 650 x 550 . 4 st Nema 23.
Men en ny (fast gammal) pc, Mach 3, Vecric cut2d tror jag att jag hamnade precis under 20`.
Använder en makita som spindel nu, men kommer nog köpa en kinesisk luftkyld inom kort.
Maskinen fungerar förvånansvärt bra och jag är supernöjd.
Men det är klart man hellre vill ha en mycket mer rigid stålkonstruktion - trapetsskruv- och lite större format.
Den klarar av 15 mm björkplywod, men jag skulle dela upp det på 5 pass om 3 mm/pass.


CNC-fräsmaskin Raw 1.3 med arbetsyta och gitarr vid sidan, nära en laptop som visar styrprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CNC-maskin med Makita router bearbetar trä, omgivet av mätskala och bordsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FBAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på denna på Trä och Teknik mässan för några veckor sen, det verkar passa merparten av dina krav, ligger dock lite högre i pris 50 K plus moms men var väldigt intressant tyckte jag, är själv sugen
http://cncmachine.se/produkt/rs-6090/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.