Byggahus.se
Jag har tröttnat på att Skandiabanken efter alla dessa år jag varit kund aldrig lyssnat på mig och infört en sökfunktion som gör att man kan få svar på frågan "Har jag betalat denna faktura?". Det är med andra ord inte möjligt att söka på mottagarkonto, bara på belopp och datum.

Vad har ni för erfarenheter av andra banker? Jag vill självklart ha bra ränta, goda villkor för betalkort, stöd för swish, utlandsbetalningar utan hutlösa avgifter samt självklart stöd för de banktjänster man förväntar sig att hitta i vår digitala värld.
 
Jag har haft Skandiabanken sedan ca 2005 och jag är "hyfsat" nöjd med dom. Använder bara banken idag enbart för insättning av lön/pension samt privata insättningar från vänner samt mina egna betalningar. Har inga kort eller liknande och inga lån hos Skandiabanken. Har däremot några försäkringar hos försäkringsbolaget Skandia.

Valde egentligen Skandiabanken 2005 enbart av den anledningen att Skandiabanken "erbjöd" gratis EU-betalning samt gratis insättningar från annat EU-land. Handlade mycket på Ebay på den tiden och tyskarna var väldigt sega och långsamma på att acceptera kortbetalningar. Och då var det enkelt och billigt att betala via Skandiabanken.

Men som svar på din fråga. Jag tror inte det finns någon "bra" bank utan bara banker som är "mindre" dåliga. Dvs - INGEN bank tillfredställer kundens önskemål till 100% utan alla banker skiter totalt i kundernas önskemål. :(

Min personliga kritik mot i princip ALLA banker är att de inte accepterar transaktioner vad beträffar KRYPTO-valuta!!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har haft Skandiabanken sedan ca 2005 och jag är "hyfsat" nöjd med dom. Använder bara banken idag enbart för insättning av lön/pension samt privata insättningar från vänner samt mina egna betalningar. Har inga kort eller liknande och inga lån hos Skandiabanken. Har däremot några försäkringar hos försäkringsbolaget Skandia.

Valde egentligen Skandiabanken 2005 enbart av den anledningen att Skandiabanken "erbjöd" gratis EU-betalning samt gratis insättningar från annat EU-land. Handlade mycket på Ebay på den tiden och tyskarna var väldigt sega och långsamma på att acceptera kortbetalningar. Och då var det enkelt och billigt att betala via Skandiabanken.

Men som svar på din fråga. Jag tror inte det finns någon "bra" bank utan bara banker som är "mindre" dåliga. Dvs - INGEN bank tillfredställer kundens önskemål till 100% utan alla banker skiter totalt i kundernas önskemål. :(

Min personliga kritik mot i princip ALLA banker är att de inte accepterar transaktioner vad beträffar KRYPTO-valuta!!!
Och eftersom kryptovaluta är skurkarnas förstaval är det bra att man i någon mån gör det svårare för skitstövlarna.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Spermabanken
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Kul tills man behöver ta ut...
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Alla banker är lika dåliga tycker jag. Många väljer efter kvalitet på internetbank och där har kvaliteten ökat och skillnaden minskat mycket de senaste 10 åren.

Som privatperson är det viktigaste att ha en vettig handläggare, namn på bank kvittar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla banker är lika dåliga tycker jag. Många väljer efter kvalitet på internetbank och där har kvaliteten ökat och skillnaden minskat mycket de senaste 10 åren.

Som privatperson är det viktigaste att ha en vettig handläggare, namn på bank kvittar.
Instämmer!

Sen de fåtal lokala rådgivaren som finns kvar ger ju ofta sämre villkor än om man pratar med Internetbankens handläggare, den lokala rådgivaren förefaller att mer se till att det lokala kontoret ska överleva.

Allt är ju egentligen mycket centralstyrt nuförtiden...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla banker är lika dåliga tycker jag. Många väljer efter kvalitet på internetbank och där har kvaliteten ökat och skillnaden minskat mycket de senaste 10 åren.
Swedbank internetbank blir bara sämre och sämre.
 
Personlig rådgivare = personlig säljare
 
  • Gilla
Putt och 8 till
  • Laddar…
Nu har jag då SEB och jovisst funkar det bra men ska man låna pengar är det ju en jefla procedur.

Kollade in en bil jag ville ha och behövde cirkus 100k, ringde upp mitt lokala kontor men där var det enbart tidsbokning nuförtiden. Kollade med Internetbanken och fick fylla i en massa (som banken redan vet) dvs de ser ju redan vad som kommer in och vad som går ut och sparande. Hursomhelst så fick jag en ränta för lånet.

Sen lånehandlingar måste då skickas skriftlig via snigelpost och begagnade bilar är ju "färskvara". Urk!

Kollade på bilen och säljaren frågade vad jag fått för bud från SEB? Han kollade snabbt och erbjöd direkt ett lån via Volkswagen finans med något bättre ränta, hela affären genomfördes sedan via bankid-signerade avtal och jag fick bilnyckeln och åkte nöjd därifrån. Lätt, enkelt och snabbt!
 
Frågan är ställd och mitt svar blir Handelsbanken, trots att jag periodvis har "hatat" dom.
Det jag gillar är att de har en bra hemsida som tillåter en hel del sökande och vanlig privat administration. De har också en bra App för mobil användning.
Lokalkontoren kan vara flexibla då den lokala ledningen har viss handlingsfrihet i till exempel sina kreditbedömningar.

Sedan jag flyttade mina bostadslån från HB så har banklivet med dem blivit bättre. Kommentaren om "hat" ovan hade att göra med hur jag blev behandlad som lånsökare och låntagare.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag har haft lite olika affärer i olika banker över åren och min slutsats är att det inte spelar någon roll. Det är en konkurrensutsatt marknad och den praktiska skillnaden mellan olika banker är väldigt liten. Lokal representation var kanske användbart för 20-30 år sedan. Nu spelar det ingen roll hur mycket "din" bankman känner dig eller hur länge du varit kund, det är ändå de automatiska systemens beräkningar som ligger till grund för de villkor du får.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har Swedbank av gammal vana, de har väl hållt sig ganska väl ajour app och internetbankmässigt.

Lokala kontoret har jag besökt en gång sedan jag flyttade tillbaka 2016, då för att koppla min bankdosa till en förenings konto.
Innan dess bodde jag i Lund och det var samma grej där, var på kontoret 1-2ggr för att koppla bankdosan till kontot.

Att jag varit kund hela mitt liv sket de i när jag skulle söka bolån som nyexaminerad elektroingenjör, "Vi går på taxerad inkomst" var vad jag fick, och eftersom jag började jobba på hösten samma år så hade jag alltså fått vänta 2år innan jag kunde få låna hos dem...


Där var SBAB betydligt flexiblare, anställningskontrakt räckte för dem, och för den bättre hälften som nyexad sjuksköterska på vikariat sa de i princip "jag har aldrig hört talas om en arbetslös sjuksköterska".
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Har Handelsbanken sen långt tidigare då de inte försökte sig på en massa skitförsäljning som "nyckelkund" eller liknande som de andra bankerna. Pratade med samtliga av de stora traditionella bankerna och Handelsbanken var den enda som var "vettig".

Att ha en "personlig bankman" eller liknande är inte värt något som jag ser det. De brukar bytas ut med jämna mellanrum så det är ändå en ny person varje gång man ska göra något.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Jag har haft Skandiabanken som"huvudbank" sen slutet av 90-talet. De gånger jag har försökt göra något lite mer avancerat har det ofta varit krångligt, man bollas runt mellan olika avdelningar för att få svar på till synes enkla frågor etc.
Men de gånger jag har varit i kontakt med andra banker (har flyttat bolån, försäkringar och lite investeringar några gånger i tron att gräset är grönare på andra sidan) tycker jag det har varit lika struligt och svårt att få raka besked överallt.
Enda undantaget är väl SBAB. Dom lånar (lånade...) bara ut pengar och det gör dom bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.