... fast nu var det inte kortslutning mellan fas och jord eller nolla utan mitt i patronen så att patronen kommer att dra exakt 25A. Ingen säkring alls kommer alltså att gå (vi antar att övriga patroner inte är tillslagna och bidrar till summaström). Jag hävdar att 1.5 kvmm kommer att uppnå högst olämplig temperatur med 25A varaktig belastning med risk för flytning i isoleringen och därmed brandrisk. Däremot håller jag med elmont om att brand innanför plåtarna är begränsad till ledarisolering; andra brännbara föremål finns inte där; så ur säkerhetssynpunkt kanske tillverkaren har bedömt att det är OK.mats_o skrev:
Det är skillnad på dimensionering av kortslutningskydd och överlastskydd.
Oftast, men inte alltid fixar man båda sakerna i samma skydd.
I fallet med VVB:n gör man inte så, utan varje patron kan ju inte dra mer än märkeffekt och då är kabeln skyddad för överlast.
Vad det gäller kortslutningskydd så kan man ha upp till 25A säkring som kortslutningskydd för 1,5kvmm enkelledare.
Alltså är det helt ok!
Oftast, men inte alltid fixar man båda sakerna i samma skydd.
I fallet med VVB:n gör man inte så, utan varje patron kan ju inte dra mer än märkeffekt och då är kabeln skyddad för överlast.
Vad det gäller kortslutningskydd så kan man ha upp till 25A säkring som kortslutningskydd för 1,5kvmm enkelledare.
Alltså är det helt ok!
Kan det inte bli fel på någon av patronerna så att den drar mer än märkeffekten? Eller den risken är försumbar?
... exakt! Det var det felfallet jag avsåg. Alltså INTE kortslutning utan varaktig överlast. Men man får väl anta att någon verifierat att patronen inte går sönder mitt i slingan utan endast i ändarnaCyberStoffe skrev:
Diskusionen om varaktiga överbelastningar är väl relevant även för lamputtaget.
Det finns ett antal principfrågor kring det:
* Är det "typat" i reglerna så att det endast får användas till lampor?
I annat fall är risken för överbelstning ganska uppenbar.
* Är de i reglerna typade för högst 6A, annars kan det dyka upp produkter som har högre belstning än vad uttaget tål.
* Vad är det som säger att ett fel i amaturen inte ger en varaktig ström högre än 6 amp, i värsta fallet är ju uttaget säkrat med 16A trög.
Två senarion som ger överbelstning som jag kan tänka mig som realistiska:
1. Kraftiga halogenstrålkastare kopplas som "lampor".
2. Det saknas väggutag, så ngn kreativ person kopplar in en värmefläkt på ett lamputtag. (Förr fans det ju "lamptjuvar" för den sortens lösningar)
Det är sådana här frågor som gör att jag inte kan få ihop att det skulle vara tillåtet med 16A säkring till 6A uttag.
Är det verkligen uttryckligen tillåtet eller är det bara så att "alla" gör så här?
* Är de i reglerna typade för högst 6A, annars kan det dyka upp produkter som har högre belstning än vad uttaget tål.
* Vad är det som säger att ett fel i amaturen inte ger en varaktig ström högre än 6 amp, i värsta fallet är ju uttaget säkrat med 16A trög.
2. Det saknas väggutag, så ngn kreativ person kopplar in en värmefläkt på ett lamputtag. (Förr fans det ju "lamptjuvar" för den sortens lösningar)
Det är sådana här frågor som gör att jag inte kan få ihop att det skulle vara tillåtet med 16A säkring till 6A uttag.
Är det verkligen uttryckligen tillåtet eller är det bara så att "alla" gör så här?
Du kan ju koppla t.ex. två 2000W infravärmare med lampsladd 0,5kvmm och en enkel sladdströmbrytare in i ett 416 uttag. Då får du också överbelastning!poiu skrev:Diskusionen om varaktiga överbelastningar är väl relevant även för lamputtaget.
Man kan göra massor av dumma saker om man inte använder materialet som det är tänkt. Hur ska man säkra sig mot det?
poiu skrev:Diskusionen om varaktiga överbelastningar är väl relevant även för lamputtaget.
Dina frågor har väldigt enkla svar. Du kan aldrig komma till ett förläggningssätt som gör att du får belasta ett system i en villa 1.5mm med 16 ampere.
Att sedan uttaget bara tål 6 ampere är ju en försäkring från fabrikanten. Han kan ju inte ta hänsyn till om du har 2 eller 200 ampere bakom uttaget.
Sen kan man ju alltid koppla in halogenstrålkastare på 3000 watt med 0,5mm också.
idioter går aldrig försäkra sig mot.
Nog går det att få 16A i en villa, 2,5 mm^2 så är det ordnat.
Vad jag hänger upp mig på är att i äldre regler stod det något i stil med att kopplings utrustning skulle tåla lika mycket som det var säkrat för, och så fanns det undantag om man förgick med motorskydd ody.
Vanliga väggutag är normalt typade 16A idag, handskar är typade 16A, 25A osv och ledningar och säkringar är dim. efter det.
Just för lamputag verkar det var annorlunda.
Ställs det inte krav idag på att det som ingår i den fasta installationen ska tåla samma ström som säkringen?
Anslutna apparater har ju andra regler, men uttagen borde väl betraktas på samma sätt som trådarna i röret/kabeln eller tex en strömbrytare.
Vad jag hänger upp mig på är att i äldre regler stod det något i stil med att kopplings utrustning skulle tåla lika mycket som det var säkrat för, och så fanns det undantag om man förgick med motorskydd ody.
Vanliga väggutag är normalt typade 16A idag, handskar är typade 16A, 25A osv och ledningar och säkringar är dim. efter det.
Just för lamputag verkar det var annorlunda.
Ställs det inte krav idag på att det som ingår i den fasta installationen ska tåla samma ström som säkringen?
Anslutna apparater har ju andra regler, men uttagen borde väl betraktas på samma sätt som trådarna i röret/kabeln eller tex en strömbrytare.
pSnuttjulle skrev:
_ = I
u
1200
------ 5 dvs 5A
240
eller
P = U x I
240 x 6 = 1440W
altså är det en bit kvar innan du får ett uttag på 6A
väldigt få som skulle ha det i en lampkrona.
Steffe
Inte med 1,5mm som jag skrev.poiu skrev:
SS4364000 säger följande:
512.1.2 Ström
Materielen skall vara lämpad för den ström som förekommer vid normal drift.
Materielen skall också kunna tåla de strömmar som kan uppstå vid onormal drift med den varaktighet som bestäms av skyddens utlösningskarakteristik.
512.1.4 Effekt
Materielen skall väljas med utgångspunkt från dess effektdata vid normala driftförhållande med hänsyn tagen till sammanlagring.
Kommentar till 512.1.2 i elinstallations guiden:
Vid anskaffning av materiel behöver man vanligtvis inte ta hänsyn till överströmmar som kan förekomma, såvida inte dessa är ofta återkommande och långvariga. I sådana fall kan det vara nödvändigt att välja tex elkopplare med större märkström.
gnistjagare citerade:
[edit]512.1.2 Ström
Materielen skall också kunna tåla de strömmar som kan uppstå vid onormal drift med den varaktighet som bestäms av skyddens utlösningskarakteristik.[/edit]
Intresant, det betyder i praktiken att installatören har skyldighet att kontrollera med tillverkaren av, i detta fall lamputtag, att dessa klarar en tillfällig överbelastning av den varaktighet som kan förväntas med valt överströmskydd.
Hur många kollar det?
Med kända företag så är det förmodligen inga problem, men inte skulle jag våga koppla med grejor från fuska eller ngt annat lågpris varuhus.
[edit]512.1.2 Ström
Materielen skall också kunna tåla de strömmar som kan uppstå vid onormal drift med den varaktighet som bestäms av skyddens utlösningskarakteristik.[/edit]
Intresant, det betyder i praktiken att installatören har skyldighet att kontrollera med tillverkaren av, i detta fall lamputtag, att dessa klarar en tillfällig överbelastning av den varaktighet som kan förväntas med valt överströmskydd.
Hur många kollar det?
Med kända företag så är det förmodligen inga problem, men inte skulle jag våga koppla med grejor från fuska eller ngt annat lågpris varuhus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden