Vi har bygglov och startbesked på ett lösvirkeshus. Vi hade tänkt börja nu på våren.
Men - nu kan byggaren inte lämna pris, han får inga pris från underleverantörer och säger att materialpris och tillgång är enormt osäkert just nu. Vi kommer inte igång…
Andra som är i samma sits..?
 
Vi hade svårt att få offerter över huvud taget när vi skulle bygga till och ville ta in pris på totalentreprenad. Det slutade med löpande räkning och att vi samordnade bygget själva.

Man får förstå entreprenörer nu, att de inte vill lämna pris. Med situationen i Ryssland och höga priser på drivmedel/transport är det extremt osäkert vad byggmaterial kommer att kosta framöver, särskilt trä.

Så om det är viktigt för er att priserna på material inte springer iväg, vänta tills läget har stabiliserat sig. Alternativet är att ta risken att pris på material stiger. Ni skulle kanske kunna sluta ett avtal om att ni får entreprenörens inköpspris + X procent, så får denne redovisa sina inköpsfakturor till er.
 
  • Gilla
L Karlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.