Byggahus.se
M MariaCCD skrev:
Vet du om det funkat även att få bort envis kirskål? Sprayar/penslar man på ogräset?
Man sprutar, blandat medel med vatten i en tryckspruta.
 
N newdude skrev:
Man sprutar, blandat medel med vatten i en tryckspruta.
Ok, men hamnar det inte också på gräset då? Eller är det ok för gräset? är det motståndskraftigt mot det medlet?
 
M MariaCCD skrev:
Ok, men hamnar det inte också på gräset då? Eller är det ok för gräset? är det motståndskraftigt mot det medlet?
Mcpa dödar inte gräs. De dödar tvåhjärtbladiga växter.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Svårt att se på bilden ser jag, men det är typ 80% maskrosblad som syns 😂
P
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Maskrosor är tvååriga växter. Plocka tålmodigt varenda blomma och förstör (ja, de kan bilda frön även halshuggna). Inom 2 år blir det enstaka nya av frön som kommer utifrån.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]

Compo Banvel Quattro funkar!​

 
  • Gilla
Ericplumber
  • Laddar…
Jag skulle inte valt att spraya nån form av giftigt på en gräsmatta där min hund ska vara. Hundar betar ju ofta gräs plus att dom ligger och rullar sig i gräset och sen kommer dom in och man gosar med dom, dom ligger i sängen/soffan och då får man själv gifterna på sig.
Har hellre maskrosor, mossa eller liknande. Förstår inte jakten efter den "perfekta" gräsmattan.
Är en grön och tål hundlek är jag nöjd.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
N newdude skrev:
Jag har gjort utbildning och haft behörighet att köpa klass 1 och klass 2 växtskyddsmedel. Går att köpa på lantmännen eller granngården bland annat. Funkar hur bra som helt att köpa de som privatperson.
Klart de går att köpa efter att man har fått rätt behörighet

Utan behörighet får man köpa ogräsjärn
 
Nissens
N newdude skrev:
Jag har gjort utbildning och haft behörighet att köpa klass 1 och klass 2 växtskyddsmedel. Går att köpa på lantmännen eller granngården bland annat. Funkar hur bra som helt att köpa de som privatperson.

De flesta bönder driver sin gård som enskild firma. Med andra ord köper dom de som privatperson.

Du får däremot inte importera de som privatperson, med andra ord köpa de via ebay är kanske inte helt okey.
Du glömde länken hon bad om, tyckte ändå hon var rätt tydlig… 😊
 
TRJBerg
Kaustiksoda.
 
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Köp dicotex på ebay
 
mickesundström mickesundström skrev:
Ja det förbjöds för att några av biverkningarna på dom som använde det var muskelsvaghet och inflammation i nervsystemet så ja det är frågan om inte jag föredrar maskrosor i det fallet 🙄men alla gör som dom vill .
maskrosor lär sig växa lågt också för sen roboten började klippa -17 så ligger dom platt o blommar gult o grannt 😂
Substanserna är förbjudna för privatpersoner i Sverige, absolut. Men för att få det i lite perspektiv så används det storskaligt i jordbruket i hela världen. Dessutom är det lagligt för privatpersoner i stora delar av världen, inkl Tyskland och Storbritannien. Sådär vansinnigt livsfarligt kan det inte vara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T
B Brallan84 skrev:
Det var det jag var rädd för. Klyvt och spridit ut dom mer. Kör ett race med att dra upp allt. Lär ta 2 dagar men kanske värt
Investera i Gardenas ogräsuppdragare så slipper du stå på knä och och dra upp maskrosorna.
Den kostar en slant, men du sparar ryggen och knäna, finns hos de flesta byggfirmor och trädgårdsfirmor.

https://www.hornbach.se/p/ograsupptagare-gardena/10334202/
 
B Brallan84 skrev:
Det är typ 2 dagars jobb 😅 men kan försöka riva upp rötterna o sen stödså lite till.
Köp en ogräsupptagare på Biltema för ett par hundralappar så slipper du hålla på och böja dig.
Du får upp det mesta med hela roten med hävstångseffekt. Fiskars har en också men betydligt dyrare, fungerar på samma vis.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Substanserna är förbjudna för privatpersoner i Sverige, absolut. Men för att få det i lite perspektiv så används det storskaligt i jordbruket i hela världen. Dessutom är det lagligt för privatpersoner i stora delar av världen, inkl Tyskland och Storbritannien. Sådär vansinnigt livsfarligt kan det inte vara.
I mångt och mycket handlar allt om pengar för bönder -för hemmabruk känns det overkill med produkter med döda träd och fiskar på och text om långvarig skadeeffekt sen handlar det lite om vad man handlar också i affären när det gäller sånt som spannmål osv
-roundup är ju sen länge konstaterat att det orsakar cancer vid hudkontakt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.