Byggahus.se
Hej! jag bor i bostadsrätt och har renoverat min kök ganska nyligen och jag funderar på att sätta täcksida för att täcka upp överskåpet mot taket, för att det samlas bara damm och skit, men jag har ventilationskaneln över överskåp, hur ska jag göra? har ni några ideer? kan kan jag bara sätta upp täcksida och sen en ventilationsdon på täcksida?
eller måste ventilationen vara synlig? vid sotning osv
 
  • Modernt kök med vita skåp, svart kakel, barstolar och en synlig ventilationskanal över skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat kök med öppna vitvaror och överskåp utan täcksidor nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså ett frånluftsdon ovanför överskåpet där ugnen sitter?
Det frånluftsdonet måste vara tillgängligt, det går att sätta böj så att det hamnar i framkant av skåpet.

Är köksfläkten en kolfilterfläkt (blåser ut luften i köket) eller är den kopplad till imkanal?

Om köksfläkten blåser ut luften i köket så är frånluftsdonet ovanför överskåpet en del av imkanalen å den besiktas oftare än vanlig frånluftskanal.
 
ja precis, frånluftsdon sitter ovanför överskåpet där ugnen sitter. och köksfläkten är kolfilter (en sån som cirkulerar luften) så menar du att kan jag använda en 90 graders ventilationsböj så att det hamnar i framkant av skåpet? isf måste det utföras av behörig installatör eller kan man göra det själv?
 
  • AE148F31-B504-4972-88D8-52ADE1ED95AD.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja en 90° ventilationsböj.
Nej normalt behövs det ingen speciell ventilationstekniker, däremot kan föreningen ställa krav.
 
BirgitS
Eventuellt kan det vara så att man behöver en rensningslucka till vinklade ventilationsrör för att det ska gå att komma åt att sota hela röret. I så fall ska det antagligen sitta där nuvarande ventilationsdon sitter och det innebär att det ska gå att ta bort takanslutningen vid de tillfällen som rengöring behövs.
 
då gör jag så,Tack snälla för era svar☺️
 
sätter du 2 st 45 graders böjar i stället för en 90 graders böj så behövs ingen renslucka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.