Byggahus.se
Hej! Jag har en friggebod som jag har byggt och bor i. I nuläget har jag en tilluftventil strax över golvnivå, ett ”avlopp” (rör ut med fläkt) under zinken för en gasolvattenvärmare samt en underdimensionerad köksfläkt. Vi har också en separett toa som ständigt har fläkt ut igång.

Vi har ett loft som är 150cm över marken, ofta blir det väldigt kvavt där uppe och jag undrar vad jag kan göra?

Vet inte riktigt om en till tilluftventil i takhöjd på loftet är lösningen? Eller behövs det något med fläkt?

Huset är ca 15 kvm och 2.6m i takhöjd.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det finns ju enklare "FTX" fläktar som gör att du inte tappar så mycket värme och ändå får bra med tilluft. Som den här (tror att den finns billigare på Amazon) [länk]
det där var väldigt smart, schysst med något som int etapper så mycket värme heller. Om man skulle montera en sådan, borde jag då köra närmare taket eller nere vid golvet?
 
T Vilgot Småhus skrev:
det där var väldigt smart, schysst med något som int etapper så mycket värme heller. Om man skulle montera en sådan, borde jag då köra närmare taket eller nere vid golvet?
Närmare taket men inte inom loftets område.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Närmare taket men inte inom loftets område.
Okej, vad är tanken bakom det?

så som det ser ut nu är tilluftventilen ved golvet i ena kortändan på huset och loftet i andra. Jag tänker att det borde bli dåligt flöde om både högt och lågt sitter på samma vägg?
 
T Vilgot Småhus skrev:
Okej, vad är tanken bakom det?

så som det ser ut nu är tilluftventilen ved golvet i ena kortändan på huset och loftet i andra. Jag tänker att det borde bli dåligt flöde om både högt och lågt sitter på samma vägg?
Det blir bara en ventil med den lösningen som föreslogs ovan i tråden. Och luften som kommer in i friggeboden är normalt kallare och sjunker ner mot golvet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir bara en ventil med den lösningen som föreslogs ovan i tråden. Och luften som kommer in i friggeboden är normalt kallare och sjunker ner mot golvet.
Okej så då fungerar ftx ventilen separat från den nuvarande tilluften
 
T Vilgot Småhus skrev:
Okej så då fungerar ftx ventilen separat från den nuvarande tilluften
Yes det kommer den att göra!

Om den inte monteras högt i rummet blir det dålig omblandning av luften och kallare på golvet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Yes det kommer den att göra!

Om den inte monteras högt i rummet blir det dålig omblandning av luften och kallare på golvet.
dåså, det låter ju toppen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.