Byggahus.se
J Josth skrev:
Ja om det var en gammal och erfaren ventgubbe så borde han ju veta bra men för mig är det långt ifrån självklart. Skulle bli ett hårt strypt frånluftsdon där om man verkligen ska få ut minst 15 lit/sek i badrummet. Det bör inte vara mindre flöde där med tanke på att flera ska samsas på övervåningen och det kan bli 3 sovrum?
Jo gammal och erfaren skulle han nog klassas som.
För tillfälligt är det bara jag o min sambo, lär väl inte dröja mer är 1-2 år innan barn är med i bilden.
Där var tre sovrum tidigare, för stunden har vi rivit det tredje och har ett större allrum på ovanvåningen också, möjligtvis att vi slänger upp en vägg nu med, vet inte riktigt. Annars är det först när andra barnet kommer
Så för stunden lär det väl vara 2 duschar om dagen i så fall
 
Ok. Man ju sätta ett frånluftsdon ut mot trappan och sedan strypa det så mycket det går och täta donet med latexfog om man inte får rätt flöde i badrummet. Då har man garderat sig :)
 
Tänk också på att om huset är utsatt för trafikbuller eller annat oljud är det bra att använda de ljudreducerade versionerna av väggventilerna i åtminstone de riktningarna. Kräver dock att ett större hål tas upp (148 mm) i ytterväggen.
 
J Josth skrev:
Ok. Man ju sätta ett frånluftsdon ut mot trappan och sedan strypa det så mycket det går och täta donet med latexfog om man inte får rätt flöde i badrummet. Då har man garderat sig :)
J Josth skrev:
Tänk också på att om huset är utsatt för trafikbuller eller annat oljud är det bra att använda de ljudreducerade versionerna av väggventilerna i åtminstone de riktningarna. Kräver dock att ett större hål tas upp (148 mm) i ytterväggen.
Blir förmodligen o göra så! Var i kontakt med Alig angående FTXn, men ska få en offert på mekanisk frånluft imorgon istället så får se hur det blir

Ljudreducerande lär inte behövas, villaområde och vårat hus är sist på gatan
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk också på att om huset är utsatt för trafikbuller eller annat oljud är det bra att använda de ljudreducerade versionerna av väggventilerna i åtminstone de riktningarna. Kräver dock att ett större hål tas upp (148 mm) i ytterväggen.
Hej igen!
Fick en takprisoffert från Alig.

"Komplett standard kanalsystem för F-system
Med 100 tom. 160 mm rörsystem. Erforderliga ljuddämpare och monteringsmaterial ingår.
Dontyp Aligs benämning, frånluft PVF och uteluftsdon Fresh TL 100DE.
Takfläkt TKC 300EC ingår.
Takhuv typ Alig TP för tvåkupigt betongtegel levereras svart eller röd för avluft.
Teknisk isolering till imkanal i form av 30 mm nätmatta."

"Material till köksfläktens imkanal inkl. brandisolering (nätmatta) samt takhuv för tvåkupigt betongtegel ingår. "

+material för imkanal så landar det på 27500kr ink moms (material). Tillkommer även 5500kr för ritning och projektering, och ytterliggare 5000kr för OVK och injustering.

Verkar det rimligt och ser det bra ut med materialet? Det är ju inte direkt projekterat då dem enbart har kvm att gå efter. Så typ 37000kr för mekanisk frånluft och 80000kr för FTX med material, ritning och injustering. Det är ändå stor skillnad medans vi lär vara nöjda med mekaniska frånluften också :D
 
Kan bara säga att efter att ha bott i hus med ftx i tio år är varje natt i hus utan ft en plåga. I de flesta fall unken luft, antingen för sig eller i kombination med kallas och ljud från väggventiler. För frisk luft får jag sova för öppet fönster men då är alla uteljud hörbara och störande
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hej igen!
Fick en takprisoffert från Alig.

"Komplett standard kanalsystem för F-system
Med 100 tom. 160 mm rörsystem. Erforderliga ljuddämpare och monteringsmaterial ingår.
Dontyp Aligs benämning, frånluft PVF och uteluftsdon Fresh TL 100DE.
Takfläkt TKC 300EC ingår.
Takhuv typ Alig TP för tvåkupigt betongtegel levereras svart eller röd för avluft.
Teknisk isolering till imkanal i form av 30 mm nätmatta."

"Material till köksfläktens imkanal inkl. brandisolering (nätmatta) samt takhuv för tvåkupigt betongtegel ingår. "

+material för imkanal så landar det på 27500kr ink moms (material). Tillkommer även 5500kr för ritning och projektering, och ytterliggare 5000kr för OVK och injustering.

Verkar det rimligt och ser det bra ut med materialet? Det är ju inte direkt projekterat då dem enbart har kvm att gå efter. Så typ 37000kr för mekanisk frånluft och 80000kr för FTX med material, ritning och injustering. Det är ändå stor skillnad medans vi lär vara nöjda med mekaniska frånluften också :D
Ja det är fint att man kan beställa så från Alig och få hjälp med projekteringen och det blir ett komplett paket. Man sparar en hel del pengar på att göra det mesta av jobbet själv. Tänkte på F-systemet att det kan vara bra att ha en filterbox med grovfilter någonstans på samlingskanalen för att takfläkten inte ska bli så skitig på ett antal år. Borde bli lite lättare att byta filter varje år än att upp taket och ta ner och rengöra fläkten och man förlänger förmodligen livslängden på fläkten.
 
80000kr för material mm för FTX lät mycket, vi köpte för ca 45 för vårt hus, ca 150m2
 
J Josth skrev:
Ja det är fint att man kan beställa så från Alig och få hjälp med projekteringen och det blir ett komplett paket. Man sparar en hel del pengar på att göra det mesta av jobbet själv. Tänkte på F-systemet att det kan vara bra att ha en filterbox med grovfilter någonstans på samlingskanalen för att takfläkten inte ska bli så skitig på ett antal år. Borde bli lite lättare att byta filter varje år än att upp taket och ta ner och rengöra fläkten och man förlänger förmodligen livslängden på fläkten.
Behövs själva projekteringen eller det är lätt att lösa själv? Känns som att det borde vara enklare med mekanisk frånluft än FTX :D
Ska kolla med en bekant som jag nyss fick reda på var ventilationare om lite hjälp, så då kanske det inte behövs projektering osv från Alig så man kan spara in lite.
Jo det låter definitivt lättare!
Vad tror du/ni anledningen är att dem rekommenderar takfläkt, tycker jag mest fått rekommenderat boxfläktar/kanalfläktar annars. Någon annan fördel med takfläkt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
80000kr för material mm för FTX lät mycket, vi köpte för ca 45 för vårt hus, ca 150m2
Hur länge sen vart det?
Det är bara en takprisoffert, då kostade ritningen/projekteringen 6600kr, pris för material 66000kr och OVK/injustering 6000kr, så kan säkert bli billigare också.
Även från samma firma/säljare som dig, Bosse från Alig, dock gick han i pension förra veckan typ. :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Behövs själva projekteringen eller det är lätt att lösa själv? Känns som att det borde vara enklare med mekanisk frånluft än FTX :D
Ska kolla med en bekant som jag nyss fick reda på var ventilationare om lite hjälp, så då kanske det inte behövs projektering osv från Alig så man kan spara in lite.
Jo det låter definitivt lättare!
Vad tror du/ni anledningen är att dem rekommenderar takfläkt, tycker jag mest fått rekommenderat boxfläktar/kanalfläktar annars. Någon annan fördel med takfläkt?


Hur länge sen vart det?
Det är bara en takprisoffert, då kostade ritningen/projekteringen 6600kr, pris för material 66000kr och OVK/injustering 6000kr, så kan säkert bli billigare också.
Även från samma firma/säljare som dig, Bosse från Alig, dock gick han i pension förra veckan typ. :D
2 år sedan, OVK fick jag ordnat billigt och ritningen kostade under 3000 kr då, säkert har materialpriset gått upp men tycker det låter lite saftigt ändå.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2 år sedan, OVK fick jag ordnat billigt och ritningen kostade under 3000 kr då, säkert har materialpriset gått upp men tycker det låter lite saftigt ändå.
Köper jag allt material via dem så får man 50% på ritningen, vilket blir 3300kr. Materialpriset borde ha stigit, vattenburna golvvärmen hade i alla fall stigit som fasen :sweat:
OVK kan jag säkerligen ordna billigare också, vill tro att jag har rätt så bra vägar att gå med FTXn så det inte blir allt för långa sträckor. Men sen så är det i för sig en del isolering i med kallvinden.

Men det lutar mest mot mekanisk frånluft :D
 
A
Jag vet detta är ett sent svar men jag rev skorstenen för att få plats med FTX stammar till alla våningar.

Aggregatet i källaren (eller på vind) och stammarna genom schaktet. Sedan får nya väggar reglas upp osv men för mig löste detta dragningen genom våningsplanen.

Öppna spisen kan man då placera på annan plats med andra rördragningar.
 
mathiash77 skrev:
Jag vet detta är ett sent svar men jag rev skorstenen för att få plats med FTX stammar till alla våningar.

Aggregatet i källaren (eller på vind) och stammarna genom schaktet. Sedan får nya väggar reglas upp osv men för mig löste detta dragningen genom våningsplanen.

Öppna spisen kan man då placera på annan plats med andra rördragningar.
Ja så hade man också kunnat göra. Men hittade en bra schakt vägg ändå, så den biten är nog inga konstigheter.
Men vi skippar FTXn, känns inte tillräckligt värt det för den kostnaden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det lutar mot att det blir en KVK Silent 160 EC på kallvinden, ifall ingen har några synpunkter på det valet? :D
Känns smidigare än att ha en takfläkt eller?
 
Nu är jag i fullgång med att kärnborra till ventilationen, och då dyker det såklart upp lite frågor. Tänkte bara snabbt kolla igen, hur tycker ni att att dessa nya placeringarna ser ut, inte mycket som är ändrat men ändå lite. Kommer lite bilder på hur det ser ut i verkligenheten med i nästa inlägg.

Ritning av källarplan med markerade punkter för friskluftsventiler och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av bottenvåning i hus med markerade punkter för friskluftsventil och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av övre plan med markerade platser för friskluftsventiler (röda) och frånluft (blå).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.