Byggahus.se
A
J Johan456 skrev:
Fast nu är ju varken AB04 eller ABT06 åberopade för detta arbete. Jag förstår att du är i byggbranschen och att du vill visa att du minsann kan din AB/ABT.

Hursomhelst, i detta fall är det som i de flesta fall då en privatperson anlitar hantverkare. Inget standardavtal (AB/ABT/ABS) är åberopat så de gäller inte per automatik. Beställaren har beställt en carport och visat en skiss för entreprenören. Jag ser det som att detta är en totalentreprenad där beställaren ställt funktionskrav, han vill ha en carport. Entreprenören ansvarar då för att utförandet uppfyller ställda funktionskrav. Att carporten är stabil får anses vara ett grundläggande funktionskrav från beställaren.
absolut har jag sagt något annat?

var ju tydlig med att jag trodde att det var TS som tagit fram ritningen med Derome som han sedan lämnat som FFU till Entreprenör.
Sedan informerade TS att det inte var så och då sa jag att det var helt andra regler som då gäller.
 
Fairlane
A Aunty skrev:
du har inte suttit med i många rättegångar märker jag.
man faller ofta tillbaka på vad som anses lämpligt och fackmässigt mot vad som står i AB, ABT, AMA etc oavsett om man avtalat det eller inte.
Konsumenttjänstlagen, glömde du den?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Konsumenttjänstlagen, glömde du den?
är de den som gör så att konsumenten kan säga att vad som helst ingår om det inte finns ett avtal?
inte så jag läser den.
 
Fairlane
A Aunty skrev:
är de den som gör så att konsumenten kan säga att vad som helst ingår om det inte finns ett avtal?
inte så jag läser den.
Det är inte heller något jag påstått, men det är lite intressant att du flera gånger nämnt AB men aldrig konsumenttjänstlagen i tråden, precis som att inte den är viktigare?! Du vet att proffsen ska avråda från dåliga lösningar? Ändå tycker du att hantverkaren ska bygga med dåliga lösningar om kunden föreslår det?

Sen är det märkligt hur du så länge trodde det var TS som skapat en ritning till snickarna, det var ju solklart rätt snabbt att TS lämnat en skiss.

Jag vidhåller att man är en usel yrkesman om man gör något som kunden beställt, utan att tala om för denne innan att det kommer bli dåligt för kunden, alldeles oavsett yrke.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är det vingligt hjälper inte en besiktningsman. Denne konstaterar bara att de är vingligt och det ser du ju själv, pengar i sjön Mao. Har hantverkarna fått order om att göra efter ritning så ha de inte gjort fel, sen kan man tycka att de kunde ha sagt att den konstruktionen på ritningen inte är bra, men vi vet ju inte hur ert avtal ser ut. Fråga hantverkarn istället vad det kostar att få det stabilt och säkert, då lägger du ansvaret på hantverkaren. Skriv avtal!
Det måste stå stabilt, du vill inte riskera att det ramlar ner över personer eller egendom. Om det då är vingligt efter det att hantverkarna säger att de har gjort det stabilt så kan du kalla in en besiktningsman, men det är bara för att få det skriftligt från en oberoende om du skall gå vidare rättsligt.
Har inget skriftligt avtal med snickarna. Har bara gett dem en skiss (ingen ritning) och de själva tagit hjälp av Derome. Inne i bygget fick jag lära mig att man måste ha krysstag eller liknande för att få stabilitet. Det jag hoppas på är att besiktningsmannen håller med mig att krysstag måste finnas
 
T Tooompaaa89 skrev:
Hej Alex
Finns det inget avtal gäller det som konsumenten påstår har avtalats om. Det finns i lagtext så vill du ha krysstag så påstå det
Hej Tompa!
Jag har inte sagt något om krysstag från början, visste då inte ens vad krysstag var. Och jag vill inte ljuga för jag gillar snickarna, de har varit trevliga. Är bara orolig att carporten inte håller 10-15 år, att den blir vingligare med tiden
 
A
A Alex Holmén skrev:
Har inget skriftligt avtal med snickarna. Har bara gett dem en skiss (ingen ritning) och de själva tagit hjälp av Derome. Inne i bygget fick jag lära mig att man måste ha krysstag eller liknande för att få stabilitet. Det jag hoppas på är att besiktningsmannen håller med mig att krysstag måste finnas
dessutom måste man inte ha krysstag
 
A
A Alex Holmén skrev:
Hej Tompa!
Jag har inte sagt något om krysstag från början, visste då inte ens vad krysstag var. Och jag vill inte ljuga för jag gillar snickarna, de har varit trevliga. Är bara orolig att carporten inte håller 10-15 år, att den blir vingligare med tiden
men absolut för all del ljug och påstå att ni avtal om saker ni inte avtalet.

så säger ni alla att entreprenörer är oärliga, vidrigt beteende.
 
J Johan456 skrev:
Fast nu är ju varken AB04 eller ABT06 åberopade för detta arbete. Jag förstår att du är i byggbranschen och att du vill visa att du minsann kan din AB/ABT.

Hursomhelst, i detta fall är det som i de flesta fall då en privatperson anlitar hantverkare. Inget standardavtal (AB/ABT/ABS) är åberopat så de gäller inte per automatik. Beställaren har beställt en carport och visat en skiss för entreprenören. Jag ser det som att detta är en totalentreprenad där beställaren ställt funktionskrav, han vill ha en carport. Entreprenören ansvarar då för att utförandet uppfyller ställda funktionskrav. Att carporten är stabil får anses vara ett grundläggande funktionskrav från beställaren.
Exakt så tänker jag. När jag beställer en carport så ska jag inte behöva precisera att jag vill ha en carport som är STABIL, det ska jag kunna ta för givet att carporten blir
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte heller något jag påstått, men det är lite intressant att du flera gånger nämnt AB men aldrig konsumenttjänstlagen i tråden, precis som att inte den är viktigare?! Du vet att proffsen ska avråda från dåliga lösningar? Ändå tycker du att hantverkaren ska bygga med dåliga lösningar om kunden föreslår det?

Sen är det märkligt hur du så länge trodde det var TS som skapat en ritning till snickarna, det var ju solklart rätt snabbt att TS lämnat en skiss.

Jag vidhåller att man är en usel yrkesman om man gör något som kunden beställt, utan att tala om för denne innan att det kommer bli dåligt för kunden, alldeles oavsett yrke.
Nu tror många att jag lämnat in den dålig ritning och snickarna byggt efter den, vilket leder till att carporten blir vinglig men så är inte fallet. Enligt smiden (som gjorde förstärkningarna av stolparna) så hade carporten varit garanterat stabil och snickarna använt bättre fästen i betongen och krysstag i väggarna, kanske eventuellt i taket
 
A Aunty skrev:
dessutom måste man inte ha krysstag
Säger inte att det måste vara just krysstag men enligt många jag pratat med så måste det förstärkas i väggarna för att få stabiliteten. Kan stabiliseras med skiva över hela väggen eller med hålband, att det inte räcker med att ha tvärrreglar i väggen som de gjort enligt bilden
Tom bokhylla i ett utrymme med träväggar och lutande tak, synlig elkabel och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aunty skrev:
men absolut för all del ljug och påstå att ni avtal om saker ni inte avtalet.

så säger ni alla att entreprenörer är oärliga, vidrigt beteende.
HALLÅ, jag säger ju att jag INTE vill ljuga

Har tjatat med dig hela dagen men du verkar inte förstå att jag tycker att snickarna varit slarviga/okunniga när de byggt en carport som är vinglig. ALLA säger att det till största delen beror på fästen i marken och att väggarna är felbyggda, att de hade behövt ha krysstag (eller liknande). Verkar som krysstag (eller liknande) är något som man ska ha för att få stabilitet när det håller du inte med om.
Så om du hade fått en skiss av carporten av mig och du själv tar fram konstruktionsritningen så hade du också byggt väggarna utan krysstag (eller liknande för att stabilisera)?
 
A Alex Holmén skrev:
HALLÅ, jag säger ju att jag INTE vill ljuga

Har tjatat med dig hela dagen men du verkar inte förstå att jag tycker att snickarna varit slarviga/okunniga när de byggt en carport som är vinglig. ALLA säger att det till största delen beror på fästen i marken och att väggarna är felbyggda, att de hade behövt ha krysstag (eller liknande). Verkar som krysstag (eller liknande) är något som man ska ha för att få stabilitet när det håller du inte med om.
Så om du hade fått en skiss av carporten av mig och du själv tar fram konstruktionsritningen så hade du också byggt väggarna utan krysstag (eller liknande för att stabilisera)?
Mitt råd till dig är att lämna över info om hur carporten är byggd till en konstruktör som kan beräkna om dimensionerna uppfyller gällande EKS. Det finns ingen generell lösning/konstruktion.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
HALLÅ, jag säger ju att jag INTE vill ljuga

Har tjatat med dig hela dagen men du verkar inte förstå att jag tycker att snickarna varit slarviga/okunniga när de byggt en carport som är vinglig. ALLA säger att det till största delen beror på fästen i marken och att väggarna är felbyggda, att de hade behövt ha krysstag (eller liknande). Verkar som krysstag (eller liknande) är något som man ska ha för att få stabilitet när det håller du inte med om.
Så om du hade fått en skiss av carporten av mig och du själv tar fram konstruktionsritningen så hade du också byggt väggarna utan krysstag (eller liknande för att stabilisera)?
Lägg inte energi på den användaren.
Bannhammaren borde vara framme med admin tillåter det.
Misstänker starkt att användaren är ett alt-konto till en annan användare som beter sig som ett stolskott också
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Mitt råd till dig är att lämna över info om hur carporten är byggd till en konstruktör som kan beräkna om dimensionerna uppfyller gällande EKS. Det finns ingen generell lösning/konstruktion.
Så du tycker att en konstruktör skulle vara bättre än en besiktningsman? Hade denna besiktningsman när vi för sex månader sen besiktade vårt nybyggda hus, tyckte han var grymt noggrann och kunnig.
Jag tror/hoppas att han ska typ säga att det måste finnas krysstag (eller liknande) för att få carporten stabil. Vet att snickarna kommer att följa hans rekommendationer.

Jag vet att snickarna skäms lite att de byggt en carport som är vinglig och att de inte satte in krysstag. När vi hade möte tillsammans med deras chef så sade jag att det inte fanns krysstag i taket heller. Då sade ena snickaren att de gjort krysstag i taket. Jag tog in elektriker så filmade genom spothålet och då syntes inga krysstag, utan bara tvärstag i två av hörnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.