2 143 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Veduppvärmd spa
Hej.
Fråga till dem som äger en ved-uppvärmt spa.
Min sambo vill köpa ett spa (mindre modell som värms upp med ved), till sommarstugan. Nu undrar jag om detta låter mera spännande än vad det är? Sommarhuset besöker vi på helgerna (inte alla) och jag ser bara en massa arbete framför mig. Min klena pumpautomat kommer att få jobba hård och sen ska man elda ett bra tag i förväg.
Vi har koppar och mangan i vattnet så jag mistänker att missfärgningen kommer snabbt.
Ni som har en: används den flitigt eller efter några gånger har man tröttnat? Hur mycket arnete krävs under en helg, till en bad på löradgskväll?
Även den mindre modellen (2 pers) går på 30.000 så det blir dyra bad om det blir 6 gånger innan man tröttnar.
Mvh /Eric (som redan har en hel del att göra med ett 110 m2 hus från sen 1800)
Min sambo vill köpa ett spa (mindre modell som värms upp med ved), till sommarstugan. Nu undrar jag om detta låter mera spännande än vad det är? Sommarhuset besöker vi på helgerna (inte alla) och jag ser bara en massa arbete framför mig. Min klena pumpautomat kommer att få jobba hård och sen ska man elda ett bra tag i förväg.
Vi har koppar och mangan i vattnet så jag mistänker att missfärgningen kommer snabbt.
Ni som har en: används den flitigt eller efter några gånger har man tröttnat? Hur mycket arnete krävs under en helg, till en bad på löradgskväll?
Även den mindre modellen (2 pers) går på 30.000 så det blir dyra bad om det blir 6 gånger innan man tröttnar.
Allvetare
· Västra götaland
· 11 040 inlägg
Hur långt norrut ligger stugan?
Allvetare
· Västra götaland
· 11 040 inlägg
Tja, ingen risk för bottenfrysning under större delen av året då.... 
Nu har jag ingen egen erfarenhet, men jag har folk i min närhet som köpte en badtunna och började med att snåla med strömmen.. Det blev inte mycket badat eftersom det tog typ en hel dag att värma upp tunnan med ved... Efter några år insåg de att underhållsvärme var bra, och sen dess badar de mer...
Nu har jag ingen egen erfarenhet, men jag har folk i min närhet som köpte en badtunna och började med att snåla med strömmen.. Det blev inte mycket badat eftersom det tog typ en hel dag att värma upp tunnan med ved... Efter några år insåg de att underhållsvärme var bra, och sen dess badar de mer...
Jag läste att uppvärmning med el tar 8-10 timmar och ved bara 2.5 , för en 6 persons tunna. Och eftersom vi är bara två, kändes ved som ett snabbare alternativ,Dan_Johansson skrev:
eavogels skrev:Hej.
Menar du badtunna ? Jag köpte sotarna badtunna kör med reningsverk och externkamin. Bor i Skåne så frostskador på kaminen är inte så aktuellt.
Håller 30 grader och eldar lugnt en timme före bad
10av10 rekomenderar.
Köper du intern kamin så fyller du när du anländer och eldar du flitigt så går det på tja.. låt säga 5 timmar så ljuger jag ej.
Köper du dessutom en i plast kräver det minimalt med underhåll... Sotarna går riktigt bra kvalitet på plasten men kostar lite mer också.
Jag körde tidigare en tunna gjord av IBC tank, googla det! Det funkar bra för dig och kostar minimalt med tanke på att det är en stuga så
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 11 040 inlägg
Jag är inte rätt person att räkna på det, men internet verkar överens om att det krävs 1,16 kWh per kubikmeter och grad... kollade lite snabbt och det verkar som många påstår att deras kaminer ligger runt 25 kWh, jag vet inte om det är rimligt...eavogels skrev:
Vi hyrde en tunna en gång, för typ 10 pers, och den började vi elda i vid 16:00.. Klockan 23 åkte jag hem och då var det fortfarande inte badtemperatur i den...
Syftet med elen är ju att hålla en grundvärme på kanske 20 grader, sen eldar man upp till badtemperatur....
En liten vedeldad badtunna i trä behöver du inte betala några 30 000. Leta vidare så hittar du bättre pris.
Hur lång tid det tar att värma upp beror ju på flera olika faktorer. Det går inte att säga en tid för el och en annan tid för ved. Det beror på hur stor effekt kaminen levererar, hur kallt vattnet är från början och hur kallt det är i luften.
Är du orolig över tillgången på vatten så bör du se till att ha nån form av rening så att du kan återanvända vattnet och inte behöva byta vatten så ofta. Då får du dessutom vatten som blir tempererat som omgivningstemperaturen på sommaren så då går det rätt snabbt att värma upp de sista graderna när man vill bada. Ett isolerat lock är också bra hjälp om du vill kunna värma snabbt
Hur lång tid det tar att värma upp beror ju på flera olika faktorer. Det går inte att säga en tid för el och en annan tid för ved. Det beror på hur stor effekt kaminen levererar, hur kallt vattnet är från början och hur kallt det är i luften.
Är du orolig över tillgången på vatten så bör du se till att ha nån form av rening så att du kan återanvända vattnet och inte behöva byta vatten så ofta. Då får du dessutom vatten som blir tempererat som omgivningstemperaturen på sommaren så då går det rätt snabbt att värma upp de sista graderna när man vill bada. Ett isolerat lock är också bra hjälp om du vill kunna värma snabbt
Klicka här för att svara