F fribygg skrev:
Gissar att det är en felskrivning.
Jag skulle välja 45x195mm istället, det är framförallt höjden på bärlinan som bär så även om det är 'lika mycket trä' är det bättre med en hög balk, om man behöver dimensioneringshjälp finns det att hitta på traguiden.se
Jag gjorde fel men nu är det 145x45 x2 st så det bör hålla i båda linorna

V Vardon skrev:
Nu ser jag inga mått men bygg med full ståhöjd lite svårt att se men

Hur ser det ut på baksidan jag hade övervägt att ha dörrar på baksidan, veden längst in har en väldig förmåga att bli gammal. Men kommer man ändå i te åt gör det ju inget...
Bra tanke! Ska fungera på det. Jag har tänkt ställa boden precis vid tomtgräns

Bifogar mått från sidan

D Danielka skrev:
Bifogar mått från sidan
Stolpen i mitten kan du nog ta bort, den kostar mer än vad den tillför

F fribygg skrev:
Stolpen i mitten kan du nog ta bort, den kostar mer än vad den tillför
Helt rätt. Den är inte en konstruktionsviktig del utan bara en delar rummet

D Danielka skrev:
[länk]
Om du ska ha mer än 3 stolpar i den bakre väggen är det nog klokt att placera dem rakt under takreglarna, som de är inritade här gör de inte så stor nytta.

F fribygg skrev:
Om du ska ha mer än 3 stolpar i den bakre väggen är det nog klokt att placera dem rakt under takreglarna, som de är inritade här gör de inte så stor nytta.
Jag förstår vad du menar. Jag gillar mina yttre mått på byggnaden och jag kan inte flytta isär takbalkarna mer så det enda jag då kan göra är att att ha fyra vertikala stolpar dvs en per takstol eller hur skulle du ha gjort?

D Danielka skrev:
Jag förstår vad du menar. Jag gillar mina yttre mått på byggnaden och jag kan inte flytta isär takbalkarna mer så det enda jag då kan göra är att att ha fyra vertikala stolpar dvs en per takstol eller hur skulle du ha gjort?
Jag skulle byggt med färre men något grövre delar, helst ohyvlat, låtit diagonalsträvorna vara längre och räcka mellan stolparna. Jag skulle ställt vedboden på lecablock eller cement plint och låtit veden vila på lastpallar(gärna plast)

F fribygg skrev:
Jag skulle byggt med färre men något grövre delar, helst ohyvlat, låtit diagonalsträvorna vara längre och räcka mellan stolparna. Jag skulle ställt vedboden på lecablock eller cement plint och låtit veden vila på lastpallar(gärna plast)
Ok. Det är därför jag frågar detta forum. Inget av detta är hugget i sten eller hur man nu ska uttrycka sig när det avser trä och spik. Jag vill göra detta enkelt, smart och med en ekonomisk vinkel. Vilka sågade mått skulle du använda i de olika delarna? Stort tack!

Redigerat:
D Danielka skrev:
Ok. Det är därför jag frågar detta forum. Inget av detta är hugget i sten eller hur man nu ska uttrycka sig när det avser trä och spik. Jag vill göra detta enkelt, smart och med en ekonomiskt vinkel. Vilka sågade mått skulle du använda i de olika delarna? Stort tack!
Stolpar 6 st 5x5",hammarband 2x8", takreglar 2x6", takläkt, spikläkt till panel och strävor 2x3", 1"panel i varierande bredd, ev okantad.

Hej - jag uppdaterar och återkommer. cc 1200 mellan stolpar resp takreglar?

Krångla inte till det mer än du behöver, stolpar av dubbla 45x95 som fästs i plintar eller stolpspjut, bärlina enkel 45x145 och takåsar 45x120. För ett vedskjul duger det alla dagar i veckan.

G gullegrizen skrev:
Krångla inte till det mer än du behöver, stolpar av dubbla 45x95 som fästs i plintar eller stolpspjut, bärlina enkel 45x145 och takåsar 45x120. För ett vedskjul duger det alla dagar i veckan.
Det ska inte vara krångligt. Takåsar 45x120 når endast en längd om 1.62 m till 1.70. m för min snözon och Längden jag har idag är ca 2590 mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.