25 715 läst ·
135 svar
26k läst
135 svar
Vedskjul / Vedbod
Jag gjorde fel men nu är det 145x45 x2 st så det bör hålla i båda linornaF fribygg skrev:
Bra tanke! Ska fungera på det. Jag har tänkt ställa boden precis vid tomtgränsV Vardon skrev:
Jag förstår vad du menar. Jag gillar mina yttre mått på byggnaden och jag kan inte flytta isär takbalkarna mer så det enda jag då kan göra är att att ha fyra vertikala stolpar dvs en per takstol eller hur skulle du ha gjort?F fribygg skrev:
Jag skulle byggt med färre men något grövre delar, helst ohyvlat, låtit diagonalsträvorna vara längre och räcka mellan stolparna. Jag skulle ställt vedboden på lecablock eller cement plint och låtit veden vila på lastpallar(gärna plast)D Danielka skrev:
Ok. Det är därför jag frågar detta forum. Inget av detta är hugget i sten eller hur man nu ska uttrycka sig när det avser trä och spik. Jag vill göra detta enkelt, smart och med en ekonomisk vinkel. Vilka sågade mått skulle du använda i de olika delarna? Stort tack!F fribygg skrev:
Redigerat:
Stolpar 6 st 5x5",hammarband 2x8", takreglar 2x6", takläkt, spikläkt till panel och strävor 2x3", 1"panel i varierande bredd, ev okantad.D Danielka skrev:
Krångla inte till det mer än du behöver, stolpar av dubbla 45x95 som fästs i plintar eller stolpspjut, bärlina enkel 45x145 och takåsar 45x120. För ett vedskjul duger det alla dagar i veckan.
Det ska inte vara krångligt. Takåsar 45x120 når endast en längd om 1.62 m till 1.70. m för min snözon och Längden jag har idag är ca 2590 mmG gullegrizen skrev:
Om jag tolkar tabeller rätt så måste jag upp till 45x195 m eller tänker jag fel. https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100D Danielka skrev: