GR_B skrev:
Går det inte att höjja trycket så att klyven går snabbare.
Borde vara en justering så att man kan släppa på högre flöde på maskinen.
Annars ,finns det någon annan vedmaskin som är på hyresmarknaden.
Höjer du trycket blir den bara starkare.
Man måste öka flödet för att den skall gå snabbare.
Tyvärr räcker det oftast inte bara med att skruva dit en större pump utan även paketen måste nog även bytas för att det inte skall bli varm gång.
Ev så går det att dreva om så att pumpen går med ett högre varvtal och därmed ge ett högre flöde men även det betyder högre värme utveckling med kärvande slider och större slitage på pumpen som följd.

Andreas_Hansson skrev:
En sådan här skulle man ha :)
[länk]
Återförsäljaren i sverige bor bara en liten bit härifrån.
Jag kan tinga en maskin om du vill medium modellen kostar endast ca 300tkr.

Har faktiskt varit med på en visning av dessa maskiner och det är samma fel på dom som en klipp för 20tkr man orkar inte bära fram veden nog fort efter ett par timmar så maskinen står och tuggar luft.

Jag vill hyra en liten maskin, nånstans i närheten av Kungsbacka. Nån som har nåt tips? Jag har 12-14 kbm björk som skall kapas och klyvas.

Finns att hyra en japa 300 i väröbacka tror det är varohyr.se....han tar 700+ moms dag

Men hans tar väl bara 30 cm i diameter? Tyvärr är en del av mina stockar större. Men tack för tipset.

Majgårdarna
Över 30cm tar man väl med motorsåg. En stock på över 30cm är ganska tung

Kolla blocket på vedmaskin /processor om det finns nån i kba som hyr ut....

vad är skillnaden mellan pw-maskinen och vedklipp23T?

finns dåligt med info om dessa maskiner

vedmaskin för 18 papp, nästan så att mitt framtida projekt "hempul nr 3" får stryka på foten...

Okay Grabbar,

Då var man igång med PW-Klippen.

Men jag har en huvudbry - en rejäl sådan också...

Maskinen är 1 år gammal och har tuggat sig igenom kanske 30 kubik staplat, dvs. fan inte inkörd :)
I våras så gick det utan problem komma igenom 25-28cm stockar, eller utan och utan, det gick tungt men gick. Nu stönar maskinen och kommer inte genom 20-21cm björk?
Någon som varit med om det samma att maskinen tappat effekt?

Kliar mig i huvudet över vad det kan vara, råd och tips mottages med stor tacksamhet har ingen lust att behöva lägga ut pengar redan på reparationer...

Vänl,,,
Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.