Undrar om någon har non erfarenhet av Nibes vedex 1000. Håller den vad den lovar? Hur är det med temperaturen under natten? Har tänkt använda endast ved för eldning och undrar nu om det räcker om huset har 140kvm?

Lite svårt att svara på frågan med så lite information om vad det är du har nu..

Vedex 1000, är väl lagom till c:a 1000-1500 liter vatten, det är ju väldigt liten vedvolym i den pannan
så det blir ju många timmar i pannrummet för att fylla på..

Hur stor ackumulatorvolym har du nu? Jag misstänker att du inte har någon alls, och då rekommenderar
jag definitivt inte ved-uppvärmning..

Nu har jag en strömsnäs tank på 500l med en vattenberedare på120l. Och en massa ved:). tror du jagbehöver större tank?
hur många gånger per dyg måste man slänga på ved. Idag har jag en gammal panna och det blir ca 5-6ggr en normal dag.

Vedex 1000 är inte fläktstyrd! skulle sattsa på 3300 pannan eller någon annan fläktpanna.
Tror att det är krav att det ska vara minst 1000 liter om du ska få kalla pannan för miljöpanna

Jag har 150m2 hus och jag har en tank på 4000L, ska du fortsätta med ved så tycker jag du ska ta dig en
funderare på din anläggning nu när du ändå ska byta.. Minst 1.500L skulle jag rekommendera, då räcker värmen runt ett dygn när det börjar bli kallt..

bestäm dig för hur mycket vatten du ska ta eller har plats med, sedan kan vi fundera på vilken panna som blir bra..

Jag kan ju börja med att säga att jag själv har en vedex 1000.

Och jag skulle för allt i värden inte rekomendera denna panna till någon.

Trots detta köpte en bekant till mig en likadan trots att jag avrådde honom, och gissa vad...
Han är inte heller nöjd.

Det ryker in vid inlägg och upptändning, det går inte att justera luften så livsfarliga gengaspuffar hör till vardagen.
Svår att sota. Rymmer lite ved. Vedupphakningar.
ja för att nämna några problem.

Var inte dumsnål som jag, det är dyrt att köpa billigt!

Ett paket med en fläktstyrd panna och minst 2x750liters tankar skulle jag rekomendera för ett sånt hus för att få elda en brasa morgon och en på kvällen när det är som kallast.

Och ta då en panna som laddar hela tankvolymen på ett inlägg!

Annars kommer ni bara att inse dessa saker efteråt...

Du lär nog få "slänga" in en hel del ved om du bara ska ha 500l. Själv har jag tre kubik till 190kvm och det är på tok för lite. Skaffa ordentlig ackvolym och välj panna efter det.Stor volym= mer bekvämlighet.

hej

funderar på en sån panna jag med, fast har tänkt att köra med pellets i den och ibland med ved när man har tid. vad tror ni om det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.