Byggahus.se
Sympatiserar iof med Lennarts ifallatt-tanke men det driftläget kommer systemet inte hamna i ofta får vi hoppas... En variant kunde kanske vara att lämna en pluggad kulventil där man lätt kan koppla på ett litet slutet expansionskärl som kan ta hand om den lilla vattenvolymen på hus-sidan av kulverten när stora tanken med öppen expansion är urkopplad? Det tar väl i så fall tio minuter att koppla in ett nödkärl och den dagen den sorgen.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Mycket att göra, mycket att göra... nu är vi ännu en kille i familjen och huset är fortfarande inte klart, trist nog. Det är i alla fall nära nu - vi hoppas kunna flytta in vid slutet av september, början av oktober.
Jag tömde telefonen för första gången på väldigt länge, tydligen, så jag tänkte passa på att ge er en uppdatering. Rörmokaren kommer när som helst och börjar greja, men till dess kan ni hålla till godo med diverse visuell fägring. :)

Tankar från Husqvarna anlände sent i vintras. 4 000 acktank, 500 liter slavtank och ca 250 liter expansionskärl.
20150221_092550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar eländet med att få in tankarna. Bilderna talar nog för sig själva.
20150221_133426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150222_103249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150222_132322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150223_144229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150223_150400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150223_161800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild inifrån maskinhallen. En del gjort, mycket kvar att göra...
20150419_120701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankarna skulle givetvis varit inne innan innerväggarna restes, men nu blev det som det blev och jag fick leka viking eller egyptier. Det gick förvånansvärt bra att rulla in tank och panna själv, måste jag säga.
20150607_154944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150701_161022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment som ställde till en hel del problem var att få upp expansionskärlet högst upp i nocken. Ett jäkla slit men till slut var den på plats.
20150618_143618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150618_144536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150620_163422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150620_150147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första vedpallarna rullas runt i hallen. Skön känsla. :)
20150813_124233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150819_145559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anläggningen blev i slutändan detta:

Pannrum:
Isokern-skorsten, ca 7,5 m
Baxi Solo Innova 50 kW
Acktank om 4 000 liter från Husqvarna tanksvets
Expansionskärl ca 250 liter, Husqvarna
Glasfibertank till vattnet (även det tog en del diskussioner. Aggressivt vatten hemma och svindyra syrafasta tankar fällde avgörandet.) om 300 liter
EMS maxijet-pump, 380 V
Pex-kulvert duo 32 mm
Litet laddkoppel ute i pannrum, Laddomat 21-serie, laddar tank från panna

Groventré:
500 liter slavtank, Husqvarna, tom/naken
Kulvertstyrning modell större med diverse lull-lull. Satsladdning för att cirkulera hela tiden.
TVA från Baxi
Golvvärme nere, radiatorer uppe. Mekanisk frånluft. Får se om vi tvingas sätta in återvinning om något år för att klara energideklarationen, men det blir en senare fråga.

Trist nog blir det fyra rör som får dras nästan igenom hela groventrén i taket då det blev ett missförstånd mellan mig och arkitekten, men det kunde varit värre.
Fortfarande lite detaljer att diskutera med rörmokaren utefter era tidigare förslag, men nu är vi om inte på upploppet så i alla fall på kurvan innan. :p
 
  • Gilla
corre och 12 till
  • Laddar…
Tack för alla likes, det peppar! :)

Fråga: rörmokaren säger att vi måste lägga någon slags kabel mellan hus och hall för någon sensor för att de ska kunna kommunicera med varandra och känna av temperaturen. Jag trodde att styrningen i groventrén "kände av det", och vad som behövdes så att säga, och att man vid behov kunde sätta motsvarande givare i hallen. Behövs det som ni ser det kommunikation mellan hall och groventré?

(Har lagt ner tomrör men de har flyttats runt lite i innerväggen och någon verkar ha supit bort mitt dragsnöre på vägen, så jag måste orientera mig och se över dem i så fall.)
 
Normalt behöver du kablage mellan slavtankens givare och styrningen för laddning från huvudtanken, så är det vad rörmokaren menar är det riktigt. Vad är det för typ av styrning du har där?
 
Rörmokaren är nästan klar. Det blev varmexpansion istället för kall tyvärr. Han vågade helt enkelt inte köra kallt sade han, med tanke på frostrisken. Det är väl förhoppningsvis inte hela världen. Har kommit hela vägen i ett av mina rör så det ska funka att dra kabel för givare också. Bra.
Nya bilder inom kort.

Fråga! Det närmar sig isolering av acktank & expansionskärl, och jag tänker mig att man reglar väggar runt dem och drar in lösull sedan. Sitter och kollar på att köpa säckar själv och det finns mineralull, rewool, cellulosa... Cellulosan är ungefär dubbelt så dyr. Jag tänker, men vet inte, att jag köper tre säckar Rockwool à 2-300 spänn styck för 20 kilo, hyr en spruta och dönar in det, eller möjligtvis låter en firma göra hela skiten. Ni som gjort det, hur gjorde ni?
 
thomasp skrev:
Fråga! Det närmar sig isolering av acktank & expansionskärl, och jag tänker mig att man reglar väggar runt dem och drar in lösull sedan. Sitter och kollar på att köpa säckar själv och det finns mineralull, rewool, cellulosa... Cellulosan är ungefär dubbelt så dyr. Jag tänker, men vet inte, att jag köper tre säckar Rockwool à 2-300 spänn styck för 20 kilo, hyr en spruta och dönar in det, eller möjligtvis låter en firma göra hela skiten. Ni som gjort det, hur gjorde ni?
Reglade en låda med öppen topp och hällde uppifrån ner lösullen, lite i taget, mellan regelvägg o tank. Vid anslutningarna pusslade jag med bitar av isolerskivor, för att slippa skotta undan lösull om jag behöver in o pilla.

Jag tänkte dessutom a la vinterjacka/termos: kring isoleringen (dvs på kalla sidan mot regelväggen) en vindväv, för att minska konvektionen. Innerst på varma sidan mot tanken en reflekterande räddningsfilt.

Det senare är omdebatterat men enligt mig (även visat experimentellt, se annan tråd) bör det göra att värmen stannar längre i tanken. Materialet kostar nån hundralapp (på surplusbuy.com) o inte är det jobbigt heller så det köstade jag på mä.

Fint det blir, kul att läsa och se dina bilder!
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte hälla ovanifrån då det är så tajt mellan acktank och tak. Antingen försöker jag få till det så att det blir en eller två öppningar uppe och nere där jag stänger till sist, så jag kan hälla snett ovanifrån, eller så tar jag hit en firma som får blåsa i en kvart och så är det klart sedan, även om det kostar ett par tusen extra. Jag hinner inte ens med mina måste-grejer, än mindre alla "bör" och "vill", därför känns det rimligt. Jag ska se när vi reglar upp ramen hur mycket plats jag får över och ta beslutet sedan.

Räddningsfilten lät som en kul grej. Vad är det för material? Kan man använda en vanlig brandfilt? De kostar inte många spänn på sina ställen. Vindväven får nog vara, för jag kommer inte mellan tanken och väggen. Hade fått banta bort 50 kilo istället för de knappa 15 som rykt hittills i så fall :D
 
skall man verkligen vända blanksidan utåt eller är bägge sidor blanka.. :x
 
Hej!

Efter diverse bök och stök är anläggningen igång med elpatron (ska provelda i dagarna). Rörmokaren var här och gjorde massa inställningar i fredags. Golvvärmen funkar men däremot får vi inget varmvatten och elementen på övervåningen blir inte varma. Ska se om jag kan få tag på honom i morgon, men har för mig att han inte kunde komma då så jag chansar här. För mig så känns det spontant som något är felinställt någonstans. I värsta fall är det för dåligt fall från expansionskärlet ute i hallen till huset, men det bör det inte vara. Lova kan jag inte, men det ska vara fall.
Det är alltså ingen värme ute i pannrummet alls, så jag funderar på om något är fel i hur varmvattnet färdas. I husets system tar det sig uppenbarligen runt rätt, men inte vattnet till element och tappkranar.

Den här bilden är bedrövlig, men vi har inte fått upp alla lampor i huset än så det fick bli pannlampa och mobil på snedden.

I toppen på slavtanken pendlar tempen mellan 60-70 grader, ungefär. Tittar man på givaren som jag tror heter "T2" på styrpanelen, ligger den ofta runt 49 grader.

Tempen vid den lägre givaren i tanken ligger på kanske 30 grader, och på panelen brukar det värdet ligga på ca 24 grader. Esbe-givaren som väl (?) styr värmen på det vatten cirkulationspumpen för systemet i huset (golvvärmen) drar runt, ligger just nu på 27 grader.

En annan sak jag tycker är konstig, är att det inte verkar komma in något hett vatten in i min TVA, och definitivt inget ur den. Pumpen från tanken till TVA:n kanske inte är kopplad på rätt sätt, alternativt termostaten i TVA:n felinställd?

Det här är säkert alldeles för få parametrar för att någon ska kunna dra några slutsatser, men jag chansar vilt ändå. Det är bökigt utan varmvatten.

DSC_0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick tag på rörmokaren som sade att det är Esbe-shunten som är ställd för lågt. Den går visserligen inte att höja som den ska vilket tyder på att nåt är knas i kommunikationen mellan den och utegivaren, men den gick att ställa manuellt. Den stod på 27 grader. Höjde den först till 37, då fick jag värme i elementen men fortfarande inget varmvatten. Nu har jag höjt den till 45 och har en timme senare fortfarande inget varmvatten. Prövar att höja fem grader till om en stund så får vi se. Struligt.
 
kulle
Kan det vara luft i din TVA ?
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Det kunde det! Tack för tipset. :) Igår var rörisen här och fick ut en hel del luft. Jag tyckte jag hade luftat, men jag hade varit alldeles för "snäll", jag skulle låtit ventilen vara öppen längre än jag gjorde. Tempen på Laddomatens panel var 51 och tempen i toppen av tanken närmare 75, vilket kan vara nåt att hålla koll på nästa gång. Luften försvann och varmvattnet dök upp. Allt frid och fröjd. Tillförseln av varmvatten hoppade lite upp och ner när jag duschade igår kväll och nån tjomme har satt varmt/kallt tvärtom på armaturen i övre toan (!), men överlag funkade det.

Men ur askan i elden. Idag finns återigen inget varmvatten. Absolut noll luft i TVA eller rör, samma temp på kontrollpanel som i toppen av tanken, Grundfoss-pumpen på TVA:n startar när man vrider på varmvattnet, men ändå kommer inget varmt vatten. Sjukt frustrerande, särskilt som jag är borta halva veckorna så det är i regel fredag när rörisen kommer hit, vilket innebär hela helger med strul.

Tanken är på 500 liter och tempen bra, så det måste rimligtvis finnas gott om varmvatten. Komponenterna är bra så flödet ska inte vara något problem. Det varma vattnet verkar inte komma förbi TVA:n. Vattnet är skållhett fram till pump, varmt in i TVA:n men ljummet ut ur den. Normalläge på den är 2,5-3, men jag har prövat max (5) också. Ingen skillnad. Jag har dragit upp flödet på shunten till max (läge 7 jämfört med 3 den i regel stått på). Ingen skillnad.

Vi kör en tvättmaskin just nu och jag funderade på om det på något sätt kunde störa, men det är ju långsökt. Den ska använda kallvatten och det finns gott om varmt vatten i tanken. Vredet för vattentillförseln mellan kran och tvättmaskin påverkar ju rimligtvis bara rörstumpen kran-maskin. Funderar också om öppen/stängventilen som sitter på röret som fördelar vattnet in till TVA:n och övriga systemet på något sätt tar för mycket av varmvattnet (om det tar alls vet jag inte, men jag letar efter den mer långsökta förklaringen efter den andra just nu. :confused: ) så att vattnet tar en annan väg. Det är ju dock ologiskt eftersom det inte bör finnas något annat som vill ha varmvatten. Golvvärmen är stabil och elementen funkar. Hajar inte.
 
Det kan inte vara någon blandare som ställer till det och "kortsluter" kretsarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.