Finns det kanske något som fins för bilrutor? Något Vax som stöter bort vatten och smuts?

Bilvax?

Kanske inte så lämpligt att medlet stöter bort vattnet...vad skall du då bada i? 😄

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Bilvax låter så farligt.
Men det är kanske bara det som finns.

Jag har kört med bilvax i vårt bubbelbad för att slippa de smutsränder som annars blev. Det har funkat bra, klart enklare att rengöra nu.

Är det någon speciell vax? Var köpte du den och vad heter den?
Tack

Inget speciellt, hade en slatt över av Sonax flytande vax som jag använder till bilarna. Det finns nog i princip på vilken mack som helst, mekonomen, AD-bildelar osv.

kladde skrev:
Är det någon speciell vax? Var köpte du den och vad heter den?
Tack
Man måste vara noga med att köpa rumpbeständigt vax. ;)

Är inte det farligt för huden? Det ska ju användas på bilar.

kladde skrev:
Tvärfarligt lär det inte vara. Man vaxar ju bilen med händerna.

kladde skrev:
Troligen inte. När vaxet härdat/stelnat/torkat så är själva poängen att det ska stöta bort vatten och smuts. Då löser det sig knappast i vatten heller.

Troligen inte. När vaxet härdat/stelnat/torkat så är själva poängen att det ska stöta bort vatten och smuts. Då löser det sig knappast i vatten heller.
Jo men den sitter ju inte där för alltid. Efter några veckor eller månader får man vaxa på nytt. Vilket betyder att den har tagit vägen någonstans.

kladde skrev:
Jo men den sitter ju inte där för alltid. Efter några veckor eller månader får man vaxa på nytt. Vilket betyder att den har tagit vägen någonstans.
Ett lager vax är ungefär 20nm tjockt. Räknat på ett normalstort badkar motsvarar det ungefär 0,000 000 4 milliliter vax. (Som jämförelse är en droppe 0,05 ml)

Säg att du vaxar badkaret efter var 20:e bad. Nämnda badkar rymmer 150 liter, det ger en utspädning på 7 500 000 000.

Dessutom är frågan hur lösligt vaxet är i vatten.

Jag tror ärligt talat risken för hälsoproblem är större om du fiser badet ;)

Redigerat:
Vaxet man får i ändan hamnar väl dessutom i kallingarna eller i lakanen till slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.