Jag har ett fritidshus där dom tidigare ägarna byggt ett nytt badrum, men vattenledningarna ligger mot yttervägg och fryser titt som tätt. Hårfön löser problemet. Men jag hade velat göra nån snabb lösning för att försäkra mig om att inte rören fryser och går sönder. Nån som har förslag på om det går att isolera utsidan över denna vinter så att man kan fixa det till våren/sommaren? Huset är i Tornedalen så minus 15-30 grader kommer det vara till mars iaf.
Utgår från att badrummet har värme på så det inte blir frysgrader.
Om du kan trycka in cellplast bakom rören.
Mät hur tjock den kan vara, köp x skivor, och skär till 10 cm breda remsor och tryck in under rören. Inte snyggt men en temporär lösning.
Om du kan trycka in cellplast bakom rören.
Mät hur tjock den kan vara, köp x skivor, och skär till 10 cm breda remsor och tryck in under rören. Inte snyggt men en temporär lösning.
Vad för rör går i vägg? Pex, prisol? Vad går dom från å till vad? Ev går det om det är pex dra en tunn värmekabel i skyddsrör. Nyss gjort det hos kund som också har rör i yttervägg. Man ska dra synliga rör på vägg i badrum då det är fritidshus då många drar ner värmen då dom inte är där Lättare å reparera om olyckan är framme, lättare å tömma på vatten om det behövs osv
Rören går från källare upp till toalett ovanför. Värme är på såklart. Men dom ligger för nära vägg så dom fryser. Ett riktigt ”kan-själv-bygge”. Min tanke var att isolera utvändigt, slå på ett lager plank och sen skotta snö över och upp mot väggen. Kan det hjälpa?
Det hjälper mer än vad man kan tro. Att skotta snö mot väggen kan hjälpa en hel del också. Snö är en hyffsad isolatorRitva Juhonpieti skrev:
Det finns tunna, smidiga 24 volts värmekablar i olika längder för utanpåliggande förläggning, som används i lantbruket bl.a. för frostfritt vatten till djuren.
Exempel: https://www.lantkompaniet.se/vaerme...enkopp-inkl-vaermeslinga-foer-vattenroer.html
Exempel: https://www.lantkompaniet.se/vaerme...enkopp-inkl-vaermeslinga-foer-vattenroer.html
Ska ta bilder imorgon. Min första idé var att sätta in ventiler nere i källaren så att man bara kan slå av och tömma ledningen när man åker. Borde väl vara det bästa kanske. Inget jag är kunnig på men för en rörmokare borde det väl vara enkelt jobb.