Byggahus.se
Hej,
Har ett problem som jag inte riktigt kunnat reda ut orsaken till. Golvbrunnen i tvättstugan svämmar över då tvättmaskinen tömmer, men om jag tar bort låset så sväljer avloppet allt vatten utan problem. Har testspolat handfatet i evigheter utan att vatten stiger i avloppet då låset är borta. Om jag tömmer koppen på vattenlåset och sätter dit det igen och spolar vatten så stiger det direkt. Om jag lyfter upp låset så börjar det rinna ner. Jag lyckades under tiden det spolade trycka låset på plats och få det att fungera normalt vilket gör det hela lite ologiskt.

Tvättstugan ligger först i avloppet, går vidare till badrummet där dusch och handfat kopplas på och vidare till badkar och ner i källargolvet. Inga problem i några andra lås. Toaletten i källaren kan tömmas långsamt ibland, då har det börjat täta till i utloppet i trekammarbrunnen så jag får putta undan skiten från utloppsröret och det flödar på igen som vanligt.

Jag har förstått att det skulle kunna vara luftningen, jag har ett rör på taket, som jag inte har kontrollerat. Räcker det att kolla via taket om det är skräp eller fågelbon som kommit ner, eller ska jag kolla något mer?

Om det är ok med luftningen, vad gör man i nästa steg, byta vattenlåset? Stopp någon annanstans borde jag väl märkt? Stopp mellan tvättstuga och badrum borde jag väl också märkt när jag spolar utan vattenlås?

mvh
 
Det låter som ett luftningsproblem, eller rättare sagt ett stopp i röret som hindrar luftning. Om det är "halvstopp" i röret någonstans mellan golvbrunnen och avluftningen. Då är röret fyllt med vatten där och luft kan inte strömma förbi.

Samma sak kan man råka ut för om det är bakfall på avloppet, vatten samlas i en svacka på röret, och hindrar kontakt med avluftningen.
 
Aha, så luftningsproblem är alltså inte bara stopp i "luftningsröret" utan att stopp i avloppet hindrar luftningen att fungera. Så då är det alltså troligast ett mindre stopp någonstans? Men varför funkar det inte när vattenlåset är på plats och utan så spolar hundratals liter vatten förbi utan antydan till gurgel eller stopp? Jag förstår inte riktigt "mekaniken".
 
Bulle_Bambino skrev:
Aha, så luftningsproblem är alltså inte bara stopp i "luftningsröret" utan att stopp i avloppet hindrar luftningen att fungera. Så då är det alltså troligast ett mindre stopp någonstans? Men varför funkar det inte när vattenlåset är på plats och utan så spolar hundratals liter vatten förbi utan antydan till gurgel eller stopp? Jag förstår inte riktigt "mekaniken".
Med vattenlåset på plats förhindras luftning genom golvbrunnen, vilket gör att luftningen måste gå via det nuvarande/begynnande stoppet, med lågt flöde som följd.
Utan vattenlåset har du fri luftpassage upp via golvbrunnen, så då fungerar denna som luftning.
 
så klart...är med nu :) Var är största chans att stoppet är då? om jag inte märker något i de andra brunnarna/låsen så borde det då vara mellan tvättstuga o badrum? eller var som helst fram till luftningen?
 
Skulle gissa på sträckan mellan tvättstuga/badrum. Behöver inte vara ett stopp heller som redan nämnts, säg att du har ett lätt bakfall mellan tvättstuga/badrum, då hindras troligtvis luftningen från tvättstugan av den anledningen och du får problemen du nämner (som självklart försvinner när vattenlås avlägsnas = tvättstugan blir ny högsta punkt för avluftning).
 
Jag har haft samma problem. Vattnet steg på golvet när man duschade, men rann undan om man tog ur insatsen ur en golvbrunn. Efter att det börjat rinna kunde man sätta tillbaka insatsen utan att det steg igen. Det hela eskalerade tills det var helt stopp såväl med som utan insats. Det var stopp i röret mellan huset och trekammarbrunnen. Efter en spolning av röret med högtryckstvätt och avloppsspolslang har problemet inte återkommit.
 
O
Ananrs så kör man en enkel provisorisk lösning på problemet....
Sätter dit en vaccumventil på avloppet från handfatet.:)
 
Odjuret skrev:
Ananrs så kör man en enkel provisorisk lösning på problemet....
Sätter dit en vaccumventil på avloppet från handfatet.:)
Kommer inte att hjälpa. Är det stopp så måste luft komma ut för att vatten ska komma in. Vakuumventilen släpper inte ut luft.

Rensa röret.

Protte
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
ancientacid skrev:
Skulle gissa på sträckan mellan tvättstuga/badrum. Behöver inte vara ett stopp heller som redan nämnts, säg att du har ett lätt bakfall mellan tvättstuga/badrum, då hindras troligtvis luftningen från tvättstugan av den anledningen och du får problemen du nämner (som självklart försvinner när vattenlås avlägsnas = tvättstugan blir ny högsta punkt för avluftning).
Det där låter ju faktiskt väldigt troligt, jag vet att det är ett ganska dåligt fall från tvättstugan och fram till badrummet. Det är inte någon svacka på mitten eller bakfall, men det kan ju bli lite dålig skjuts på vattnet när det nästan är horisontellt. Jag ska ner i grunden och isolera och fästa upp lite vattenledningar lite bättre så jag ska se om jag kan lossa röret och titta in i det samt se om jag kan sänka ner det lite i badrumsänden.
 
Justerade fallet lite grand på avloppsledningen mellan tvättstuga och badrum, gungade lite på ledningen och spolade för fullt i röret. Och ta mig tusan om det inte verkar ha hjälpt. Om där var guck i röret eller om det vad att fallet var dåligt får vara osagt. Men nu håller jag tummarna för att det fortsätter funka.
 
O
prototypen skrev:
Kommer inte att hjälpa. Är det stopp så måste luft komma ut för att vatten ska komma in. Vakuumventilen släpper inte ut luft.

Rensa röret.

Protte
Då var jag nog full eller så när jag skrev mitt inlägg! eller så tänkte jag rätt, men fel....:p
Tack för att du rättade mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.