hempularen skrev:
Detta att det bara sker vid enstaka tillfällen.

Skulle det kunna vara kondens? Inte för att jag kan begripa hur det skulle hamna i golvet till badrummet. Tänkte bara väcka tanken. Om du ex. får kondens på en kallvattenledning med strömmande vatten så tror jag att det skulle kunna bli droppar som letar sig ner genom taket. Men det förutsätter att det finns väldigt fuktig luft i utrymmet där den kalla ledningen går.
Tanken om kondens har vi också haft. Samtidigt känns det inte logiskt då det kommit mellan 3-8 droppar. Då krävs det väldigt mycket kondens.

Jag testade att vrida bort munstycket på duschslangen och drog in slangen i avloppsröret. Sen satte jag på vattnet på högsta tryck. Jag varierade även temperaturen på vattnet. Försäkringsbolaget funderade om det finns en liten spricka i toppen av röret. Så när det kommer lagom mycket vatten, går det bra. Men om hela avloppsröret fylls med vatten, borde det sippra ut via toppen av röret och ner på taket. Körde ett bra tag med frugan som stod nere och kollade. Inga vattendroppar alls. Ikväll ska frugan som sagt bada. Då får hon tömma hela badkaret på en gång. Kommer det inget vatten då heller, börjar jag få ont om idéer.

Jag får även låna en fuktmätare av försäkringsbolaget, så jag kommer gå igenom hela taket och badrummet själv sen.

Ja, spricka i överkant kan vara förädisk.

I brfen där jag var ordf. för många år sedan hade vi ett case.

Det luktade avlopp i föreningens minsta lägenhet (17kvm). Första antagandet var en vattenskada i badrummet, vi hade sådana med hög takt, upphandling av stammbyte pågick.

Badrummet revs ut och fixades. Luktade fortfarande.

I just denna lägehet på 1a våningen (lokaler under) gick det stammar även under golvet i rummet. Rören filmades, en spricka hittades i överkant.

Rummet revs upp, rören byttes. Lukten fortsatte.

Uppdagades att fyllandsmaterialet i golvet runt rören inte hade bytts ut, lukten kunde sitta kvar i isoleringen, Ny utrivning osv. Lukten fortsatte.

Då kallades ventillationsexperter in. Visade sig att det fanns ett vent. schakt granne med lägenheten, som ventilerade en pumpbrunn för dagvatten. Det luktade avlopp i dagvattenbrunnen, för att en lokal hade inrett pentry och utan tillstånd dragit avlopp ut till dagvattenbrunnen. Dessutom fanns det en fläkt på taket 4 våningar upp som hade slutat fungera. Det blev alltså övertryck i vent. schaktet.

Fläkten reparerades, pentrytavloppet fick dras om mer seriöst, pumpbrunnen sanerades. Problemet löst....

Några månader senare hade vi ett info möte inför stammbytet som äntligen skulle starta. Efter mötet kom en tjej fram till mig "jag har just flyttat in i xxx, och det är en konstig lukt i lägenheten....

Vi hade 800 lägenheter och ca 150 överlåtelser per år, så jag hade ingen koll på att även denna lägenhet hade bytt ägare.

Jag flyttade själv från föreningen strax efter detta så jag vet inte hur det slutade.

Redigerat:
Hahaha herregud. Då låter mitt problem som ganska litet i jämförelse.

Kan iallafall uppdatera er att jag sprutade in vatten i röret på högsta tryck, inget vatten i taket.
Frugan tog ett bad + duschade i badkaret efteråt. Hon tömde badkaret i ett svep, inget vatten i taket. Avvaktar lite och kollar till senare om det kommit ner något, men jag tror det kommer vara torrt. Jag måste erkänna att jag inte är jättesugen på att börja riva ner taket när det inte kommer ner vatten fast vi öst på som bara sjutton idag.

Nästa steg är att jag kommer vilja mäta fukten på fler ställen än vad fuktkillen gjorde första gången. Får åka förbi försäkringsbolagets reception någon dag och låna en fuktmätare.

Jag måste också bara passa på att tacka alla er (särskilt du hempularen) för era förslag, idéer, kommentarer m.m. Det hjälper mig mer än ni tror! Kan bocka av vissa saker sakta men säkert efter att ha testat en del (t.ex. med brunnen). TACK! Och kom gärna med fler förslag och tips om ni har. För mina idéer/tankar börjar ta helt slut nu.

kulle
Har du provat göra likadant i handfatet eller om det finns något mer avl.rör i badrummet.
Kanske spola i toaletten oxå samtidigt som du tömmer ut badkaret,

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bra tanke. Det tar ju en stund att tömma ett fullt badkar, så man kanske hunnit med ett toabesök samtidigt. Vid enstaka tillfällen.

Det låtr ju som du lyckats göra ett mindre ickeförstörande hål upp genom taket. Det kanske går att köra upp en inspektionskamera där? De jag sett är drygt 10mm i diameter, men det kanske finns mindre. De brukar ha inbyggd belysning.

Tyvärr inget hål. Bara en "slits" mellan två takplattor lika tjockt som ett knivblad.

Tittade till nu under kvällen och det är torrt. Inga droppar har kommit ner trots allt plaskande med vatten. Ska avvakta lite och använda badkaret mer frekvent.

Kondens teorin kan stämma. Har sett kall kopparrör som producerar så mycket kondens droppar så att jag var tvungen att ställa en hink under det. Kan vara beroende av årstid med hög luftfuktighet som sommar o aug. Men det faller när TS skriver det hände förra fredag, alltså oct!.
Expeiment som felsökning: spola kallvatten riktig länge både i badkaret och handfatet o se om det droppar.
(Har själv en altantak som kondens droppar alltid några dagar i oct. Det har alltid betett sig så. 3-4 dagar per år).

En annan teori kan vara att vatten tar sig under golvet genom skarven mellan golvet och dörren.
Felsökning: rinner det vatten mot dörren? Ligger dörren nära badkaret?
Inga experiment.

Tack för tipset. Ska absolut testa den teorin. Vattendropparna kom i juli och augusti. Båda dem gångerna kom det mer vatten än nu i fredags. I fredags var det märkbart mindre mängd (någon enstaka droppe bara). Dum fråga bara: Rören är väl plaströr idag? Kan det verkligen bildas så mycket kondens på sådana rör jämfört med kopparrör? Har materialet på röret någon inverkan?

Badkaret är en bit bort från dörren. Det kommer aldrig/har aldrig kommit vatten nära dörren alls.

En tredje teori kan vara att det är nåt med fultspärren ovanför badrumstaket. Med tanke på att badrummet ligger i ÖV, lutar taket? I så fall kan ångan kondensera på fuktspärren o rinna bakom väggen och sen droppa ner genom golvet. ( iof långsökt).
Har du spottar på taket?

Taket lutar inte och jag har inga spottar i taket. Långsökt eller inte, alla tankar är välkomna. :-)

Ska testa det här med kallt vatten i röret en längre tid. Som jag skrev igår, kom det inte ner någonting alls efter att vi gjort alla möjliga tester samt badat och duschat i badkaret. Är det en fara om det skulle visa sig vara kondens? Måste man åtgärda det på något sätt?

Lite mer information: Vi flyttade in i huset i juni förra året. Då tänkte vi inte alls på att det kunde komma ner vatten. Vem vet, det kanske kom enstaka droppar redan då under sommaren som vi inte såg/tänkte på. Vi sprang ju inte direkt fram till skänken och tittade med jämna mellanrum. Vi har inte heller märkt av något läckage under vinterhalvåret som vi bott i huset. Första gången vi såg detta var i juli i år.

Om det är kondens så skulle jag snarare tro att det kan vara från en tappvattenledning, kallvatten.

men även om jag föreslog det, så tycker jag att förklaringen är väldigt långsökt.

Har du testat att tömma badkaret och spola i toan samtidigt? Det skulle kunna ge att rören blir tillfälligt "fulla" och ett hål i överkant på röret från golvbrunnen kanske nås av vatten.

Jag tycker att vattnet i taket borde komma oftare om det är tappvattenledningen.

Jag har inte tömt badkaret och spolat samtidigt, men kan ge det ett försök. :-)

Kan små sprickor i fogen mellan golv och vägg göra så att vatten kommer ner? Samtidigt slabbar vi ju aldrig med vattnet så mycket att det blir "pölar" på golvet. Jag tycker också att tätskiktet borde "ta hand om" vattnet som tränger sig ner. Det är också ganska långsökt men.. jag vet inte.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.