8 667 läst ·
67 svar
9k läst
67 svar
vattenfilter till detta testresultat
Känner att jag måste klargöra detta.
Jag tror att du missförstår varför filtret behöver ett högre tryck, det har alltså inget med funktionen att höja pH-värdet.
Det är för att förlänga livslängden på filtermassan och förhindra att massan stelnar.
Tekniken är olika på dessa filterlösningar.
Jag tror att du missförstår varför filtret behöver ett högre tryck, det har alltså inget med funktionen att höja pH-värdet.
Det är för att förlänga livslängden på filtermassan och förhindra att massan stelnar.
Tekniken är olika på dessa filterlösningar.
Har idag kopplat på vattenfiltret,
Jag kopplade så att vattnet går ner i botten och filtreras på uppvägen.
När jag spolat ett tag för att få bort det grumliga vattnet ser jag ju pilar på filtret, vid kopplingarna att det ska kopplas andra vägen, dvs filtreras nedåt, kan det stämma?
Se bilderna..
Jag kopplade så att vattnet går ner i botten och filtreras på uppvägen.
När jag spolat ett tag för att få bort det grumliga vattnet ser jag ju pilar på filtret, vid kopplingarna att det ska kopplas andra vägen, dvs filtreras nedåt, kan det stämma?
Se bilderna..
Tryckkärlet hamnade före,
Jag satt en sil efter filtret, vid kulventilen. Hade en sån över och tänkte det kan ju inte skada..
Jag satt en sil efter filtret, vid kulventilen. Hade en sån över och tänkte det kan ju inte skada..
Tror bara jag har en sån i botten..
Då blire alltså nedströms som är rätt?
Då blire alltså nedströms som är rätt?
Tack ännu en gång! Då gör jag så..
Såg att det fuktar lite på anslutningen mellan plasten på filtret och nippeln..
Ser ut som gängtape där nu, jag törs ite dra nå mer...
Finns det nåt bra sätt att åtgärda det?
Kan man använda lin+lockerpasta där?
Eller ska man låta det va?
Hade liknande på blandaren i dusche .. och den verkar ha blivit tät av sig själv
Såg att det fuktar lite på anslutningen mellan plasten på filtret och nippeln..
Ser ut som gängtape där nu, jag törs ite dra nå mer...
Finns det nåt bra sätt att åtgärda det?
Kan man använda lin+lockerpasta där?
Eller ska man låta det va?
Hade liknande på blandaren i dusche .. och den verkar ha blivit tät av sig själv
Hur ska du ha det nu? I tidigare råd där filtret skulle sitta mellan pump och kärl passade det bra med riktning ständig backspolning. Inget fel i det och ingen större risk att massan klumpar ihop sig men större att något korn smiter då och då. TS skulle ju då med samma fördel kunna göra lika på förbrukarsidan och även utan backspolning få bra förhållanden.M mogge_73 skrev:
Kanske tom det vanligtvis lägre flödet här ger mindre risk för massaflykt? Eller just det trycket var det som förklarade saken.
Suck!GK100 skrev:
Hur ska du ha det nu? I tidigare råd där filtret skulle sitta mellan pump och kärl passade det bra med riktning ständig backspolning. Inget fel i det och ingen större risk att massan klumpar ihop sig men större att något korn smiter då och då. TS skulle ju då med samma fördel kunna göra lika på förbrukarsidan och även utan backspolning få bra förhållanden.
Kanske tom det vanligtvis lägre flödet här ger mindre risk för massaflykt? Eller just det trycket var det som förklarade saken.
läs igenom tråden igen så hittar du alla svar!
Ha en fortsatt trevlig dag.
Självklart ska vi ha trevliga dagar men varken suckande eller läsande av tråden kan förändra det jag hela tiden frågat, undrat, pekat på om än kanske lite väl retoriskt. Jag skriver något igen nästa gång tråden vaknar och tänker mig bara att du som proffs kanske slutligen kommer med (jag är inte illvillig eller vill tjafsa med dig).M mogge_73 skrev:
Jag är absolut inte heller ute efter att tjafsa.
Men det blir väldigt frustrerande när det blir små inlägg med lite av påhopps natur.
Det blir främst väldigt rörigt i tråden, och framför allt förvirrande.
Det finns olika sätt att påverka PH, allt från syreaktivering, ph-massa, katalytiska massor. I denna tråden utgår jag från vad som finns och vilket sätt som är bäst baserat på dom förutsättningar som finns.
Rätt eller fel, ibland är det som är minst fel, rätt.
Hade jag lyft pH på detta sätt om jag fick välja fritt? Nej!
Men med tanke på förutsättningarna, ja!
Ha en fortsatt skön Lördag!
Men det blir väldigt frustrerande när det blir små inlägg med lite av påhopps natur.
Det blir främst väldigt rörigt i tråden, och framför allt förvirrande.
Det finns olika sätt att påverka PH, allt från syreaktivering, ph-massa, katalytiska massor. I denna tråden utgår jag från vad som finns och vilket sätt som är bäst baserat på dom förutsättningar som finns.
Rätt eller fel, ibland är det som är minst fel, rätt.
Hade jag lyft pH på detta sätt om jag fick välja fritt? Nej!
Men med tanke på förutsättningarna, ja!
Ha en fortsatt skön Lördag!
Om jag nu har det som nedströms..
borde man inte kunna backspola om man kopplar en avtappningsslang på anslutningen i filtrets ovankant?
borde man inte kunna backspola om man kopplar en avtappningsslang på anslutningen i filtrets ovankant?