Hej jag har satt in en vattenburen fläktkonvektor ,och jag undrar om man ska koppla den på bara returen eller som ett element. jag har bergvärme med nibe fighter 1215
jcarl

Du kopplar in den precis som ett element, kopplar du bara in returen får du ju ingen cirkulation.

Var har du installerat konvektorn någonstans, låter som en intressant lösning ?

Jag har satt den ovanför ytterdörren ,jag har sutteränghus så det blev mycket bättre komfort värme i källaren och köpt den på jula

Har också köpt en sådan från jula och satt i källaren.
Dock vet jag inte om det är min det är fel på eller om den inte håller vad den lovar.

Detr står i manualen att när man har fläkten inställd på autoläge så ska den gå ner i "superlåg" hastighet när inställd temperatur är uppnådd och slå av sig helt om om den överstiger inställd temp. med +1 grad. Detta gör dock inte min, utan tuffar vidare på låg fläkthastighet trots att tempen är uppnådd och överstigen.

En annan sak är givaren som styr fläktens hastighet. Den är placerad direkt mot värmeelementen inne i konvektorn, vilket får som resultat att den mer eller mindre mäter tempen på vatten i konventorn istället för rumstempen.

Hur är det med din konvektor?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.