13 689 läst ·
2 svar
14k läst
2 svar
Vatten i kylskåpet??
Hej!
Det samlas vatten i botten inne i mitt kylskåp. Det är inga matvaror som läcker och jag har torkat rent med en trasa men efter några dagar är det vatten där igen. Någon som vet vad det kan bero på? Har jag fel temperatur?
/Jossan
Det samlas vatten i botten inne i mitt kylskåp. Det är inga matvaror som läcker och jag har torkat rent med en trasa men efter några dagar är det vatten där igen. Någon som vet vad det kan bero på? Har jag fel temperatur?
/Jossan
Fuktighet som följer med varm luft utifrån skåpet kondenserar mot kylelementet och bildar frost när skåpet arbetar. När termostaterna slår ifrån smälter frosten av den varmare luften inuti skåpet, och rinner ner längs bakväggen. En ränna i nedre delen av bakväggen samlar upp smältvattnet och leder det via en kanal ut till en droppskål ovan skåpets kompressor, där det sedan avdunstar när skåpet senare arbetar. Det kan vara som cheetah1 säger att rännan är igensatt, kanske att du inte har tagit ur transportpluggen som satt där när kylskåpet var nytt?
Klicka här för att svara