Byggahus.se
Vi har några små vassruggar och jag hittar ingen bra information om hur man sköter dem, bara om hur man gör för att försöka utrota vass. Borde jag klippa ner det torra? För visst är väl varje strå i sig ettårigt?

Torrt vassrugg vid vattenkant med bakgrund av blått vatten och grenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brygga vid vatten med torra vassruggar i förgrunden och träd i bakgrunden.
 
Vad vill du åstadkomma? Vassen behöver inte skötas för att den skall växa och sprida sig. Stråna är ettåriga. Det är ungefär som med gräs. Man klipper inte gräsmattan för att gräset annars mår dåligt utan för att man tycker att det blir snyggare med en klippt gräsmatta.

Det enklaste sättet att klippa vassen är att göra det på vintern när det ligger is.
 
Vass växer av sig själv där den vill växa. Med tiden sprider den sig allt mer och dina vassruggar gör bryggan oåtkomlig från sjösidan.

Skall man skörda vassen för något ändamål till exempel tak eller strämaterial att lägga under djuren är det viktigt att bränna den gamla torra vassen på vintern så det bara finns frisk årsgammal vass nästa vinter när man skördar.
 
Det går bra slå det du vill ha bort med lie. Gör det när det blåser inåt så du kan ta reda på det slagna istället för att skicka det till någon granne.
 
A Avemo skrev:
Vad vill du åstadkomma? Vassen behöver inte skötas för att den skall växa och sprida sig. Stråna är ettåriga. Det är ungefär som med gräs. Man klipper inte gräsmattan för att gräset annars mår dåligt utan för att man tycker att det blir snyggare med en klippt gräsmatta.

Det enklaste sättet att klippa vassen är att göra det på vintern när det ligger is.
Det jag vill åstadkomma är att vassen fortsätter se ut ungefär som den gör nu. Jag vill till exempel inte bygga upp en matta av gammal vass så jag förmodar att jag jag behöver klippa den och ta bort det döda. Vinter? Is? Kanske nästa år. Nu behöver jag lösa det på något annat sätt.
 
Ta på dig foppatofflor och gå ut i vattnet och lia när det blivit lite varmare.
 
Det går att slå det med lie från en båt också. Då kan man även få det lite snyggare genom att slå under vattnet. Det underlättar att vara två i båten. En som ror och en som slår. En röjsåg eller lite kraftigare trimmer fungerar också. Men då får man hålla sig över ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.