Hej.

Har en elmotor som jag skulle ändra hastigheten på.
Finns det någon billig vettig lösning för detta? Typ något att koppla på mellan motor och vägguttag?
Har för mig att det fanns något på clas Ohlson förr men hittar inget.

Tacksam för svar👍
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mexitegel skrev:
Det är väl den här du tänker på: [länk]
Den är dock för klen, klarar bara 0,5 A.

Är också i behov att kunna styra en motor, det är en fläktkonvektor för industrin som jag tänkt styra antingen manuellt eller efter temperatur i garaget

Hmm, fanns det inte flera modeller? Det hade jag ju för mig, nå bra att du såg det :)

• Gilla
CFC
  • Laddar…
Alla större asynkronmotorer bör varvalsregleras av en frekvensomriktare. Enbart spänningreglering funkar bara på motorer som driver laster typ fläktar. Det man ändrar är eftersläpningen så att motorn hamnar i ett ogynnsamt driftläge.

Med frekvensomriktare kan man t.om. fartreglera ett helt ellok på 9000 hk

• Gilla
CFC
  • Laddar…
Ok, tack för svaren. Då kostar det ju en del, billigare att köpa ny motor med lägre varvtal☺️

svemark skrev:
Ok, tack för svaren. Då kostar det ju en del, billigare att köpa ny motor med lägre varvtal☺️
Naturligtvis är det enklare att skaffa en motor med fler poler ( lägre varvtal). Men det är det behovsstyrda luftflödet e.t.c som är grejen med varvtalsreglering. Det finns små frevensomriktare som passar motorer på några kw, dessa kan monteras på en DIN skena. Idag är dessa omriktare vanliga för att styra lite större industrifläktar. Dom finns även inbyggda i vitvaraor såsom kylskåp, tvättmaskiner och värmepumpar m.m.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.