Hej.
Har en elmotor som jag skulle ändra hastigheten på.
Finns det någon billig vettig lösning för detta? Typ något att koppla på mellan motor och vägguttag?
Har för mig att det fanns något på clas Ohlson förr men hittar inget.
Tacksam för svar👍
Har en elmotor som jag skulle ändra hastigheten på.
Finns det någon billig vettig lösning för detta? Typ något att koppla på mellan motor och vägguttag?
Har för mig att det fanns något på clas Ohlson förr men hittar inget.
Tacksam för svar👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://elbutik.se/product.html/varvtalsregulator-for-1-fas-motorer Obs! 2,5A-modellen.
Tänk dock på att den mest är avsedd för fläktmotorer, så har du varierande last kommer det inte att fungera så bra.
Tänk dock på att den mest är avsedd för fläktmotorer, så har du varierande last kommer det inte att fungera så bra.
Det är väl den här du tänker på: http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/Pr361664000
Alla större asynkronmotorer bör varvalsregleras av en frekvensomriktare. Enbart spänningreglering funkar bara på motorer som driver laster typ fläktar. Det man ändrar är eftersläpningen så att motorn hamnar i ett ogynnsamt driftläge.
Med frekvensomriktare kan man t.om. fartreglera ett helt ellok på 9000 hk
Med frekvensomriktare kan man t.om. fartreglera ett helt ellok på 9000 hk
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Naturligtvis är det enklare att skaffa en motor med fler poler ( lägre varvtal). Men det är det behovsstyrda luftflödet e.t.c som är grejen med varvtalsreglering. Det finns små frevensomriktare som passar motorer på några kw, dessa kan monteras på en DIN skena. Idag är dessa omriktare vanliga för att styra lite större industrifläktar. Dom finns även inbyggda i vitvaraor såsom kylskåp, tvättmaskiner och värmepumpar m.m.svemark skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden