52 462 läst ·
138 svar
52k läst
138 svar
Värsta VVS-kopplingen?
Högst troligt en groda när man byggde. Rören skulle gått ut ur väggen ett bakom varje spolreglerarmojäng så hade man sluppit utanpårör.
Det måste vara lite dramatik även på pissoaren om de kall kunna göra rätt för sitt namn.U UffeH skrev:[bild]
Det här är från herrtoaletten på Dramaten i Stockholm. Det är väldigt trångt till vänster där man får gnugga axel med varandra när man kissar.
Är det av speciellt värde att varje pissoar har ett eget rör hela vägen? Om jag (som inte är röris) hade kopplat hade jag använt det högraste röret från väggen, dragit det uppåt och gjort en T-koppling där. Så kunde mittenpissoaren centreras.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Fördelen med egna gaspannor är ju individuell debitering. Ingen kan duscha två timmar i sträck på grannarnas bekostnad. Nu vet jag inte från vilket land possum flyttade. I Tyskland egna gaspannor med utblås genom fassaden mycket vanliga.possum77 skrev:
Nu är det några år sedan jag flyttade hem till Sverige men i hur det där huset hade varje lägenhet sin egen gaspanna, såg ut som ett litet fjärrvärmeskåp. Avgaserna gick ut genom ett rör i fasaden, såg rätt spektakulärt ut på vintern när alla lägenheter i 8-våningshuset bolmade ut vit rök mot fasaden![]()
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Det måste finnas en krånglig historia kring detta. Vad finns bakom de rostfria plåtarna? Varför kommer det ut tre rör ur väggen? Och varför är den mellersta pissoaren smalare än den vänstra?U UffeH skrev:[bild]
Det här är från herrtoaletten på Dramaten i Stockholm. Det är väldigt trångt till vänster där man får gnugga axel med varandra när man kissar.
Är det av speciellt värde att varje pissoar har ett eget rör hela vägen? Om jag (som inte är röris) hade kopplat hade jag använt det högraste röret från väggen, dragit det uppåt och gjort en T-koppling där. Så kunde mittenpissoaren centreras.
Konstnärligt?
Det ser ju ut att vara en gammal installation med dom stora rostfria plattorna. Och dom två högra brickorna är Moras "Lilla-system" men inte den vänstra runda.
Antagligen har det suttit en lång rostfri härlighet här från början!
En Kajsa Warg gissar jag på att man har gjort...

Antagligen har det suttit en lång rostfri härlighet här från början!
En Kajsa Warg gissar jag på att man har gjort...

Är det ett krympt huvud som skymtar till höger i bild?Krilleman skrev:
Jag bodde i Belfast, dvs Nordirland. Sätter man en el/vattenmärtare i lägenheterna så kan man uppnå samma förbrukaransvar samtidigt som man behåller fördelarna med stordrift.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Rätt. Men man ska väl mäta värmeförbrukning också. Moderna gaspannor har mycket hög verkningsgrad så stordriften ger ingen större nytta där.possum77 skrev:
Det är ju standard i dagens svenska lägenhetsbyggen. Alla får betala för respektive lägenhets varmvattenförbrukning.Och beträffande elen så betalar väl (nästan) alla för sin egen förbrukning i lägenheter. Jag kan bara nämna någon enstaka som har elen medbakad i hyran.possum77 skrev:
Värmeförbrukning i respektive lägenhet börjar det också suktas efter.
https://www.hemhyra.se/nyheter/regeringen-vill-infora-individuell-matning/
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Vad är PUSen?
Svepet har jag inte sett någon annanstans heller. Snyggt och ändamålsenligt. Rörmokaren har dessvärre sedan suttit inne för spioneri för DDR:s räkning.
Svepet har jag inte sett någon annanstans heller. Snyggt och ändamålsenligt. Rörmokaren har dessvärre sedan suttit inne för spioneri för DDR:s räkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vattenmätare på Kreta. Ser ut som det kommer upp från en brandpost och sen börjar vi bygga