Högst troligt en groda när man byggde. Rören skulle gått ut ur väggen ett bakom varje spolreglerarmojäng så hade man sluppit utanpårör.

U UffeH skrev:
[bild]
Det här är från herrtoaletten på Dramaten i Stockholm. Det är väldigt trångt till vänster där man får gnugga axel med varandra när man kissar.
Är det av speciellt värde att varje pissoar har ett eget rör hela vägen? Om jag (som inte är röris) hade kopplat hade jag använt det högraste röret från väggen, dragit det uppåt och gjort en T-koppling där. Så kunde mittenpissoaren centreras.
Det måste vara lite dramatik även på pissoaren om de kall kunna göra rätt för sitt namn.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Nu är det några år sedan jag flyttade hem till Sverige men i hur det där huset hade varje lägenhet sin egen gaspanna, såg ut som ett litet fjärrvärmeskåp. Avgaserna gick ut genom ett rör i fasaden, såg rätt spektakulärt ut på vintern när alla lägenheter i 8-våningshuset bolmade ut vit rök mot fasaden :)
Fördelen med egna gaspannor är ju individuell debitering. Ingen kan duscha två timmar i sträck på grannarnas bekostnad. Nu vet jag inte från vilket land possum flyttade. I Tyskland egna gaspannor med utblås genom fassaden mycket vanliga.

U UffeH skrev:
[bild]
Det här är från herrtoaletten på Dramaten i Stockholm. Det är väldigt trångt till vänster där man får gnugga axel med varandra när man kissar.
Är det av speciellt värde att varje pissoar har ett eget rör hela vägen? Om jag (som inte är röris) hade kopplat hade jag använt det högraste röret från väggen, dragit det uppåt och gjort en T-koppling där. Så kunde mittenpissoaren centreras.
Det måste finnas en krånglig historia kring detta. Vad finns bakom de rostfria plåtarna? Varför kommer det ut tre rör ur väggen? Och varför är den mellersta pissoaren smalare än den vänstra?

Konstnärligt?:rolleyes:

Krilleman
Det ser ju ut att vara en gammal installation med dom stora rostfria plattorna. Och dom två högra brickorna är Moras "Lilla-system" men inte den vänstra runda.

Antagligen har det suttit en lång rostfri härlighet här från början!

En Kajsa Warg gissar jag på att man har gjort...

bokomslag.jpg

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ju ut att vara en gammal installation med dom stora rostfria plattorna. Och dom två högra brickorna är Moras "Lilla-system" men inte den vänstra runda.

Antagligen har det suttit en lång rostfri härlighet här från början!

En Kajsa Warg gissar jag på att man har gjort...

[bild]
Är det ett krympt huvud som skymtar till höger i bild? :surprised:

Krilleman
L lordi skrev:
Är det ett krympt huvud som skymtar till höger i bild? :surprised:
Kan så vara, bara en bild i mängden på en snabb googling. :p

T Thomas_Blekinge skrev:
Fördelen med egna gaspannor är ju individuell debitering. Ingen kan duscha två timmar i sträck på grannarnas bekostnad. Nu vet jag inte från vilket land possum flyttade. I Tyskland egna gaspannor med utblås genom fassaden mycket vanliga.
Jag bodde i Belfast, dvs Nordirland. Sätter man en el/vattenmärtare i lägenheterna så kan man uppnå samma förbrukaransvar samtidigt som man behåller fördelarna med stordrift.

possum77 possum77 skrev:
Jag bodde i Belfast, dvs Nordirland. Sätter man en el/vattenmärtare i lägenheterna så kan man uppnå samma förbrukaransvar samtidigt som man behåller fördelarna med stordrift.
Rätt. Men man ska väl mäta värmeförbrukning också. Moderna gaspannor har mycket hög verkningsgrad så stordriften ger ingen större nytta där.

Krilleman
possum77 possum77 skrev:
Det är ju standard i dagens svenska lägenhetsbyggen. Alla får betala för respektive lägenhets varmvattenförbrukning.Och beträffande elen så betalar väl (nästan) alla för sin egen förbrukning i lägenheter. Jag kan bara nämna någon enstaka som har elen medbakad i hyran.

Värmeförbrukning i respektive lägenhet börjar det också suktas efter.

https://www.hemhyra.se/nyheter/regeringen-vill-infora-individuell-matning/

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Kanske inte det värsta men ändå intressant:
Synliga rörinstallationer anslutna klumpigt med tätningsmassa vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske inte det värsta men ändå intressant:
[bild]
Det enda fula i den bilden är ”PUSen”.

Riktigt snyggt omsvep/passage från yttre röret förbi inre röret.
Sånt ser man inte nu för tiden.

Vad är PUSen?
Svepet har jag inte sett någon annanstans heller. Snyggt och ändamålsenligt. Rörmokaren har dessvärre sedan suttit inne för spioneri för DDR:s räkning.

Röda vattenledningsrör som sticker upp från marken under en betongbro på Kreta.
Skapa konto
Rörmokarkonstruktion av röda vattenmätare och ventiler blandat med grönska.
Skapa konto
Röda vattenmätare och rör anslutna till en eventuell brandpost på Kreta omgivna av vegetation.
Skapa konto

Vattenmätare på Kreta. Ser ut som det kommer upp från en brandpost och sen börjar vi bygga:crysmile:

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.