C
D Daniel 109 skrev:
Någon var inte sugen på att köpa en rulle kabel bara för att en meter borde ha annan färg på isoleringen.
Problemet är kanske delvis att kabel utan skyddsledare mer eller mindre verkar försvunnit från marknaden.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inget problem i strömbrytaren, ingen kommer att tro att det där är en skyddsjord det är helt uppenbart en tändtråd.
Om det är ett reelt problem beror på hur det ser ut i andra änden.
Som sagt, en krympslang på som byter färgen hade varit bra.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Om man nu får föreslå lösningar i den här tråden, kan jag tipsa om att man kan dra ur en ledare i Nexans EQLQ light och dra in en av lämpligare färg. Kanske går det med andra kabelfabrikat också, det vet jag inte.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om man nu får föreslå lösningar i den här tråden, kan jag tipsa om att man kan dra ur en ledare i Nexans EQLQ light och dra in en av lämpligare färg. Kanske går det med andra kabelfabrikat också, det vet jag inte.
Det fungerar väl på typ max 20cm lång kabel, väldigt omständigt göra det på flera meter lång kabel genom böjar och svängar😂

Det går ganska bra upp till minst två meter om man byter tråd innan man börjar böja och ha sig. Har inte testat längre längder

Mikael_L
Draka EQLQ Tube pure är också en sån där kabel som mest är ett rör med EK-ledare i.
Dessa kablar går mycket lätt att skala upp långa längder (och därför älskar jag dessa vid installationer som slutar i apparatskåp och ledarna ska ofta skalas fram minst 50 cm).

Det går nog ganska lätt att byta en part i kabeln, åtminstone innan man börjat böja den.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
EXLQ funkar fint att byta ledare i också, åtminstone dryga metern. Det räddade mig en gång när jag behövde fas och fyra tändtrådar.

tommib
Om femton år står någon och kliar sig i huvudet och lägger upp bilder på ByggaHus....

"Vad FAEN är detta för kabel?"

:D

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Kostamagnus och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Draka EQLQ Tube pure är också en sån där kabel som mest är ett rör med EK-ledare i.
Dessa kablar går mycket lätt att skala upp långa längder (och därför älskar jag dessa vid installationer som slutar i apparatskåp och ledarna ska ofta skalas fram minst 50 cm).

Det går nog ganska lätt att byta en part i kabeln, åtminstone innan man börjat böja den.
Det ska kanske nämnas att det idag finns en del kablar där sånt här är möjligt, men även kablar där det är stört omöjligt.

Den jag nämnde här, Draka EQLQ Tube Pure har ledare som är väldigt lösa i "röret" som är utgör kabelmantel.
Men systerkabeln Draka EQLQ Filled har kabelutfyllnad, och den går det absolut knappt att dra ut en ledare ur, om det är mer än ett par dm.

Så det är helt enkelt ett designval som kabeltillverkarna har gjort, och t.ex. Draka har båda varianterna i sortimentet.

Varför?
Jag den med kabelutfyllnad är det självklara valet om man ska klamra snyggt i t.ex. ett hem, då det går att få hyggligt snygga böjar, Tube blir det bara ett veck på om man inte är otroligt noggrann och säker på handen.

Tube är inte heller godkänd i EX-miljöer, då gaser passerar längs genom kabeln, där måste Filled användas.

Men å andra sidan, installationer där man vill skala upp kabeln en lång sträcka så är Tube perfekt, dvs passar mig perfekt när jag gör en installation som ska sluta i ett apparatskåp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Cafe i Uppsala ☹️.
Skadat eluttag och trasig träpanel i ett kafé i Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anmält till personalen, så får hoppas att det fixas snarast ( om det inte redan är bortkopplat i någon dosa)

• Gilla
  • Wow
RoTe och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Cafe i Uppsala ☹️.
[bild]
Det övre är ju iaf petskyddat… typ.

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det övre är ju iaf petskyddat… typ
Och skyddsjordat! 👍

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Cafe i Uppsala ☹️.
[bild]

Anmält till personalen, så får hoppas att det fixas snarast ( om det inte redan är bortkopplat i någon dosa)
Är det där verkligen en dålig elkoppling? Det ser ut som att något har gått sönder efter att uttaget blev inkopplat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det där verkligen en dålig elkoppling? Det ser ut som att något har gått sönder efter att uttaget blev inkopplat.
Det kanske inte var en dålig elkoppling men nu tycker jag den verkar lite halvrisig...

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men normalt ska väl uttaget kopplas ur och bytas ut eller så låter man isolera ledarna beröringsfritt i t.ex en dosa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.