Fairlane
Janu78 skrev:
Ja till en viss del. En elektriker jag använder står alldrig och kopplar och diskuterar samtidigt för det är upplagt för katastrof. Tycker att detta visar nivån på vårat samhälle inte konstigt att allt blir sämre när regelverken underlättar för företagen att komma undan.
Vad du än gör, ställ aldrig frågan till din elektriker om hen gjort ett allvarligt fel någon gång. Risken är stor att du får en chock när hen svarar ja.

Det finns bara ett sätt att aldrig göra fel och det är att aldrig göra någonting.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att det inte är ett brott om jag säger att jag inte är elektriker och sen byter din undercentral?
Där borde ringklocka ringa i den som äger anläggningen, här har vi det igen ägarna till husen har i min tes tre kategorier de som vet men gör endå, vill vara hjälpsamma men inte förstår bättre och gör det den blir tillsagd efter invändningar. Din liknelse skulle liknas vid att jag erbjuder mig att laga kyckling, och säger att jag ej är kock. De har olika efterverkningar, kycklingen kan du skära upp ser du råda ej fullt tillagad, lättare för matgästen. Syns direkt om fel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nu när tråden ändå har gjort en redig dikeskörning, några fler som haft dubbla besiktningar av mätarbytet?
Känns som om eon inte litar på sina underentreprenörer?
Skärmavbild av textmeddelanden, mestadels lila bakgrund, handlar om avslutat arbete med elmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade (o)turen att vara hemma första bes.tillfället så jag bytte några jobbrelaterade meningar med killen eftersom jag trodde vi var i samma bransch men det var vi tydligen inte.
Andra gången så var det en kille som hade luren klistrad mot örat nästan hela tiden och var väl inte så intresserad av sitt jobb vad det verkade, iaf inte just då.
(Jag har en kamera på 2:a vån ovanför entrén (och mätarskåpet råkar också befinna sig där) riktad ganska brant neråt så en del har fastnat på "film")
Besiktningen bestod i att ta en massa bilder och känna på anslutningarna, kunde dock inte avgöra om de använde rätt skruvmejsel 🤔
Ha ha höll nästan på att glömma, ingen av dom inkl. mätarbytaren lyckades låsa skåpet efter sig, det är ett sådant där man skruvar några varv fram o tillbaka, killen som besikta första gången hann säga att det var trasigt innan jag påpekade hur låset faktiskt fungerar.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Vi får koppla av lite från allt ovidkommande tjafs tyvärr av någon anledning riktat mot Janu med något lite mer i trådens tema. Visst är lampsladd bra, och blixtklammer och lagom avpassat kapslat mot lite damm.

Förfallen byggnadsstruktur med slitet trä och rostigt plåttak. Kabel och spillbitar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
>>suck<< ...

Om Man Nu vill hempula lite, varför tittar man inte på vad Någon Insatt gjort,
Och Gör Likadant,
Med Samma Grejer?

Jag frågar varje gång, kan någon svara??
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Där borde ringklocka ringa i den som äger anläggningen, här har vi det igen ägarna till husen har i min tes tre kategorier de som vet men gör endå, vill vara hjälpsamma men inte förstår bättre och gör det den blir tillsagd efter invändningar. Din liknelse skulle liknas vid att jag erbjuder mig att laga kyckling, och säger att jag ej är kock. De har olika efterverkningar, kycklingen kan du skära upp ser du råda ej fullt tillagad, lättare för matgästen. Syns direkt om fel.
Så om du beställer ett jobb av en välrenommerad elfirma och personen som kommer dit bara har gjort 1500 av de 1600 timmarnas praktik som behövs då ska inte vederbörande få göra jobbet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Så om du beställer ett jobb av en välrenommerad elfirma och personen som kommer dit bara har gjort 1500 av de 1600 timmarnas praktik som behövs då ska inte vederbörande få göra jobbet?
För att klargöra en sak man skickar inte ut icke behöriga själva, så är han under lärlingstid så ska allt övervakas utav en behörig elektriker.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Panor82
⚠️Varning mata inte trollen! ⚠️
Just nu verkar trollen mätta och belåtna, snälla fresta dom inte mer. 🧌

*Edit* För sent! *Edit*
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
J Vos och 8 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
För att klargöra en sak man skickar inte ut icke behöriga själva, så är han under lärlingstid så ska allt övervakas utav en behörig elektriker.
Nej, det ska ske "under överinseende". Den behöriga behöver inte ens vara på plats.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
Panor82 Panor82 skrev:
⚠️Varning mata inte trollen! ⚠️
Just nu verkar trollen mätta och belåtna, snälla fresta dom inte mer. 🧌

*Edit* För sent! *Edit*
useless useless skrev:
Nej, det ska ske "under överinseende". Den behöriga behöver inte ens vara på plats.
Förstår att du inte är verklighets förankrad då du bara är ute efter att hugga på allt utan substans om hur det funkar!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Förstår att du inte är verklighets förankrad då du bara är ute efter att hugga på allt utan substans om hur det funkar!
Nä, jag har bara ett behov av att inte låta felaktigheter stå oemotsagda.
 
  • Gilla
  • Älska
J Vos och 9 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Nä, jag har bara ett behov av att inte låta felaktigheter stå oemotsagda.
Det är så besserwissers och göra det själv världsmästare resonerar🤣🤣🤣
 
Demmpa Demmpa skrev:
K krfsm skrev:
Plus att det hade varit lite tråkigt för oss konsumenter om alla elektriker hade varit upptagna med mätarbyten fram till 2027.
Demmpa Demmpa skrev:
Hur definierar du utbildning?
När får man utbildning?
Demmpa Demmpa skrev:
När får man utbildning?
snaggletooth snaggletooth skrev:
En kollega blev utringd till en idrottsförening för några veckor sedan som helt plötsligt hade "konstig el" i sin anläggning.
Visade sig att servisen saknade en fas så eons lokala jourgubbe tillkallades som konstaterade att en servisledningssäkring gått.
Då nämner vaktmästaren att mätaren byttes nog igår kväll...

Inget fel här va?
[bild]

Och ja, "Mätarbytesteknikern" har alltså lämnat det s
Färgblind då
 
Stickan56
Janu78 skrev:
Vad är egen uttagen auktorisation!
Det måste väl vare en skriver ett intyg till sig själv. 😝

Stickan
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det måste väl vare en skriver ett intyg till sig själv. 😝

Stickan
Stickan du e ju grym skål på dig🍾
Det är säker många sådana skojare på denna tråd🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.