Är det första gången du läser ett skämt?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Slarvpellen och 8 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det första gången du läser ett skämt?
Om man tycker olika och diskuterar på ett forum som vuxna som inte känner varandra, så tycker jag att det borde följas av en smiley eller likvärdigt i så fall.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Om man tycker olika och diskuterar på ett forum som vuxna som inte känner varandra, så tycker jag att det borde följas av en smiley eller likvärdigt i så fall.
Jag tycker inte att du diskuterar som en vuxen här. Detta exempel visar inte på något systematiskt fel i behörighetssystemet med dess EKP. Det är en miss, allvarlig miss i två steg. Om denne installatör görs medveten om denna miss så kanske han aldrig mer kommer att låta sig störas så att det upprepas.

Om du vill klaga rent allmänt, starta en egen tråd under Övrigt. Denna tråd handlar om misstag, både pga okunskap och pga stress.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Ingen elektriker.
Man behöver ingen formell utbildning för att kunna jobba som elektriker.

Janu78 skrev:
Förmodligen då det endast är outbildat folk som gör det🤣
Det finns utbildade elektriker som tex monterar en anslutningsdosa som är öppningsbar utan verktyg (även av barn) ca 30 cm över golvet i badrum.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte att du diskuterar som en vuxen här. Detta exempel visar inte på något systematiskt fel i behörighetssystemet med dess EKP. Det är en miss, allvarlig miss i två steg. Om denne installatör görs medveten om denna miss så kanske han aldrig mer kommer att låta sig störas så att det upprepas.

Om du vill klaga rent allmänt, starta en egen tråd under Övrigt. Denna tråd handlar om misstag, både pga okunskap och pga stress.
Återigen helt fel, är du läskunnig?
Tråden handlar om (värsta elkopplingen?)
Eller?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att personen har utbildning har inget med om personnen är kunnig.

Det finns många utbildade elinstallatörer som inte är kunniga i det dom gör.
Exakt vad jag försökte säga med ett tidigare inlägg :-)
 
tommib tommib skrev:
Och inverst finns det folk som är kunniga trots att de inte har formell utbildning.

Man ska aldrig blanda ihop utbildning och kunskap. Detta är ett typexempel.

En mer korrekt procedur är att visa genom prov att man kan, inte genom att visa att man suttit av en viss mängd tid.
I en del delstater i USA får vem som helst göra en elektrisk installation i egna hem. Däremot får man inte driftsätta utan att en kontroll av systemet gjorts av kvalificerad myndighetsperson, vilket garanterar? en bättre installation gentemot en typisk svindyr, behörig klåparelektriker utan oberoende kontroll, Vet dock inte vilket system som, bevisat, ger bäst resultat i slutändan.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Man behöver ingen formell utbildning för att kunna jobba som elektriker.


Det finns utbildade elektriker som tex monterar en anslutningsdosa som är öppningsbar utan verktyg (även av barn) ca 30 cm över golvet i badrum.

Vem får kalla sig elektriker?​

Vad gör egentligen en elektriker? Vad krävs för att man ska få kalla sig elektriker? Får vem som helst utföra el-installationer? Ta reda på mer om elektriker och vad elektricitet är.
En elektriker arbetar med elektricitet. För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området. Elektricitet delas in i högspänning och lågspänning, och det är också främst dessa två olika typer av elektriker som finns. De som arbetar med högspänning arbetar oftast med de ledningar som finns i luften eller i marken, plus de ställningsverk som hör till. De som å andra sidan arbetar med lågspänning arbetar mestadels inomhus eller runt byggnader med till exempel utebelysning.
 
  • Haha
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Återigen helt fel, är du läskunnig?
Tråden handlar om (värsta elkopplingen?)
Eller?
Vad är "Värsta elkopplingen?"?

Kan det vara en felkoppling pga okunskap?
Kan det vara en felkoppling pga slarv?
Kan det vara en felkoppling pga "systemfel"?
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Han skrev:

Han var kanske inte klar? Skulle komma tillbaks nästa dag och koppla rätt och sätta på locket?

Om det inte är det så vet jag inte vad som är!
För det första så skrev han inte det i inlägget du citerade som exempel. Och för det andra tolkar jag det som ett skämt. Det är inte alltid ironi går fram i text. Han kanske kan förtydliga.

Kan du inte tagga ner lite? Vi är många som är kritiska till hur dagens lagstiftning är utformad. Jag tror många fler än de som försvarar okunniga montörer.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är "Värsta elkopplingen?"?

Kan det vara en felkoppling pga okunskap?
Kan det vara en felkoppling pga slarv?
Kan det vara en felkoppling pga "systemfel"?
Det är upp till dig att tolka för diskussion leder ingen vart.
 
P
A Avemo skrev:
För det första så skrev han inte det i inlägget du citerade som exempel. Och för det andra tolkar jag det som ett skämt. Det är inte alltid ironi går fram i text. Han kanske kan förtydliga.

Kan du inte tagga ner lite? Vi är många som är kritiska till hur dagens lagstiftning är utformad. Jag tror många fler än de som försvarar okunniga montörer.
Skrev han inte?
 
  • Skärmdump av forumdiskussion om elektriska installationer och ansvar. Användarnamn och inlägg är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Janu78 skrev:

Vem får kalla sig elektriker?​

Vad gör egentligen en elektriker? Vad krävs för att man ska få kalla sig elektriker? Får vem som helst utföra el-installationer? Ta reda på mer om elektriker och vad elektricitet är.
En elektriker arbetar med elektricitet. För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området. Elektricitet delas in i högspänning och lågspänning, och det är också främst dessa två olika typer av elektriker som finns. De som arbetar med högspänning arbetar oftast med de ledningar som finns i luften eller i marken, plus de ställningsverk som hör till. De som å andra sidan arbetar med lågspänning arbetar mestadels inomhus eller runt byggnader med till exempel utebelysning.
Elektriker är ingen skyddad yrkestitel, alltså får vem som helst kalla sig elektriker.

Däremot är numera undersköterska en skyddad yrkestitel, detta ändrades 1 juli 2023.
Alltså för att få kalla sig undersköterska så måste man ha viss utbildning mm.
https://legitimation.socialstyrelse...rskoterska/information-om-skyddad-yrkestitel/
 
  • Gilla
claesborjesson och 6 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:

Vem får kalla sig elektriker?​

Vad gör egentligen en elektriker? Vad krävs för att man ska få kalla sig elektriker? Får vem som helst utföra el-installationer? Ta reda på mer om elektriker och vad elektricitet är.
En elektriker arbetar med elektricitet. För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området. Elektricitet delas in i högspänning och lågspänning, och det är också främst dessa två olika typer av elektriker som finns. De som arbetar med högspänning arbetar oftast med de ledningar som finns i luften eller i marken, plus de ställningsverk som hör till. De som å andra sidan arbetar med lågspänning arbetar mestadels inomhus eller runt byggnader med till exempel utebelysning.
Är det din åsikt?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
För det första så skrev han inte det i inlägget du citerade som exempel. Och för det andra tolkar jag det som ett skämt. Det är inte alltid ironi går fram i text. Han kanske kan förtydliga.

Kan du inte tagga ner lite? Vi är många som är kritiska till hur dagens lagstiftning är utformad. Jag tror många fler än de som försvarar okunniga
Demmpa Demmpa skrev:
Elektriker är ingen skyddad tittel, alltså får vem som helst kalla sig elektriker.

Däremot är numera undersköterska en skyddad tittel, detta ändrades 1 juli 2023.
Alltså för att få kalla sig undersköterska så måste man ha viss utbildning mm.
Demmpa Demmpa skrev:
Elektriker är ingen skyddad tittel, alltså får vem som helst kalla sig elektriker.

Däremot är numera undersköterska en skyddad tittel, detta ändrades 1 juli 2023.
Alltså för att få kalla sig undersköterska så måste man ha viss utbildning mm.
Har jag någonstans skrivit att det är en skyddad titel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.