E elmont skrev:
Jag är helt övertygad om att ett eller annat fel inte leder till nått annat än att man ser över och åtgärdar sina rutiner.
Inte ens elektriker arbetar under strikt ansvar utan även dom tillåts göra tabbar i sin yrkesutövning.
På den enskilda firman är det troligen så. Men den affärsmässiga relationen mellan firman och beställande nätbolag kan säkert påverkas av anmälningar till myndigheter och vittnesmål om bristande kompetens och kvalitet. Om inte annat så kanske vid nästa upphandling.

Och vad jag har sett under min tid är att det mellan beställare och entreprenörerna råder större "toleranser" mot ev felgrepp än mellan företag och anställda.
OBS
Det handlar nu inte om mindre privatkunder, för där brukar det vara ett helt annat tonläge även vid små fel.

Jaja. Jag försökte bara hitta en förklaring till elfirmans plötsliga vilja att smörja den drabbade. Några fler idéer har jag inte.

useless useless skrev:
Jaja. Jag försökte bara hitta en förklaring till elfirmans plötsliga vilja att smörja den drabbade. Några fler idéer har jag inte.
Även jag tycker, som du kanske förstår, att det låter otroligt lustig.

• Gilla
useless
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är högt. Och den verkliga siffran är betydligt mer varierande beroende på. Vi vet t ex att en så enkel sak som checklistor (vilka ju också är manuella system) kan minska risken för misstag med (ibland flera) storleksordningar när det rör sig om rutinoperationer/rutinhändelser.

Det finns också många andra sätt att minska risken för totalt systemfel genom att t ex bygga in olika typer av kontroller osv. i systemet där checklistor bara är en metod.

Sant är dock att människor är dåliga maskiner: Även om vi har arbetat upp en mycket stor rutin och kan göra en uppgift på ren automatik så får alla "hjärnsläpp" förr eller senare; vi är helt enkelt byggda så. Men att säga att det sker i 2% av fallen, oavsett uppgift eller andra förhållanden, det låter sig inte göras.
Har sett siffran 1% flera gånger. Uppåt 4% i någon studie. Men helt klart oftare än man tror. Sen är det ju inte så att på ex en skjutbana så bränner man av vart 100e skott i fel riktning, ju mer osannolikt felet är desto mindre ofta sker det förstås.

Men helt rätt är att checklistor minskar risken drastiskt. Därav exempelvis kontroll före drifttagning, egenkontrollprogram osv. Kan man minska risken till en procent av en procent så är man nästan nere på aldrig...

Men hur många gånger i livet har man knappat in sin kortkod och hur många gånger har det blivit fel?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har sett siffran 1% flera gånger. Uppåt 4% i någon studie. Men helt klart oftare än man tror. Sen är det ju inte så att på ex en skjutbana så bränner man av vart 100e skott i fel riktning, ju mer osannolikt felet är desto mindre ofta sker det förstås.

Men helt rätt är att checklistor minskar risken drastiskt. Därav exempelvis kontroll före drifttagning, egenkontrollprogram osv. Kan man minska risken till en procent av en procent så är man nästan nere på aldrig...

Men hur många gånger i livet har man knappat in sin kortkod och hur många gånger har det blivit fel?
Håller helt med dig när det gäller checklistor etc. men när det gäller kortkoder är det en rutin. Det är precis samma sak som med körriktningsvisaren - den åker alltid ut, utan att jag tänker på det. Ibland garvar jag åt mig själv när jag är ute och kör på en smal byväg - och den plötsligt svänger 90 grader - då åker körriktningsvisare ut automatiskt. Efteråt ställer jag mig frågan varför körriktningsvisaren åkte ut där - det fanns ju inget alternativ - det var bara att vägen svängde. Men det får man ta. Om du frågar mig vilken kortkod jag har så måste jag svara "har inte en susning - men den kanske börjar på en 5:a". Men fingrarna vet exakt vilka knappar dom skall trycka på. Det är precis som att knyta slipsen - man får inte tänka på vad man gör.

OT;
Fjärde gången jag besöker tråden idag för att inse att samma diskussion pågår och inga nya "värsta-bilder" dykt upp..
Över & ut

• Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
OT;
Fjärde gången jag besöker tråden idag för att inse att samma diskussion pågår och inga nya "värsta-bilder" dykt upp..
Över & ut
Publicera gärna bilder på din anläggning;)

B Boggi skrev:
Det är precis samma sak som med körriktningsvisaren - den åker alltid ut, utan att jag tänker på det.
Du kör inte Audi eller BMW antar jag. 😂

• Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
En loppis i närheten... Kanske mer kulturarv och fint hantverk än värsta kopplingen.

Träbjälklag med upphängd fluorescerande ljusrörslampa och genomgående rördragen elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Korrekt. Firma utskickad av nätägaren.

Nästa grej...

Kamraten är okej. Omskakad men arbetar i dag.
Elfirman som gjorde fel försöker smörja honom med att byta central och dra om elen i huset. Låter för mig väldigt konstigt.

I och med att det vart ambulans och sjukvård kan det väl inte gå att undvika rapport.

Mvh Findus
Om jag som behörig installatör kommer ut till en kund för att byta elmätaren - och jag då noterar att installationen i övrigt är helt regelvidrig - så får inte jag bara lämna det så. Nu vet jag inte hur det var i det aktuella fallet - men fritidshus brukar innehålla en del överraskningar. Men det borde dom sett redan från början.

Alfredo Alfredo skrev:
Du kör inte Audi eller BMW antar jag. 😂
Nej det gör jag inte, men jag har haft hyrbilar av både Audi och BMW - och jag kan inte påminna mig om några skillnader när det gäller körriktningsvisaren. Men du får gärna upplysa mig.

B Boggi skrev:
Men du får gärna upplysa mig.
Det var ett så kallat skämt. Ibland lättar de upp livet en aning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Dilato skrev:
Det är ju allmänt känt att blinkers verkar vara ett tillbehör som saknas på många BMW.

BMW & Audi-förare kör sämst.

[länk]

[länk]
Min har blinkers i alla fall. Men de sitter så bökigt till att jag brukar låta bli att använda dem.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.