3 453 799 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
När jag jobbade som byggnadssmed och svetsade mycket galvaniserat så förekom galvfrossa så om man blev illamående mot kvällen så drack man lite ren grädde för att slippa problem, däremot tror jag man får vara ganska känslig för det om man ska drabbas kraftigt av det då jag svetsat väldigt mycket galvaniserat stål utan att drabbas.richardtenggren skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Skulle du bada med en doppvärmare som är konstruerad för ändamålet?R RoAd skrev:Fast det mest tramsiga är att du framhärdar i att det skulle fungera dåligt med isolerade värmeelement för att värma luft. Det är helt enkelt inte sant. Jag har tidigare nämnt ugnar men ännu bättre exempel är väl typ varenda byggfläkt som finns.
Vad tycker du det ser ut som att det sitter i exempelvis denna?
[länk]
Det är m.a.o. inte det minsta svårt att bygga även en hårtork med sådana element om man verkligen skulle vilja.
Vad menar du "funkar dåligt i praktiken"?
Ja, och det har nog både du och jag gjort flera gånger. Antar att du gottat dig i ett bubbelbad någon gång? Hur tror du att de är uppvärmda?AndersMalmgren skrev:
Det är inte heller ovanligt med doppvärmare i akvarium (ett kärl med levande fiskar, inte en gryta med plastad torsk, det är en sous vide
Det är m.a.o. ingen teoretisk teknik vi pratar om, och eftersom samma teknik används i annan luftvärme (ex. byggfläktar) så är det förstås inget problem att konstruera även en hårtork om man verkligen skulle vilja.
Märkligt att detta ens blev en diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Fast där värms vattnet separata och pumpas ut i badkaret.R RoAd skrev:Ja, och det har nog både du och jag gjort flera gånger. Antar att du gottat dig i ett bubbelbad någon gång? Hur tror du att de är uppvärmda?
Det är inte heller ovanligt med doppvärmare i akvarium (ett kärl med levande fiskar, inte en gryta med plastad torsk, det är en sous vide).
Det är m.a.o. ingen teoretisk teknik vi pratar om, och eftersom samma teknik används i annan luftvärme (ex. byggfläktar) så är det förstås inget problem att konstruera även en hårtork om man verkligen skulle vilja.
Märkligt att detta ens blev en diskussion![]()
Edit: med en jordfelsbrytare är väl dock risken minimal
Vet inte riktigt vad du menar med separat. Elementet är i kontakt med samma vatten som badaren. Det är inte någon annan vattenslinga som värms för att sedan värmeväxlas in i karet.AndersMalmgren skrev:
Jag undrar om inte denna diskussionen borde brytas ut i en separat tråd om det ska fortsättas. Det är ju off topic så det förslår. Jag anmäler mig själv så får moderatorerna ta ställning till om det bör göras.
Om det vore så enkelt att alla farliga laddare kom därifrån hade problemet varit lätt att lösa.martin43 skrev:
Kollar man de laddare som fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket på grund av risk för elchock så är samtliga sålda av svenska återförsäljare. Några kommer från stora återförsäljare, t ex Deltaco och Kjell&Co, som borde ha bättre koll.
Japp, men de har importerat laddarna från Aliexpress (nåja, du förstår säkert vad jag menar).useless skrev:
Om det vore så enkelt att alla farliga laddare kom därifrån hade problemet varit lätt att lösa.
Kollar man de laddare som fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket på grund av risk för elchock så är samtliga sålda av svenska återförsäljare. Några kommer från stora återförsäljare, t ex Deltaco och Kjell&Co, som borde ha bättre koll.
Kollar man förbuden så är det bara "konstiga" produkter som stoppas. IKEA däremot verkar ha mycket bra koll, och även originalladdarna som ingår med kända mobilmärken är problemfria.
"Sluta köp billigt skit" är en variant man kan använda i brist på att man inte kan lita på alla.
Apple har vid ett par tillfällen tvingats dra tillbaka laddare som har varit farliga, både vad gäller elsäkerhet och brandsäkerhet.martin43 skrev:
Japp, men de har importerat laddarna från Aliexpress (nåja, du förstår säkert vad jag menar).
Kollar man förbuden så är det bara "konstiga" produkter som stoppas. IKEA däremot verkar ha mycket bra koll, och även originalladdarna som ingår med kända mobilmärken är problemfria.
"Sluta köp billigt skit" är en variant man kan använda i brist på att man inte kan lita på alla.
Lita inte på kända märken, de kan också göra fel.