richardtenggren
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och som alltid när man svetsar förzinkat så måste man akta sig för zinkfebern!

;)
Haha jo, pappa pratade om filmjölk(skröna?) mot zinkfrossa när vi byggde rails(skidåkning) av förzinkade rör. ;)

Stickan56
richardtenggren richardtenggren skrev:
Haha jo, pappa pratade om filmjölk(skröna?) mot zinkfrossa när vi byggde rails(skidåkning) av förzinkade rör. ;)
Nej, det är ingen skröna zinkfrossa behandlas med mjölk.
Jag har sett en kompis sitta med en filt runt sig och skaka efter att ha skurit galvat på sitt jobb.

Stickan

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och som alltid när man svetsar förzinkat så måste man akta sig för zinkfebern!

;)
Anledningen till att svetsare fortfarande får det är att man klarar av att svetsa en skvätt förzinkat utan bekymmer…

irriterande nog vet ingen vad den där skvätten är.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
När jag jobbade som byggnadssmed och svetsade mycket galvaniserat så förekom galvfrossa så om man blev illamående mot kvällen så drack man lite ren grädde för att slippa problem, däremot tror jag man får vara ganska känslig för det om man ska drabbas kraftigt av det då jag svetsat väldigt mycket galvaniserat stål utan att drabbas.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
irriterande nog vet ingen vad den där skvätten är.
Jag tror man klarar ett stort antal JR-klammer. Om man inte bränner igenom, eller snarare, helt upp dem. ;)

Är inte JR-klammer tillverkade av rostfritt stål

• Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Stickan56
E elmont skrev:
Är inte JR-klammer tillverkade av rostfritt stål
Jo, det brukar dom vara.

Stickan

R RoAd skrev:
Fast det mest tramsiga är att du framhärdar i att det skulle fungera dåligt med isolerade värmeelement för att värma luft. Det är helt enkelt inte sant. Jag har tidigare nämnt ugnar men ännu bättre exempel är väl typ varenda byggfläkt som finns.

Vad tycker du det ser ut som att det sitter i exempelvis denna?

[länk]

Det är m.a.o. inte det minsta svårt att bygga även en hårtork med sådana element om man verkligen skulle vilja.

Vad menar du "funkar dåligt i praktiken"?
Skulle du bada med en doppvärmare som är konstruerad för ändamålet? ;)

R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle du bada med en doppvärmare som är konstruerad för ändamålet? ;)
Ja, och det har nog både du och jag gjort flera gånger. Antar att du gottat dig i ett bubbelbad någon gång? Hur tror du att de är uppvärmda?

Det är inte heller ovanligt med doppvärmare i akvarium (ett kärl med levande fiskar, inte en gryta med plastad torsk, det är en sous vide ;) ).

Det är m.a.o. ingen teoretisk teknik vi pratar om, och eftersom samma teknik används i annan luftvärme (ex. byggfläktar) så är det förstås inget problem att konstruera även en hårtork om man verkligen skulle vilja.

Märkligt att detta ens blev en diskussion :)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, och det har nog både du och jag gjort flera gånger. Antar att du gottat dig i ett bubbelbad någon gång? Hur tror du att de är uppvärmda?

Det är inte heller ovanligt med doppvärmare i akvarium (ett kärl med levande fiskar, inte en gryta med plastad torsk, det är en sous vide ;) ).

Det är m.a.o. ingen teoretisk teknik vi pratar om, och eftersom samma teknik används i annan luftvärme (ex. byggfläktar) så är det förstås inget problem att konstruera även en hårtork om man verkligen skulle vilja.

Märkligt att detta ens blev en diskussion :)
Fast där värms vattnet separata och pumpas ut i badkaret.

Edit: med en jordfelsbrytare är väl dock risken minimal

R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast där värms vattnet separata och pumpas ut i badkaret.

Edit: med en jordfelsbrytare är väl dock risken minimal
Vet inte riktigt vad du menar med separat. Elementet är i kontakt med samma vatten som badaren. Det är inte någon annan vattenslinga som värms för att sedan värmeväxlas in i karet.

Jag undrar om inte denna diskussionen borde brytas ut i en separat tråd om det ska fortsättas. Det är ju off topic så det förslår. Jag anmäler mig själv så får moderatorerna ta ställning till om det bör göras.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I något av de fallen jag har läst om har man tappat mobilen i vattnet med inkopplad laddare. Många laddare är simpelt konstruerade och kan ha upp till nätspänning mellan ena polen och jord.
Endast laddare från Aliexpress...

martin43 martin43 skrev:
Endast laddare från Aliexpress...
Om det vore så enkelt att alla farliga laddare kom därifrån hade problemet varit lätt att lösa.

Kollar man de laddare som fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket på grund av risk för elchock så är samtliga sålda av svenska återförsäljare. Några kommer från stora återförsäljare, t ex Deltaco och Kjell&Co, som borde ha bättre koll.

useless useless skrev:
Om det vore så enkelt att alla farliga laddare kom därifrån hade problemet varit lätt att lösa.

Kollar man de laddare som fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket på grund av risk för elchock så är samtliga sålda av svenska återförsäljare. Några kommer från stora återförsäljare, t ex Deltaco och Kjell&Co, som borde ha bättre koll.
Japp, men de har importerat laddarna från Aliexpress (nåja, du förstår säkert vad jag menar).
Kollar man förbuden så är det bara "konstiga" produkter som stoppas. IKEA däremot verkar ha mycket bra koll, och även originalladdarna som ingår med kända mobilmärken är problemfria.
"Sluta köp billigt skit" är en variant man kan använda i brist på att man inte kan lita på alla.

martin43 martin43 skrev:
Japp, men de har importerat laddarna från Aliexpress (nåja, du förstår säkert vad jag menar).
Kollar man förbuden så är det bara "konstiga" produkter som stoppas. IKEA däremot verkar ha mycket bra koll, och även originalladdarna som ingår med kända mobilmärken är problemfria.
"Sluta köp billigt skit" är en variant man kan använda i brist på att man inte kan lita på alla.
Apple har vid ett par tillfällen tvingats dra tillbaka laddare som har varit farliga, både vad gäller elsäkerhet och brandsäkerhet.
Lita inte på kända märken, de kan också göra fel.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.