S sjoelund skrev:
Jag tyckte om dragningen av el i Kina. Stadsborna tyckte jag var dum som ville att skåpet skulle stängas. Om man stängde den blåste den upp i vinden. Det är ju så smidigt att komma åt den utan lås på... Vart ju ändå nästan aldrig strömavbrott.[bild]
Skåpet är väl mer än 2,25 m ovan mark, dvs. inte jättefarligt men inte jättebra heller med hänsyn till korrosion i brytarna.

S sjoelund skrev:
Jag tyckte om dragningen av el i Kina. Stadsborna tyckte jag var dum som ville att skåpet skulle stängas. Om man stängde den blåste den upp i vinden. Det är ju så smidigt att komma åt den utan lås på... Vart ju ändå nästan aldrig strömavbrott.[bild]
Det där är ju inte tillgänglighetsanpassat! Jobbigt när det kommer en rörelsehindrad elektriker i rullstol som ska läsa av mätarna.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
På restaurang, så det kanske inte räknas... Halvtaskigt fogat...

• Svart kakelvägg med slarvigt installerad och fogad anslutningsplatta med texten "NODSIGNAL".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har väl att göra med den enorma kostnad det skulle innebära att sätta en eller två förhöjningsring(ar).

Platsar väl bättre i en tråd som handlar om värsta plattsättningen

Smileyn kom inte med

Skit med mobiltelefon

U Uffe A skrev:
Skit med mobiltelefon
Jag föredrar också telefoner i bakelit.

Angående RWC-larmet ovan är det nog bara sorgligt nog en fråga om okunskap.

U Uffe A skrev:
Skit med mobiltelefon
Sitter du på muggen och skriver? :D

• Gilla
  • Haha
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du vet att du kan redigera inläggen va? Även från mobil...

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
Hittat lite intressant när jag river köket. Öppet utrymme under köksskåp med synlig isolering och elinstallationer upptäckta under renovering.
Skapa konto
Elektrisk dosa omgiven av träreglar och isolering i ett kök under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha stört mig länge nog på denna kabel hos farsan:
[bild]

Bestämde jag mig för att åtgärda det, vilket nog var tur.
[bild]

Så det blev till att byta kontakt.
Vilken tur att koppla säkert kunde vägleda mig i det hela:
[bild]
Ville du inte visa hur fint den nya blev kopplad?

Nissens Nissens skrev:
Ville du inte visa hur fint den nya blev kopplad?
Nej, den inkopplingen skulle ju passa i tråden ;)

Skämt å sido, jag glömde helt enkelt.

Och sen har jag ju också praoat på elprogrammet och skruvat några skarvsladdar ;)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fortsätter riva i köket. De inbyggda dosorna i isoleringen visade sig innehålla 4(!) faser med en gemensam nolla och skyddsjord. Allt i ett 16-rör såklart. Det har suttit en häll och den fjärde fasen har betjänat i stort sett alla andra uttag och belysning i köket med undantag för k/f, vvb och ugn, som har delat på två grupper till.
Elektrisk dosa med kablar i isolerad vägg under renovering av kök.
Skapa konto

Renoveringsprojekt i kök med frekvent mätare och eldosor med kablar vid isolering.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tillägg: Enligt uppgifter ska problemet ligga i att den franska lösningen från Alstom, som vann offerten är undermålig. Den skulle basera sig på ABB:s teknik, men Alstom lade sig billigare, och när ABB således förlorade upphandlingen fick inte Alstom heller tillgång till ABB:s komponenter. Så för att spara några kronor sitter man nu med en ledning för sju miljarder som inte fungerar. Därtill ska GE i Norrköping skurit ner på personal. Enligt en artikel i VTL (ingen länk förstås) från 2012 så skiljde det i slutändan 115 MSEK på ett totalpris om 2180 MSEK. Prisskillnaden gjorde att ledningen helt enkelt inte fungerar. När Alstom försökte kopiera ABB:s teknik åkte man 2015 på en stämnning på 206 MSEK. Oavsett så får inte Alstom det hela att fungera på egen hand och där verkar projektet stå och stampa.

Svenska Kraftnät bröt kontraktet med Alstom i förtid, och lade istället ordern till GE. GE köpte dock upp Alstom, och Svenska Kraftnät fick tillbaka samma icke fungerande teknik och kompetens via GE. Alstom stämde dessutom Svenska Kraftnät på 5 MEUR för det hela. Så man har både fått en stämning och samma leverantör. Svenska Kraftnät verkar inte riktigt veta vad de sysslar med, milt sagt.
Som vanligt. Man borde få välja den leverantör man vill ha, och inte den som är billigast. :mad:

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.