Fruktansvärt. Hur kan man använda en svart klamma till en ljus slang???

För övrigt håller jag med Emil_K, det låter mer som en k*kmätartävling där den ena ska vara mer redig än den andra... :o

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
KalleKe
Lös FK inuti ett metallrör på en toaletten i en resturang i Holland.

Metallrör och elektriska installationer på restaurangtoalett i Holland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flexibel koppling inuti ett metallrör vid toalettinstallation i en restaurang.
Skapa konto

Lös FK i metallrör förekommer även hos oss, jag skulle tro att i nästan alla hus byggda före ca 1950 är det just lös tråd i plåtrör.

Men jag tror mig se att klammern är isolerade, det syns något svart som kan vara gummi eller plast så väggen blir inte strömförande, puhhh

elmont skrev:
Lös FK i metallrör förekommer även hos oss, jag skulle tro att i nästan alla hus byggda före ca 1950 är det just lös tråd i plåtrör.
Har det så hemma. Är så jag piggnar till på morgonen (tar i ett metalföremål ) ;)

Sammy_j skrev:
Lös FK inuti ett metallrör på en toaletten i en resturang i Holland.
Ingen fara. Det ser ut som den vassa kanten är på väg att gnaga sönder gulgrön så de "röret" är snart skyddsjordat. :rolleyes:

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Har dom inte gradat röret ??? det är ju ett "måste" när man använder plåtrör.

det är nog restaurangägarens familj som renoverat toaletten. Det är samma i sverige. Brukar alltid sitta och titta på kreativa el och vvs lösningar på restaurangtoaletter när man har ärende dit. Det är väldigt sällan utfört av nån som kan iallafall......

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja, jag har det så med. Men inte på toa... :)

Och synliga rör bara i taket i källaren på ett ställe.

A
Broken arrow skrev:
Har det så hemma. Är så jag piggnar till på morgonen (tar i ett metalföremål ) ;)
Jag gillar folk som har guran vid sängen

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ja eller snarare att den saknas helt där. Nu är det inte klart hur det ligger till den som gjort jobbet skrev i annan tråd att det finns kapsling med skruvlock edyl i det större sammanhanget.

Oavsett är det inte så bra att skruva delarna på brädan dock kanske inte så illa som de flesta exempel här i tråden. Utförandet är ju i stort riktigt bra med vettiga klämmor, bra anslutet på puckarna, prydligt överskådligt kopplat osv.

Skadar kanske inte med en liten knäpp på näsan ändå, grundläggande fel finns ju.
Se länk till nedan till förklaring
https://www.byggahus.se/forum/el/295743-angaende-elkontakter-3.html

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Var väl inte jättebra instick.
[bild]
Kollade noga men det är ok
Genomskinlig WAGO-klämma med skalade kopparledare synliga inuti, nära en grön skruvplint.
Skapa konto

Steg-för-steg anvisning för att ansluta en ledare till en WAGO klämma, inklusive skalning, insättning och låsning.
Enligt bruksanvisningen till wago skall den skalas 10-11 mm beroende på vilken klämma man använder, vänd på klämman så finns där en bencmark på baksidan. det räcker att man ser ledarna i den genomskinliga delen.

Jag träffade på WAGO första gången på Hannover messe1978 då var det plintar för din-fäste till kontrollskåp,
försökte införa plinten på firman men säljare för Weidmüller/Phoenix övertygade inköparen att Wago inte var bra. Detta pågick på marknaden fram till slutet av 19 hundratalet då patenten gick ut då var det plötsligt jättebra och alla kom med fjäderbelastad plint.
Jag har genom åren råkat ut för flera 100-tals ledningar som släppt från skruvplint men aldrig från en Wago-plint.
På 80-talet slocknade hela Själland i Danmark pga en förregling släppt en skruvplint. Då drevs Danmark från Barsebäck kärnkraftverk.

Andreas_kalmar skrev:
Då är nog skalmetoden ett större problem ser ut att skadat ledarna lite syns en spretande kardel på drivdonets fasanslutning
Det var skarpögt troligen Weidmüller-skaltång inställd på 2.5²

Närbild på elanslutningar till en terminal med Weidmüller-skaltång framför.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Müssli skrev:
Fruktansvärt. Hur kan man använda en svart klamma till en ljus slang???

För övrigt håller jag med Emil_K, det låter mer som en k*kmätartävling där den ena ska vara mer redig än den andra... :o
Jag håller med Müssli Fruktansvärt!
Tur det finns med nr E 15 041 64gr matchande grå klammer
Grå elektrisk klammer monterad på vit rörformad kabel med CE-märkning synlig.
Skapa konto

Samt för riktiga ELBÖGAR med nr E 15 041 64hbtq klammer som är regnbågsfärgad. ;-)
En skruvklämma monterad på elektrisk installation med regnbågsfärger målade på ovansidan.
Skapa konto

Hälsningar Leif

• Gilla
Härryda2015 och 11 till
  • Laddar…
Stickan56
Visar färgen på klammern vilka fäger de ingående ledarna i slangen har? :p

MVH Stickan

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.