stora kedjor ska man hänga ut...

det är som nämts troligtvis så att butiksägaren inte känner till det, men jag skulle tro att jag vet vem elektrikern är som gjort det och han är en egenföretagare, mao. helt vanlig människa, så han monterar malbergsgrejer och sparar in på kabel, inte för att det är försvarbart att bryta mot lagen för det, men jag skulle inte se så allvarligt på just en sån här sak, han har trots allt ett väl underbyggt kontaktnät och bär ett gott anseende har jag hört från flera håll så han gör nog inget värre än så.
det finns däremot tillfällen då jag blir lite grinig och ryter till, blandannat då jobbkamraterna talas skit om JFB och påstår att dom bara löser ut hela tiden och "man får inget gjort om man har JFB" jag brukar svara ungefär i stil med att är man så nollställd så man sätter jobbet före livet så bör man fundera på varför och för vem man lever. givetvis undviker de som hört mig säga så att ens nämna nåt om el till mig i fortsättningen.
jag blev även irriterad på min arbetsledare när han ville få mig att svetsa ihop en balk utomhus en regnig dag, arbetshandskarna var fuktiga och svetshandtaget genomblött, liksom alla kablar osv. jag tar inte i svetshandtaget med de här handskarna sa jag då.
och han tyckte ju givetvis att jag var jålig och försökte nonchalera mig med att säga att allt på bygget var skyddat av JFB, det tålde jag inte höra, så för det första fick han en snabbkurs i elsäkerhet och en transformators funktion och sen åkte han iväg och skaffade 1kV elektrikerhandskar åt mig.

• Gilla
davidhogberg och 2 till
  • Laddar…
Min fösta riktiga stöt, den fick jag av att någon iddiot varit och meckat i en fastighet som skulle renoveras till hotell.

kortfattat:

Jag öppnar en dosa monterad på stege, den har två eklk 3G1.5 i sig och en rkk som går till en undertaksarmatur. inga konstigheter syns färg på färg. min uppdrag är att ta bort den kabeln som går till armaturen, jag slår på armaturen med brytaren, går till centralen 3m bort, drar ut säkringen som matar dosan.

Börjar mecka ur kabeln och så kommer min arbetskamrat och ska skämta så han slår på den andra brytaren borta i korridoren, PANG jag dunkar i golvet.

Då visar det sen att dosan var dubbelmatad! två olika grupper, en till varje brytare och upp i dosan. och så hade det tydligen vart i över 5år!

grupp 3 och grupp 6, båda på L3 alltså..

• Gilla
helder
  • Laddar…
anmäl till elsäkerhetsverket och polisen så kanske den skyldige hittas (nu menar jag inte din idiot till arbetskamrat)

Jag har lyckats få till en dubbelmatning en gång av misstag, vid en renovering. Men det upptäcktes såklart när vi var färdiga och provade allt. Ibland har man för bråttom :)

Jo, det med bråttom är ofta det stora problemet.
Där är nog en av de stora fördelarna med att göra saker hemma hos sig själv, man behöver oftast inte stressa.

/Kent

Hmm

Den här installationen hade ju inte jag varit nöjd med.
Sverige, 2009

• kabeltrassel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rikard Ågren skrev:
Jag har lyckats få till en dubbelmatning en gång av misstag, vid en renovering. Men det upptäcktes såklart när vi var färdiga och provade allt. Ibland har man för bråttom :)
Det är väl därför avsnittet "S4364661 kontroll före idrifttagning" finns i reglerna, har säkert räddat ett och annat liv genom åren.

snaggletooth skrev:
Det är väl därför avsnittet "S4364661 kontroll före idrifttagning" finns i reglerna, har säkert räddat ett och annat liv genom åren.
Undrar hur många som vet vad dom gör egentligen bär dom gör kontroll före idrifttagning.
Var på ett bygge där Prenad gjorde elen. Gaska stort och seriöst företag. Dom kontinutetstesta med summer. Ringer det så är där jord sa dom. :rolleyes:
Kontrollerade inte loop eller spänning heller.
Är det inte krav på dokumentation med de nya reglerna?? Innan räckte det ju med ett intyg.

torbeno skrev:
Hmm

Den här installationen hade ju inte jag varit nöjd med.
Sverige, 2009
Men det är inte klart? T.ex. slangen som sticker fram med FK som är kopplat direkt är väl förmodligen bara tillfällig... lagt in för att t.ex. få belysning vid ett ställe de jobbar vid eller dyl.

Men såg ju inte så jättevackert ut för övrigt heller...

//Patrik

• Gilla
helder
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Men det är inte klart? T.ex. slangen som sticker fram med FK som är kopplat direkt är väl förmodligen bara tillfällig... lagt in för att t.ex. få belysning vid ett ställe de jobbar vid eller dyl.

Men såg ju inte så jättevackert ut heller...

//Patrik
Du skulle sett resten av huset ...

torbeno skrev:
Du skulle sett resten av huset ...
Du har inga fler bilder att visa med? :D

//Patrik

Vågade inte ta fler kort, de hade nog undrat varför.
Men elskåpet ger en bra hint

Patrik_Hed skrev:

Men såg ju inte så jättevackert ut för övrigt heller...

//Patrik
jag ser dessutom ett rör med FK som slutar före centralen....
och en sjuhelsikes massa olika normkomponenter

• Gilla
helder
  • Laddar…
electrocuted skrev:
jag ser dessutom ett rör med FK som slutar före centralen....
och en sjuhelsikes massa olika normkomponenter
Kollade lite närmre på bilden nu och det ser verkligen inte vackert ut.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.