Okej dom gör bra jobb men en fakturaavgift på 240kr är helt fel. Dom fakturerar 0.5h på varje faktura för administrativt arbete. Det ska ju ingå i rörkillens timpris anser ja. Det är ju helt förkastligt att detta läggs på kund.

L
Ett tips är att göra upp timpriser och dyl INNAN en firma utfört ett jobb,
efteråt är det oftast för sent...

Var ett akutjobb.

Har oponerat oss mot fakturan och bara 10d tid

Om jag tolkar tråden rätt så har de alltså inte explicit tagit en faktureringsavgift, utan lagt på 0,5 timme arbetstid för "administrativt arbete". Då tycker jag nog att det beror lite på hur de debiterar i övrigt. Den där halvtimmen kan jag tänka mig går åt för att rörkillen skall få arbetsordern, tolka den och försöka komma på vad han behöver ta med i form av material, kanske specialverktyg som inte alltid är med i bilen osv.

Dvs. om tiden i övrigt stämmer bra, så skulle jag inte opponera mig mot 0,5 timme overhead. Men om de däremot varit hos mig i en timme, men inkl. resa (säg 10 min körtid) redan debiterat 2 timmar då skulle jag surna till om de dessutom lade på för admin. Jag tycker det är relativt rimligt att de kan behöva en stund för att gå igenom vad som skall göras, så rätt saker kommer med, dels tid för att plocka fram det som skall med, och last ut det i bilen.

Dessutom måste man räkna med 10 - 15 minuter för att rörkillen skall avrapportera vad som gjorts när han kommer tillbaka till firman. Tid och material.

enlig andra firmor ingår det i totala timpengen. Det här är kostnaden för administratörens jobb. Inget annat Helt oseriöst Utsugande

Som sagt - det beror lite på. Tar man först betalt för tiden att gå ut till lagret och plocka, sedan restiden och sedan ytterligare milersättning samt "servicebilavgift" (och sedan ytterligare ett påslag på allt material) så känner jag mig lite uppskörtad iallafall. Så fungerar det härruntomkring iallafall.

Dom fakturera 1500 för en beg cirkulationspump som ja Vart lovad för typ 500:- av Krökaren.

Huvudsaken är väl att det inte är dubbeldebiterat. Hur firmorna tänker är olika. Som nån tidigare nämnt skulle jag granska fakturan i övrigt ges timtid och timkost.

sundsvalltimrå skrev:
Dom fakturera 1500 för en beg cirkulationspump som ja Vart lovad för typ 500:- av Krökaren.
Då får du väl påpeka det. Typ 500 är väl 4-600, men inte 1500.

Ja vill inte betala kontorspersonal. Ja betalade för krökaren inte en administratör

Nej det kanske du inte vill.. Det är mycket jag inte vill betala för också..

Själv skulle jag inte haka upp mig på att det står att det är en administrativ kostnad. Jag kan tycka det är ett bra upplägg att detta debuteras separat då kostnaden inte nödvändigtvis är proportionerlig mot antalet timmar arbetet tagit. Resultatet av ditt resonemang blir ju att stora jobb debiteras flera inbakade administrativa avgifter och små jobb bara en halv..

Var ju ärligt av firman att visa vad den administrativa kostnaden var, även fast det är lite "udda" att göra så
de flesta bakar in den i fakturan eller timdebiteringen.

Fast i enlighet med den länkade texten i inlägg 4 så borde det inte vara OK, efterssom de inte i förväg informerat om att en administrativ kostnad tillkommer.

Jag tycker att det låter som en fullt skälig kostnad, men ngn. gång måste hantverkarfirmor lära sig att ge en korrekt prisinformation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.