34 750 läst ·
63 svar
35k läst
63 svar
Varning för Diapol!!
Eftersom Diapol är ansvarig för varan ända tills den har levererats till konsument så spelar det inte någon roll om vem det är som orsakat felet. Diapol får ta kostnaden, besväret eller vad det nu är. Sedan kan de hålla DHL ansvariga i sin tur. Men det är deras pilsner. Konsumenten ska hållas utanför det där. Det är vad konsumentköplagen säger.Fabrikör Stava skrev:5.2 racing: Vem skriver du till? TS eller mig?
Om du frågar mig så: nä jag ser inte att Diapol skulle ha skadat den o lämnat den så opolerad som den ändå ser ut att vara. Hade den varit polerad hade den sett ut som ovansidan! Om du läser alla mina inlägg så ser du att det jag vänder mig emot är att TS hoppar på Diapol från första inlägget. Dock har inte TS någon kontroll på när skadan skett, när diapol fraktade den/vid omlastning till DHL/avlastning och mottagning av TS entreprenörer. Så i det avseendet kan jag hålla med ditt eget uttryck om att jag hoppar på TS, för denne skall vara 100% säker på sin sak innan man hänger ut någon. Om man läser hela tråden vet inte TS vet som orsakat skadan och då skall man inte skriva som rubrik "varning för diapol" när det lika gärna kunde ha stått "varning för DHL" eller "låt inte någon annan ta emot leveranserna än du själv"
Redigerat:
Det gäller ju svenska bolag, inte Polska... Korrekt skulle ju vara ifall TS granskade varan innan dhl fick den, där med skulle ansvaret vara lättare att fördela. Nu tycker jag att det ser ut som det inte är en transportskada, utan att i fabrik har hittat ett fel och slipa bort det, med resultat av att det ser illa ut.sveaman skrev:Eftersom Diapol är ansvarig för varan ända tills den har levererats till konsument så spelar det inte någon roll om vem det är som orsakat felet. Diapol får ta kostnaden, besväret eller vad det nu är. Sedan kan de hålla DHL ansvariga i sin tur. Men det är deras pilsner. Konsumenten ska hållas utanför det där. Det är vad konsumentköplagen säger.
Ansvaret för överlämning sker när det gick över till DHL i detta fall. Det är TS som fått ordna med DHL transport, inte Diapol. Jag har ställt frågan till TS om varför Diapol säger att de inte har kunnat köra hela vägen fram men det har denne inte besvarat.sveaman skrev:Eftersom Diapol är ansvarig för varan ända tills den har levererats till konsument så spelar det inte någon roll om vem det är som orsakat felet. Diapol får ta kostnaden, besväret eller vad det nu är. Sedan kan de hålla DHL ansvariga i sin tur. Men det är deras pilsner. Konsumenten ska hållas utanför det där. Det är vad konsumentköplagen säger.
Vid transporter av gods till framförallt byggen brukar det vara stipulerat att det skall vara full körbar väg fram till avlämningsplats, jag gissar att det inte varit så i detta fall utan vägen har varit i för dåligt skick men det är som sagt en gissning.
Inlägg #20Fabrikör Stava skrev:
Han hade dock inte varit till fram till huset men gjort den bedömningen av någon anledning. Vi hade under denna period dagligen lastbilar som körde med gods till huset.
Uppdatering - Nu är fallet igång via Allmänna reklammationsnämnden och vi fick Diapols officiella svar för ett par dagar sedan. De bygger sitt case på att jag i november (3 månader för beställning) undrade om jag kunde ordna frakten själv och vad det skulle kosta, således är jag ansvarig (suck)... Egentligen gjorde jag det för att försöka luska på vad själva skivan isig kostar.
I deras slutoffert och min beställning, samt på fakturan är frakten ända fram till husdörren inkluderad. Jag skriver i mailet som de har bifogat till ARN bl.a något i stil med "det är säkrast att ni levererar skivorna ända fram så de inte händer något" - det har de sen använt som en punkt där jag bevisligen "har förstått riskerna med frakten". Åååå, det är så tröttsamt med idioter.
Förra veckan hade jag en stenhuggare förbi som slutligen sänkte dem i mina ögon. Han sa att skadan är till 100% bearbetad och förädlad av en fackman. Han har utfärdat ett intyg som vi har kompletterat med till ARN. Vi anlitade också en annan besiktningsman (från Anticimex) som gjorde samma bedömning, även han skrev ett intyg som vi har skickat in. Det är alltid bättre att ta in ett oberoende intyg med tanke på att stenhuggaren är ju trots allt en konkurrent.
Jag är sjukt besviken på Diapol, vilka jävla rävar. Ja ja, man får vad man betalar för som det heter.
I deras slutoffert och min beställning, samt på fakturan är frakten ända fram till husdörren inkluderad. Jag skriver i mailet som de har bifogat till ARN bl.a något i stil med "det är säkrast att ni levererar skivorna ända fram så de inte händer något" - det har de sen använt som en punkt där jag bevisligen "har förstått riskerna med frakten". Åååå, det är så tröttsamt med idioter.
Förra veckan hade jag en stenhuggare förbi som slutligen sänkte dem i mina ögon. Han sa att skadan är till 100% bearbetad och förädlad av en fackman. Han har utfärdat ett intyg som vi har kompletterat med till ARN. Vi anlitade också en annan besiktningsman (från Anticimex) som gjorde samma bedömning, även han skrev ett intyg som vi har skickat in. Det är alltid bättre att ta in ett oberoende intyg med tanke på att stenhuggaren är ju trots allt en konkurrent.
Jag är sjukt besviken på Diapol, vilka jävla rävar. Ja ja, man får vad man betalar för som det heter.
För det första, skadans yta ser ut som ovansidan, den är polerad, helt slät och bearbetad. Punk.Fabrikör Stava skrev:Om du frågar mig så: nä jag ser inte att Diapol skulle ha skadat den o lämnat den så opolerad som den ändå ser ut att vara. Hade den varit polerad hade den sett ut som ovansidan!
Om man läser hela tråden vet inte TS vet som orsakat skadan och då skall man inte skriva som rubrik "varning för diapol" när det lika gärna kunde ha stått "varning för DHL" eller "låt inte någon annan ta emot leveranserna än du själv"
För det andra, ja du har rätt till viss del. Jag var kanske lite omogen i min frustration över Diapols agerande när jag påpekade om skadan. Nu visade det sig dock ändå att jag hade rätt från början, skadan är förädlad av ett proffs med kunskap och utrustning, troligen inte killarna på DHL. Skadan sitter på insidan, alltså med största sannolikhet orsakad före skivorna "packades".
Diapol är ett skitföretag som vill tjäna svenska pengar på skitiga villkor. Så om du jobbar för dem eller bara är en nöjd kund som planerar att återkomma - lycka till! d^_^b
jävla rävar
skitföretag
idioter
Hör Du tobs, ditt inlägg här på Forumet visar att du är en obildad person. Du uttrycker dig på ett sätt som skulle få Neandertalaren att blekna. Hur tror du Allmänna reklamationsnämnden (ARN) uppfattar din anmälan dit, med det sätt du utttycker dig på.
Forumet moderater borde ingripa och förklara att det faktiskt finns regler på detta Forum med.
skitföretag
idioter
Hör Du tobs, ditt inlägg här på Forumet visar att du är en obildad person. Du uttrycker dig på ett sätt som skulle få Neandertalaren att blekna. Hur tror du Allmänna reklamationsnämnden (ARN) uppfattar din anmälan dit, med det sätt du utttycker dig på.
Forumet moderater borde ingripa och förklara att det faktiskt finns regler på detta Forum med.
@saturnus: Nja, tobs har ett mer korrekt språkbruk än de flesta så han/hon är knappast obildad. Det är tydligt att svordomarna bara är uttryck för ilska och frustration, något jag har full förståelse för. Jag är övertygad om att tobs använde ett mer sansat språk i sin kontakt med ARN.
@tobs: Det brukar vara en bra idé att hålla tillbaka på känsloyttringarna i publika forum om man vill få vettiga svar.
@tobs: Det brukar vara en bra idé att hålla tillbaka på känsloyttringarna i publika forum om man vill få vettiga svar.
Det är svårt att bilda sig en uppfattning av vad som inträffat då tobs redan från början "hugger" mot det utpekade företaget. det är också vanskligt att döma genom enbart tobs inlägg. tobs har själv refererat till företagets ståndpunkt i ärendet, och utifrån detta blir det lika svårt för ARN, som någon här på Forumet, att ge tobs rätt i saken.
Jo det var just detta jag menade, att för vissa betyder forumet och dess medlemmar inget.Tuxie skrev:@saturnus: Nja, tobs har ett mer korrekt språkbruk än de flesta så han/hon är knappast obildad. Det är tydligt att svordomarna bara är uttryck för ilska och frustration, något jag har full förståelse för. Jag är övertygad om att tobs använde ett mer sansat språk i sin kontakt med ARN.
Anledningen till att jag läste inlägget, var för att vi själv nyligen fått våra skivor monterade (inte från det utpekade företaget) Jag har ritat och byggt vårt hus själv, men när det gäller granitskivorna, skulle jag inte komma på tanken, att montera den stora till köksön själv. Vad jag förstår, så ingår transport och montering även i Diapols pris.

Hm inte lite grovt påhopp... Du lever iaf inte som du "lär". Nåväl... Sånt brukar moderatorer lösa.saturnus skrev:jävla rävar
skitföretag
idioter
Jag är för övrigt helt normalbildad och står för mina åsikter. I sammanhanget så har Diapol vänt min fråga om fraktkostnad till att jag skulle ha tagit ansvar för den frakt som dem hade ordnat - således jävla rävar. De bryr sig uppenbarligen inte om att en viss del av deras kunder inte blir nöjda genom att leverera en produkt som de har förstört - således ett skitföretag. Och jag är fortfarande trött på idioter...
Jag förstår att många är nöjda med sin leverans från Diapol. Själv är jag grymt missnöjd och jag är otroligt förvånad över att så många verkar anse att det är helt ok som de har gjort. Varför? Är det för att de är så billiga och att man då får skylla sig själv för att man anlitat dem? Är det för att de har sin fabrik i Estland? Varför?
Jag förstår att många har stört sig på mina anklagelser, men faktum kvarstår ändå att även om jag inte har en video på att Diapol förstör skivan och sen skickar den till mig i hopp om att jag inte ska bry mig, så är jag till 100% övertygad om det är dem som ligger bakom detta pga:
-Skadans yta är bedömd av en stenhuggare och en besiktningsman som tveklöst behandlad av fackman
-Skadans placering (insidans hörn)
-Inte ett enda spår av transportvåld
Jag måste också poängtera att om det inte vore för hörnet så hade jag gladeligen betalat och talat varmt om Diapol då skivan i övrigt är skitsnygg och verkar vara rejält gjord, samt deras ofattbart snabba leverans.
Jag tror anledningen till att du får mothugg är att folk, precis som jag, gärna ser att det går att få bra granit till ett vettigt pris utan att bli blåst. Kort sagt, man vill inte gärna tro nått ont om ett företag som är så pass "billigt" att drömmen om granit kan bli verklighet, alternativet kan ju vara dubbla priset och det skulle iaf för mig innebära att jag får hoppa granit.
Bara min egen ovetenskapliga analys.
Nu till saken, jag har precis fått en första offert från diapol på mina skivor.. vad ska jag tänka på i kontakten med dem? - Vill de ha betalt i förväg?
Tobs: Jag misstror dig inte, jag är ganska övertygat om att du blivit utsatt för en fuling från från diapol, jag har dock inte råd att inte välja dem.
MVH: Marcus
Bara min egen ovetenskapliga analys.
Nu till saken, jag har precis fått en första offert från diapol på mina skivor.. vad ska jag tänka på i kontakten med dem? - Vill de ha betalt i förväg?
Tobs: Jag misstror dig inte, jag är ganska övertygat om att du blivit utsatt för en fuling från från diapol, jag har dock inte råd att inte välja dem.
MVH: Marcus
Det ligger nog en hel del i det du säger, jag har en kompis som kanske ska beställa från dem trots att han sett min skiva och hört historien. Hans föräldrar fick dock sin levererad helt utan problem. Själv skulle jag nog också fått hoppa över graniten om det inte var för dessa billigare alternativ.
Enda rådet jag kan ge dig är väl att kolla, granska, syna och överdrivet inspektera ALLT innan du ger en krona ifrån dig eller skriver på något. Vid minsta fel eller tveksamthet är det bara att be dem vända i dörren eller ge dig ett skäligt prisavdrag på plats. Du kanske får en superfin skiva som håller felfritt i resten av ditt liv, men acceptera inga skavanker och löften om ev rabatter eller lösningar i efterskott. Som sagt, många verkar ju vara mycket nöjda med sina leveranser och jag tycker verkligen att de hade potential med en i övrigt jättesnygg stenskiva och en sjukt snabb leverans från beställning.
Enda rådet jag kan ge dig är väl att kolla, granska, syna och överdrivet inspektera ALLT innan du ger en krona ifrån dig eller skriver på något. Vid minsta fel eller tveksamthet är det bara att be dem vända i dörren eller ge dig ett skäligt prisavdrag på plats. Du kanske får en superfin skiva som håller felfritt i resten av ditt liv, men acceptera inga skavanker och löften om ev rabatter eller lösningar i efterskott. Som sagt, många verkar ju vara mycket nöjda med sina leveranser och jag tycker verkligen att de hade potential med en i övrigt jättesnygg stenskiva och en sjukt snabb leverans från beställning.