281 läst ·
6 svar
281 läst
6 svar
Varmvattendusch utomhus
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Hej!
Byggt bastu med trädeck och ska nu ta mig an uteduschen.
Vi vill kunna duscha både vinter och sommar med möjlighet till varmvatten, här börjar det bli lite lurigare.
Jag har övervägt genomströmningsvärmare och övergett det skeppet efter läst trådar i ämnet.
Vi har bestämt oss för en mindre varmvattenberedare som kommer sitta i en isolerad holk på utsidan av bastun.
Tanken är att hôlken ska ha en frostvakt och ingående vatten (från frostfritt djup i marken) samt utgående vatten från holken ska isoleras samt lindas med frostvakt fram till länkad utedusch från Jem och Fix: https://www.jemfix.se/utedusch-varm-kallvatten-svart-oe200-mm-ren/8122/9062322/?
Vi tänker att man kan ha vatten kvar i tanken men sätta lättåtkomliga ventiler för att tömma vatten fram till duschen, det känns mest känsligt för att frysa.
Tankar och inspel?
Byggt bastu med trädeck och ska nu ta mig an uteduschen.
Vi vill kunna duscha både vinter och sommar med möjlighet till varmvatten, här börjar det bli lite lurigare.
Jag har övervägt genomströmningsvärmare och övergett det skeppet efter läst trådar i ämnet.
Vi har bestämt oss för en mindre varmvattenberedare som kommer sitta i en isolerad holk på utsidan av bastun.
Tanken är att hôlken ska ha en frostvakt och ingående vatten (från frostfritt djup i marken) samt utgående vatten från holken ska isoleras samt lindas med frostvakt fram till länkad utedusch från Jem och Fix: https://www.jemfix.se/utedusch-varm-kallvatten-svart-oe200-mm-ren/8122/9062322/?
Vi tänker att man kan ha vatten kvar i tanken men sätta lättåtkomliga ventiler för att tömma vatten fram till duschen, det känns mest känsligt för att frysa.
Tankar och inspel?
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Ja och nej 
Tänker att en välisolerad låda med en mindre varmvattenberedare inte kommer spilla tokmycket energi.
Blir även en beredare man kan ställa ned tempen på och öka när det är dags för bastubad.
Värmeslingan till duscha slås av och på i samband med att man höjer och sänker tempen på beredaren.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmvattenberedare/varmvattenberedare-021091/
Tror du ändå det blir en hög månadskostnad?
Tänker att en välisolerad låda med en mindre varmvattenberedare inte kommer spilla tokmycket energi.
Blir även en beredare man kan ställa ned tempen på och öka när det är dags för bastubad.
Värmeslingan till duscha slås av och på i samband med att man höjer och sänker tempen på beredaren.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmvattenberedare/varmvattenberedare-021091/
Hur ofta ska uteduschen användas, varje dag?M Mariedalen skrev:Ja och nej
[länk]
Kommer det att vara uppvärmt i bastun, eller kallt mellan baden?
Det är nog mycket enklare att ha (effektivare) frostskydd för vatten inne i bastudelen (om holken ska sitta på bastuväggen). Ett strömavbrott kommer ju snabbt att ge frys-risk. men om det är endast någon gång i veckan man duschar så är det nog ännu bättre att tappa ur även vvb.
En "liten" vvb är ju ca 10-15 liter, det blir en dusch, sedan måste den värma en ny. Den går snabbt att tömma/fylla vid tillfälle för dusch.
Ingen aning hur hög den blir, beror ju på nyttjandet, inställda temperaturer, effektavgifter som kanske påverkas etc. Vet bara att även oljefyllda element inställda på låg temperatur faktiskt förbrukar en hel del, erfarenhet från svärfars kåk...M Mariedalen skrev:
Det som händer är ju att värme avges från beredaren även om den i sig själv är isolerad. Den värmen värmer "lådan" och går vidare ut till kråkorna. Du kan kanske förbättra situationen till viss del om du även klär hela lådans insida med värmereflekterande folie så att en del av värmen "studsar" tillbaka inåt istället för att gå rakt ut i luften
Varför bedöms en VV beredare vara bättre än en genomströmningsberedare? Jag skulle då själv faktiskt fundera på en gasoldriven sådan
https://www.utedusch.se/collections...cts/genomstromningsvarmare-gasoldusch-18l-min
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Största anledningen till att inte använda en gasoldriven genomstömsberedare är att Frun i huset ska känna sig bekväm med att starta igång och använda. Hon känner sig väldigt osugen på gasolvärmare när det lyftes som förslagK krambriw skrev:Ingen aning hur hög den blir, beror ju på nyttjandet, inställda temperaturer, effektavgifter som kanske påverkas etc. Vet bara att även oljefyllda element inställda på låg temperatur faktiskt förbrukar en hel del, erfarenhet från svärfars kåk...
Det som händer är ju att värme avges från beredaren även om den i sig själv är isolerad. Den värmen värmer "lådan" och går vidare ut till kråkorna. Du kan kanske förbättra situationen till viss del om du även klär hela lådans insida med värmereflekterande folie så att en del av värmen "studsar" tillbaka inåt istället för att gå rakt ut i luften
Varför bedöms en VV beredare vara bättre än en genomströmningsberedare? Jag skulle då själv faktiskt fundera på en gasoldriven sådan
[länk]
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Jag skulle uppskatta att vi använder bastun varannan vecka. Visst finns risken för strömavbrott men under de 5 åren vi haft huset har vi aldrig haft strömavbrott (peppar peppar).Spikbjörn skrev:
Hur ofta ska uteduschen användas, varje dag?
Kommer det att vara uppvärmt i bastun, eller kallt mellan baden?
Det är nog mycket enklare att ha (effektivare) frostskydd för vatten inne i bastudelen (om holken ska sitta på bastuväggen). Ett strömavbrott kommer ju snabbt att ge frys-risk. men om det är endast någon gång i veckan man duschar så är det nog ännu bättre att tappa ur även vvb.
En "liten" vvb är ju ca 10-15 liter, det blir en dusch, sedan måste den värma en ny. Den går snabbt att tömma/fylla vid tillfälle för dusch.
Det är kallt i bastun mellan baden, vi har varit inne på att tömma mellan varven och det kanske är där det slutar, dock måste jag bygga ett väldigt enkelt sätt att göra det så min fru känner sig bekväm med att göra det. Lutar dock åt att testa med en väl-isolerad holk och se vad värmekostnaderna blir och ifall det sticker iväg gå över till att tömma mellan varven.
Tack för er feedback!
Klicka här för att svara