Hej,
Går det att göra något åt det här eller är det helt kört?
Fick ja från styrelsen att ta bort elementet och sätta dit handdukstork.
Det byggdes om för 7 år sedan och jag hade ingen koll om rörgenomföringar i duschen.
De som gjorde jobbet sa ingenting om det bara att det var så när kåken byggdes och att de fixat allt rätt med tätskikt och osv.

Vad kan man göra?
Får man bygga en klack och bygga in rören?
Kan/får man ta bort handdukstork och plugga/bygla rören och sedan bygga in de?

Vill inte så gärna riva allt.
Tacksam för alla tips och råd

• Orenoverat badrum med delvis rivna väggar och gamla rör, fönster ovanför en radiator, duschgolv med golvbrunn och lös duschslang på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallationer längs vägg och golv i ett badrum med grå kakelplattor och duschavlopp synligt.
    Skapa konto
  • Handdukstork och toalett i gråkaklat badrum. Synliga rör löper längs väggen, med en spegel ovanför handfatet. Toalettpappershållare bredvid.
    Skapa konto
Vilket problem vill du lösa?

BirgitS
Fick du något kvalitetsdokument/våtrumsintyg av företaget?

useless useless skrev:
Vilket problem vill du lösa?
Rörgenomföringen är mitt i duschutrymmet.
Får man ha det så?

• Badrum med grå kakel, dusch med glasdörr, handfat, toalett, och rörgenomföring nära golvet.
    Skapa konto
BirgitS BirgitS skrev:
Fick du något kvalitetsdokument/våtrumsintyg av företaget?
Tyvärr nej och det var ju för 7 år sedan

A Alkad skrev:
Rörgenomföringen är mitt i duschutrymmet.
Får man ha det så?
Nej. Men gör man det korrekt så är det liten risk för läckage. Det finns tusentals badrum med rör genom golvet utan problem.
Vill du göra något åt det så behöver du riva ut hela rummet och börja om från början.

useless useless skrev:
Nej. Men gör man det korrekt så är det liten risk för läckage. Det finns tusentals badrum med rör genom golvet utan problem.
Vill du göra något åt det så behöver du riva ut hela rummet och börja
useless useless skrev:
Vill du göra något åt det så behöver du riva ut hela rummet och börja om från början.
Tack för ditt svar!
Det blir enklast med klack i så fall

A Alkad skrev:
Tack för ditt svar!
Det blir enklast med klack i så fall
Klack på vaddå? En klack ska ju vara under tätskiktet, så du får riva bort kakel och klinker runtomkring, hoppas inget blir skadat, hoppas det går att skarva i nytt tätskikt och kakla igen. Vet du ens vilket fabrikat det är på det existerande tätskiktet?

Men framförallt så löser inte en klack några som helst problem i duschen. Rörgenomföringarna kommer fortfarande att utsättas för vatten uppifrån såvida du inte gör en två meter hög klack...

Enda vettiga om du inte tänker göra om hela rummet är att låta det vara.

BirgitS
Kanske risken för vattenskada minskar genom att ha ett duschdraperi längs hela fönsterväggen som är så långt ner att det lägger sig i veck framför rören. Då hamnar inte fönstret i duschplatsen heller, och där får det inte vara enligt branschreglerna heller.

BirgitS BirgitS skrev:
Kanske risken för vattenskada minskar genom att ha ett duschdraperi längs hela fönsterväggen som är så långt ner att det lägger sig i veck framför rören. Då hamnar inte fönstret i duschplatsen heller, och där får det inte vara enligt
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske risken för vattenskada minskar genom att ha ett duschdraperi längs hela fönsterväggen som är så långt ner att det lägger sig i veck framför rören. Då hamnar inte fönstret i duschplatsen heller, och där får det inte vara enligt branschreglerna hell
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske risken för vattenskada minskar genom att ha ett duschdraperi längs hela fönsterväggen som är så långt ner att det lägger sig i veck framför rören. Då hamnar inte fönstret i duschplatsen heller, och där får det inte vara enligt branschreglerna heller.
Ja vi har duschdraperi som täcker hela väggen och det finns inga skador på fönstret eller golvet som vi kan se. Det har ju funkat i 7 år men min tanke var att skydda rören och rörgenomföringen från direkt vattenstänk.

Nu ser jag att jag skrev i fel fält

BirgitS
Jag kan se ett duschdraperi på en av bilderna men det är ju inte längs väggen utan ute i rummet. Jag menar alltså ett duschdraperi som hänger direkt mot fönsterväggen och förhindrar att det kommer vatten på fönstret och på värmerören.

Man kan redigera sina inlägg under 1 timme, man klickar på de 3 punkterna och väljer Redigera.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan se ett duschdraperi på en av bilderna men det är ju inte längs väggen utan ute i rummet. Jag menar alltså ett duschdraperi som hänger direkt mot fönsterväggen och förhindrar att det kommer vatten på fönstret och på värmerören.

Man kan redigera sina inlägg under 1 timme, man klickar på de 3 punkterna och väljer Redigera.
Det är gammal bild när det byggdes och det är en glas duschvägg. Sedan har vi satt upp duschdraperi längs hela fönsterväggen plus den på bilden.
Tack för tipset om redigering

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bra!
Blir det blött kring stället där rören går ner i golvet?

BirgitS BirgitS skrev:
Bra!
Blir det blött kring stället där rören går ner i golvet?
Ja det blir det ju. Men det är ju tätskikt under golvet och vi har inte haft några problem hittills

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.